حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
انتظار/جمعه 31 خرداد ۱۳۹۲
۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰:۰۰
پ
پ

مهدي علیه السلام در اهل سنت (عامه) 

مهدى بارها و به اشكال مختلف در احاديث نبوى آمده است، منظور از احاديث نبوى، احاديثى است كه از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است .
وليكن چون در اين بخش سعى بر بيان احوالات مهدى موعود از مدخل اعتقادات اهل سنت است، پس به احاديثى اشاره مى‌شود كه از كتب معتبر و روائى اهل سنت استخراج شده است.
1-”ابوداوود“ در صحيح خود از ”ابى الطفيل“ و او از على(ع) نقل مى‌كند: قال رسول الله (ص): ”لو لم يبق من الدهر الايوم لبعث الله رجلاً من اهل بيتى، يملاها كما ملئت جورا “: ولو يك روز هم از عمر دنيا باقى باشد، خداوند مردى را از اهل بيت من بر مى‌انگيزد كه زمين را پر از عدل و داد مى‌كند بعد از آنكه از ظلم و ستم پر شده باشد (جلد 2 -صفحه 208).

2- ابوداوود ترمذى در صحيح خود از عبدالله از پيغمبر اكرم نقل مى‌كند كه فرمودند: ”لو لم يبق من الدنيا الا يوم لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث رجلاً منى او من اهل بيتى يواطى اسمه اسمى … يملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلما و جورا“. اگر به پايان دنيا فقط يك روز بماند، خداوند اين روز را بقدرى طولانى مى‌كند، تا اينكه در اين روز فردى كه از فرزندان من بوده و نامش مانند من است را بر مى‌انگيزد و زمين را از عدل و داد پر مى‌كند بعد از آنكه از ظلم و ستم پر شده باشد. (كتاب تاج جلد 5- صفحه343).

3- احمد در مسند خود از ”ابوسعيد خدرى“ نقل مى‌كند: قال رسول الله: يملأ الارض ظلماً وجورا ثم يخرج رجل من عترتى يملك سبعاً اوتسعاً فيملاء الارض قسطاً و عدلاً: هنگامى فرا مى‌رسد كه زمين از ظلم و جور پر شود و در آن موقع مردى از خاندان من قيام مى‌كند، هفت يا نه سال در روى زمين حكومت مى‌كد و زمين را از عدل و داد پر مى‌كند (جلد 3- صفحة 28).

4- مسلم، ابو داوود، ابن ماجه، طبرانى از بزرگان اهل سنت هستند از ام سلمه نقل كرده‌اند كه گويد: ”رسول گرامى اسلام (ص) فرمودند: المهدى من عترتى من ولد فاطمه“: مهدى از خاندان من است و او از فرزندان دخترم فاطمه (س) خواهد بود (صواعق: صفحه163 ابن ماجه ج 2 صفحه 1368).

5- ابوداوود در صحيح خود از ابوسعيد خدرى نقل مى‌كند: ”قال رسول الله (ص):المهدى منى اجلى الجبه، اقنى الانف ،يملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت جورا و ظلما يملك سبع سنين“مهدى از ماست، او پيشانى بلند و وسط بينى اش كمى برآمدگى دارد، زمين را از عدل و داد پر كند بعد از آنكه از ظلم و ستم پر شده باشد (جلد 2 صفحة 208).

6- و نيز احمد در كتاب ”مسند“ از پيغمبر (ص) نقل مى‌كند كه فرمودند: ”ابشكركم بالمهدى يبعث فى امتى على اختلاف من الناس و الزلزال فيملاء الارض قسطاً و عدلا كما ملئت جورا و ظلما يرضى عنه ساكن السماء و ساكن الارض يقسم المال صحاحاً، فقال الرجل ماصحاحاً؟ قال بالسويه بين الناس، قال و يملا الله قلوب ام ه محمد غنى و يسعهم عدله“: بشارت مى‌دهم شما را به مهدى، برانگيخته مى‌شود در امت من در هنگام ه اختلاف مردم و زلزله‌ها، پس زمين را پر مى‌كند از قسط وعدل، همانطور كه از ظلم وجور پر شده باشد، از او خشنود خواهند بود، ساكنان آسمان و ساكنان زمين و اموال را صحيح تقسيم مى‌كند. شخصى از آن حضرت پرسيد: معناى تقسيم صحيح چيست؟ ايشان فرمودند: به تساوى در ميان مردم و فرمودند: خداوند پر مى‌كند قلبهاى امت محمد (ص) را از بى‌نيازى ،و عدل او (مهدى) همگان را فرا مى‌گيرد (جلد 3- صفحه 37).

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
انتظار/جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶

7- حموينى در كتاب ”فرائد السمطين“ به نقل از ابن عباس و او به نقل از رسول اكرم بيان مى‌كند: همانا على بن ابى طالب پيشواى امت من و جانشين پس از من بر ايشان است و از فرزندان او قائم منتظر مى‌باشد كه خداوند به او زمين رااز داد آكنده مى‌كند همانگونه كه از ستم پر شده باشد و سوگند به آن كسى كه مرا به حق به پيامبرى برانگيخت ثابت پيمانان بر امامتش در دوران غيبت او ناياب تر از گوگرد سرخ مى‌باشد (انتهاى جلد 2)

8- عبدالرحمن سيوطى عالم بزرگ اهل سنت در كتاب ”عرف الوردى فى اخبار المهدى“ از پيامبر (ص) نقل مى‌كند كه فرمودند: ”من انكر خروج المهدى فقد كفر“: هر كه خروج مهدى را انكار كند كافر شده است.

9- ابن هجر هيثمی شافعى در كتاب صواعق المحرقه گويد : ”ابوالقاسم،محمد،الحجه،عمر او پس از در گذشت پدرش پنج سال بود، خداوند در همين عمر به او حكمت ربانى اعطا كرد، او را قائم منتظر گويند، اخبار متواتره رسيده است كه مهدى از اين امت است و عيسى (ع) از آسمان فرو خواهد آمد و پشت سر مهدى نماز خواهد خواند (چاپ قاهره صفحة 164).
سخن اهل سنت در اين باب بسيار زياد است و دانشمندان اهل سنت در بسيارى از كتابهايشان از اين مورد مهم مطالبى را آورده‌اند. تعدادى از اين كتابهايى كه از علماى اهل سنت است و فقط درباره اين موضوع نگارش يافته‌اند را به عنوان شاهد ذكر مى‌كنيم كه البته تعداد اين كتابها بيشتر از 30 عنوان است كه ما فقط به كتابهاى زير اكتفا مى‌كنيم:

– البرهان فى اخبار صاحب الزمان (علامه گنجى شافعى، متوفى 658)
– البرهان فى علامات مهدى آخر الزمان (عالم شهير ملا متقى، متوفى 975)
– القول المختصر فى العلامات المهدى المنتظر (ابن حجر،متوفى 974)
– مهدى آل الرسول (على بن سلطان محمد الهروى الحنفى)
– عقد الدرفى الاخبار الامام المنتظر (شيخ جمال الدين يوسفى الدمشقى، متوفى قرن 7)
– مناقب المهدى (ع) (حافظ ابى نعيم اصفهانى، متوفي قرن 5)
– العرف الوردى فى اخبار المهدى (سيوطى، متوفى 911)كتاب المهدى (ابى داوود)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.