حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
انتظار/جمعه 1 آذر ۱۳۹۲
۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰:۰۰
پ
پ

سلام

«سَلامٌ عَلى آلِ یاسین»

سلام

اگر سکوت قلبم را شکستم و نفس­های در­مانده از قفس ِسینه­ام را آزاد کردم؛

اگر سبقتِ روزها و شب­ها امان­ام داد و من ماندم و یک سکوتِ بلند تنهایی؛

در این دنیای نَمور و کپک زده­ی اطراف، بت­های افکارم به سختی ترک می خورد.

یادم می­آید، آرام، یاد کسی بوده­ام؛ کسی که در فطرتم خوب می­شناسم­اش.

و شاید تنها این احساس باقی مانده باشد؛ اما همین یک جرعه کافی است.

سلام بر آن مولایی که قلبم به تسخیر اوست.

سلام دادم؛ یعنی برایت از خدا سلامت طلب می­کنم؛[۱]

یعنی از خدا می­خواهم که اسم با برکت او (سلام) بر تو واقع شود.[۲]

و باز سلام؛ یعنی از این حقیر گزندی به شما نخواهد رسید.[۳]

نمی­دانم به تو دیگر چه باید گفت؟

اما می­دانم که این سلام باید از جنس همان سلامی باشد که خدا به نوح، به موسی، هارون،

ابراهیم و به اولیایش داده و آخرین سلامش را به آل­یاسین.[۴]

بدان که همان است. از خدا برای تو سلام و سلامت می­خواهم؛

به مثال همان سلامی که خدا به خاندان یاسین داده؛[۵]

امیرمؤمنان علیه­السلام فرمودند:« یاسین حضرت محمد صلی­الله­علیه­وآله و ما آلِ(خاندان) یاسین هستیم.»[۶]

سلام به تو ای آخرین باز مانده­ی آل یاسین!

که نیکوترین سلام­های خداوندی برایت فرستاده شده

و کلام چِرک­آلود من به کوی تو دیگر سلام نیست.

با خود می­اندیشم که( شاید!‍) سلام و سکوتم یکی است! اما محبت نمی­گذارد که قلبم سلام ندهد؛ نگوید که من تسلیم شمایم.

و چون بنده­ای دست به دامان ِمولا شده­ام؛ نکند گوشه­ی چشمت به ما نیفتد. نه، این دوستی و محبت سرکش­تر از آن است که کتمان شود.

سلام من، طلب لطف و نظر شماست.

ابتدا خود را در محضر شما می­بینم؛ سپس سلام می­کنم؛ یعنی گزندم به شما نخواهد رسید.

مولای من! سلام پیمانِ من با شماست که دیگر گناهم اسباب غربت شما نباشد.

این دُرّ معانی که گفته شد، همه از بطنِ « سلام » سُفته شد.

اما پرده­ی بالاتر معنای سلام بر رسول خدا را بشنویم:

« خداوند پس از این­که از معصومین علیهم­السلام و شیعیان بر بندگی و شکیبایی و پروای الاهی پیمان گرفت، ایشان را وعده فرمود که زمین ِمبارک و حرمِ امن را تسلیمِ آنان کند . . . و ایشان را از شرّ ِدشمنانشان آسوده گرداند و آن­چه در زمین است برای ایشان بی­نقص و آلایش شود . . .  و سلام بر رسول خدا یاد آور ِاین پیمان (و این وعده الاهی) است؛ به امید آن که خداوند در رسیدنِ وقتِ این پیمان تعجیل کند و سلامت و فرج را با همه ی برکاتی که در آن پیمان بوده، برای شما زودتر برساند.»[۷]

آری! این است معنای سلام بر رسولِ خدا صلی­الله­علیه­وآله:

دعا برای سلامتِ زمین و پاک شدن ِآن از شر دشمنانِ پیامبر و اهل بیت علیهم­السلام.

سلام یعنی دعا بر تعجیل ِفرج؛

پس سلام به تو ای آخرین بازمانده از آل یاسین که این سلام، دعا بر تحققِ پیمان الاهی است؛ دعا به ظهور عدل و داد توست. سلام حقیرانه­ی من، ای مولا! دعای من است؛ دعایی که هر روز می­خوانم:

« سَلامٌ عَلى آلِ یاسین.»[۸]

. . . مولای من! سلام مستحب بود؛ اما چه گواراست جواب آن از سوی بزرگواری چون شما!

هر صبح که سلامتان می­دهم، به امید روزی هستم که جوابتان را با گوش جان بشنوم. مولای من! تا آن روز سلامت می­دهم.

سلام به تو ای نورِ خدا در تاریکی­های زمین![۹]

 

