حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش شانزدهم

موضوع: ادامه بررسی آیه مباهله

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

سه نکته درباره آیه مباهله را قبلاً بیان کردیم : شأن نزول آیه، معنای مباهله ، سندیت و اعتبار نزول این آیه در شأن اهل بیت عصمت و طهارت از زبان اهل تسنن

نکته چهارم: دلالت آیه مباهله
حداقل چهار مطلب را به سادگی از این آیه می توانیم استخراج کنیم:
1. مساوات مقام امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جز در نبوت که شأن نبوت تنها مخصوص پیامبر صلوات الله علیه است و ایشان خاتم النّبیین بوده‌اند. لفظ انفسنا مجاز از تساوی مقام امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام با پیامبر اکرم در کمالات است. یعنی امیرالمومنین مانند پیامبر حجت خدا هستند، مانند پیامبر معصوم هستند، مانند پیامبر مقامشان از همه انبیاء سلف بیشتر است و اشرف خلایق و کائنات بعد از پیامبر هستند.
دانشمندان شیعه عبارت انفسنا را که بر اساس آن همه فضائل پیغمبر اکرم برای امیرالمومنین اثبات می شود، شاهد بر امامت امیرالمومنین علیه السلام گرفته و روشن ترین دلیل بر امامت ایشان دانسته‌اند.
2. این آیه نشانگر افضلیت اهل بیت علیهم السلام بر کل جامعه اسلامی بعد از پیامبر اکرم است، یعنی بقیه امت اسلامی از مهاجران و انصار و بنی هاشم با امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام قابل مقایسه نیستند. امیرالمومنین در رتبه نفس پیغمبر می باشند. مرحوم محمود بن حسن حمصی از علمای بزرگ شیعه در منطقه شام با استناد به این آیه افضلیت امیرالمومنین بر همه انبیا به جز پیامبر اکرم را اثبات کرده است .حضرت رضا علیه السلام آیه ی مباهله را افضل فضائل و مناقب امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام قلمداد کرده‌اند. این فضیلت و برتری نه فقط در مورد امیرالمومنین با لفظ انفسنا ثابت می شود بلکه افضلیت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز بر اساس این آیه اثبات می شود زیرا در آن زمان پیامبر 9 همسر داشتند اما هیچ کدام از آنان را به عنوان نسائنا همراه خود نبردند. پس افضلیت حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از امیرالمومنین بر همه افراد جامعه نیز از این آیه اثبات می شود.
3. بر اساس این آیه ی شریفه قرب مقام و بلندی منزلت اهل بیت علیهم السلام در نزد خدای متعال اثبات می‌شود زیرا پیامبر اکرم در این آیه مامور می‌شود که تنها این 4 بزرگوار را برای آمین گفتن به همراه خود ببرند و این مقام بلند این چهار نفر را در نزد خدا مشخص می کند. یعنی دعای پیامبر با آمین این چهار بزرگوار تکمیل می شود.
4. این آیه نشان می دهد که امام حسن و امام حسین فرزندان پیامبر اکرم هستند ، چون پیامبر اکرم این دو بزرگوار را به عنوان ابنائنا در این مباهله به همراه برده اند.

نکته پنجم :
تحریف و کتمان بزرگان اهل سنت از آوردن نام حضرت امیر علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها به‌دلیل دلالت روشن این آیه بر افضلیت این بزرگواران است .
ابن هشام در کتاب سیره خود، بخاری، طبری و ابن سعد در کتاب‌های حدیث و تاریخ خود با اینکه بعضاً داستان مسیحیان نجران را نقل کرده‌اند اما به اینکه پیامبر اکرم این چهار بزرگوار را به همراه خود برای مباهله برده‌اند ، هیچ اشاره ای نکرده اند. زیرا اگر نام این افراد را بیاورند باید این فضیلت بزرگ را برای اهل بیت بپذیرند.
ابن کثیر ، بلاذُری و ابن قیم جوزی داستان مباهله با مسیحیان را کامل نقل کرده اند، نام حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسن و امام حسین علیمهماالسلام را آورده اند، اما اسم امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام را به عنوان انفسنا نیاورده‌اند. یعنی نگفته اند که پیامبر چه کسی را به عنوان انفسنا همراه خود آورده است.
ابن عساکر داستان مباهله را نقل می کند، نام حضرت امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام را می آورد اما نام حضرت زهرا سلام الله علیها را حذف می کند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فرازهایی از خطبه غدیر-بخش سوم

حلبی از بزرگان مورخین اهل سنت در کتاب سیره خود در کنار نام حضرت زهرا سلام الله علیها به دروغ و بر خلاف کل تاریخ، اسم عایشه و حفصه را نقل می کند.
این کتمان بزرگان اهل سنت نشان می دهد که این آیه مناقب و فضایل این بزرگواران را ثابت می‌کند ، لذا این افراد حاضر نیستند این فضائل را در مورد این بزرگواران بپذیرند و به روش حذف یا تحریف متوسل شده اند.

دو شبهه در ذیل این آیه:
1. فخرالدین رازی و ابوعلی ایان آندلسی می گویند که منظور از انفسنا خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هستند و نه امیرالمومنین و این مطلب را به پیروی از این دو مفسر، بسیاری دیگر از دانشمندان اهل سنت در آثار خودشان بیان کرده‌اند.
در پاسخ می گوییم: عبارت آیه ، لفظ َندْعُ دارد، یعنی پیامبر اکرم دعوت کننده هستند و انفسنا دعوت شونده و معنا ندارد کسی خودش را دعوت کند. پس نفس در اینجا در معنای حقیقی به کار نرفته و در معنای مجازی به معنای کسی است که در رتبه خود و همچون من و مساوی با من در جمعیع کمالات است.
2. ابن تیمیه در کتاب خود با اعتراف به صحت نزول این آیه در شأن اهل بیت و اختصاص آن به اصحاب کساء مناقشه می کند و می گوید : احدی مساوی با رسول خدا نیست لذا انفسنا را در این جا به معنای خویشان و خانواده و کسانی که در مقام نفس فرد هستند تلقی می کند.
در پاسخ می گوییم: نفس به معنای خانواده نیست، زیرا قرآن در سوره ی تحریم آیه 6 می فرماید:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ
▫️ یعنی خودتان را و خانواده تان را از آتش جهنم دور کنید .اگر انفس به معنی خانواده و دوستان است پس چرا قرآن بعد از کلمه انفس کلمه اهل را هم آورده است .

یا در سوره زمر می فرماید: الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ
اگر در این آیه نفس به معنی خانواده است، پس چرا خداوند بعد از انفسهم ، تعبیر اهلیهم را هم آورده است. جناب ابن تیمیه اگر نفس به معنی خانواده است، پس چرا خداوند بعد از تعبیر انفس تعبیر اهل را هم به کار برده است .
نیز عدم دعوت پیغمبر از بقیه خویشان و همسران دلیل بر آن است که اهل بیت علیهم السلام بر همه خویشان و منسوبین پیغمبر افضلیت دارند.
خدایا به حق امیرالمومنین و مقام برتر آن حضرت امر فرج امام زمان ارواحنا فداه را نزدیک بفرما و به همه ما توفیق معرفت به مقام بلند اهل بیت علیهم السلام را عنایت بفرما.

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.