[۱]. سلام یک نوع تحیت است؛ یعنی دعا برای سلامتی شخص؛ قاموس، ج۳ ، ذیل کلمه­ی «سَلم» و ج۱، ذیل کلمه­ی «حَی.»
[۲]. کافی ۳: ۴۸۲ و ۴۸۳: « سلام از اسمای خداوند است و از سوی نمازگزار بر دو فرشته که بر او موکل هستند، واقع می­شود.» «اَللَّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ وَ مِنْکَ السَّلامُ وَ لَکَ السَّلامُ وَ اِلَیکَ یعُودُ السَّلامُ …» ؛ مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه.
[۳]. در توضیح معنای سلام در نماز از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده که فرمودند:« در گذشته چنین بود که هرگاه شخصی بر مردم وارد می­شد و سلام می­کرد از شر و گزند او ایمن می شدند و چون سلام او را پاسخ می گفتند، او نیز از شر و گزند آنان ایمن می­شد و اگر شخص وارد شونده سلام نمی کرد، از شر او ایمن نبودند و اگر بر سلام کننده جواب سلام نمی گفتند، از آنان ایمن نبود و این شیوه در عرب ثابت و برقرار است …»
[۴]. آیات ۷۵ تا ۱۳۰ سوره­ی صافات: ﴿… سَلامٌ عَلى آلِ یاسین ﴾ ؛ نکته­ی جالب توجه این است که بیشتر مفسران و قرّاءشیعه و اهل سنّت، قرائتِ نافع و ابن عامر و یعقوب در این آیه را آل­یاسین ذکر کرده­اند، نه اِل­یاسین؛ مجمع البیان ۴: ۴۵۷ ؛ تفسیر طبری ۱۰: ۵۲۴ ؛ تفسیر ابن کثیر ۴: ۲۱؛ تفسیر الدّرّالمنثور ۵: ۲۸۶؛ نافع گفته است:« قرائت اِل­یاسین غلط است؛ زیرا در مصحف (قرآن مکتوب) به صورت آل­یاسین نوشته شده است (در قرآنِ فعلی نیز این­چنین مکتوب است) »؛ میثاق منتظران، دفتر اول، ص۴۱٫خلاصه این­که ما پیامبری به نام الیاس داریم؛ اما شخصی به نام اِل یاسین نه در قرآن و نه در هیچ کتاب دینی و تاریخی ثبت نگردیده است؛ بنابراین بر طبق احادیث بسیار، قرائت صحیح در این آیه همان آل یاسین و مقصود سلام بر خاندانِ پیامبر است؛ زیرا یاسین نام شریف پیامبر اکرم صلی­الله­علیه­وآله (درابتدای سوره­ی یاسین) می­باشد؛ تفسیر قمی ۲: ۲۶۲ ؛ امالی شیخ صدوق: ۳۸۱ ؛ معانی­الاخبار: ۱۲۲ ؛ تأویل الایات الظاهرة ۲: ۴۹۹ ؛ تفسیر فرات کوفی ۳۵۶٫
[۵]. در حدیثی طولانی که امام رضا علیه­السلام در مجلس مأمون، بر دانشمندان اهل سنت احتجاج در مورد فضیلت اهل بیت علیهم­السلام می فرمودند، ذکر شده که حضرت از آن­ها پرسیدند:« خبر دهید مرا از قول حق تعالی ﴿ یس * وَ القُرآنِ الحَکیمِ * اِنَّکَ لَمِنَ المُرْسَلینَ * عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ ﴾ منظور از یس (در این آیه) چیست؟» آن­ها گفتند: محمد است؛ کسی شکی در آن ندارد. حضرت فرمودند:« پس خداوند به این سبب به محمد و آل محمد فضیلتی عطا فرموده که کسی به کنه وصف آن نمی رسد؛ مگر کسی که درست تعقّل کند آن را؛ زیرا خدا سلام نفرستاده است مگر بر انبیا؛ پس فرموده:﴿ سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِی العالَمینَ ﴾ و فرموده:﴿ سَلامٌ عَلى اِبراهیم ﴾ و فرموده:﴿ سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارون ﴾ و نفرموده است: سَلامٌ عَلى آلِ نُوحٍ وَ آلِ اِبراهیم وَ آلِ مُوسى و هارُون ؛ اما فرموده:﴿ سَلامٌ عَلى آلِ یاسین ﴾ ؛ یعنی آل محمد علیهم­السلام.
[۶]. امالی شیخ صدوق: ۳۸۱ ؛ معانی­الاخبار: ۱۲۲ ؛ تأویل ­الآیات الظاهرة ۲: ۴۹۹٫ 
[۷]. مضمون حدیثی از امام صادق علیه السلام؛ مرآة العقول: ۵، ۲۶۸ – ۲۷۱٫
[۸]. زیارت آل یاسین از مشهورترین زیارت نامه­هایی است که در توقیع شریف حضرت ولی عصر علیه­السلام به افتخار جناب محمد بن عبدالله بن جعفر حِمیری (استاد شیخ کلینی، صاحب کتاب شریف کافی) صادر شده. در مقدمه­ی زیارت، امام عصر علیه­السلام فرموده­اند:«… هرگاه خواستید به وسیله­ی ما به سوی خداوند و به سوی ما توجه کنید؛ پس همان­گونه که خداوند فرموده، بگویید:« سَلامٌ عَلى آلِ یاسین …»؛ این زیارت به بیان بعضی علما، جامع و کامل و از بهترین زیارت­های امام عصر علیه­السلام است که در همه­ی اوقات و در هر مکان می شود آن را خواند. سندهای این زیارت را صحیح و معتبر دانسته­اند و در کتب مهم حدیث و دعا نقل کرده­اند. این زیارت در کتاب شریف مفاتیح الجنان در بخش زیارات حضرت صاحب الامر علیه­السلام آمده است. خداوند به همه­ی ما توفیق دهد که به خواندن آن مداومت و به معانی ژرف آن دقت کنیم.
[۹]. مفاتیح الجنان، زیارت حضرت بقیة الله علیه السلام در روز جمعه.
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
انتظار/جمعه ۳۰شهریور ۱۳۸۶

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.