حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

سوالات مسابقه سوم

سوالات مسابقه سوم/ مسابقه/ نیمه شعبان

دسته ج

1– پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نحوه استفاده از امام مهدی علیه السلام را در دوران غیبت به چه چیزی تشبیه نموده‌اند؟

       1- استفاده از كتاب

       2- استفاده از خورشید پشت ابر

       3- هیچ تشبیهی ننموده‌اند

       4- امكان استفاده را منتفی دانسته‌اند

پاسخ:

امام زمان علیه السلام خورشید فروزانی است كه نورافشانی می‌كند و جهان را روشن می‌نماید. بدین لحاظ از آن بزرگوار می‌توان هدایت، راهنمائی، روشنایی و نور خواست و همه‌ی مشكلات زندگی را با كمک  و توسل به او حل کرد در زمان غیبت نیز می‌توان همه‌ی این کمک‌ها را از ایشان دریافت نمود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به جابر بن عبدالله انصاری فرمودند که دوازدهمین جانشین من غایب خواهد شد. جابر از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید آیا پیروان او در دوران غیبتش از او بهره‌مند خواهند شد؟ پیامبر فرمودند: آری قسم به خدایی که مرا به پای پیامبری بر انگیخت آن‌ها از نورانیت و ولایت او بهره‌مند خواهند شد. سپس فرمودند نحوه‌ی بهره‌وری مردم از او در عصر غیبتش مانند بهره‌مند شدن مردم از خورشید است زمانی که در پس ابرها قرار دارد.

نکات فراوانی را می‌توان از این تشبیه برداشت کرد از جمله آن‌که:

الف) اگر چه روز‌های ابری به روشنی روزهای آفتابی نیست لیکن هر چه باشد روز است و ابرها باعث نمی‌شوند که روشنی روز به تاریکی شب مبدل شود. همه‌ی ما این گونه روزها  را  به چشم خود دیده‌ایم.

ب) شماری از آثار خورشید موکول به دیده شدن آن نیست مانند آثار جاذبه‌ای خورشید. خورشید چه دیده شود و چه دیده نشود باعث نظام منظومه‌ی شمسی و بلکه آرامش زمین هستند.

– اگر کسی در ماجراهای فراوان و معتبری که از امام عصر علیه السلام در طول تاریخ غیبت نقل شده تدبر نماید، به خوبی در خواهد یافت که آن حضرت همواره حامی شیعیان بوده‌اند.

(مانند ماجرای راهنمایی شدن علامه حلی و مقدس اردبیلی توسط امام زمان علیه السلام و ماجرای شیعیان بحرین و دسیسه‌ی اناری که توسط وزیر آن سامان طراحی شده بود.)

– استفاده از امام زمان علیه السلام با استفاده از کتاب تفاوت دارد. کتاب صامت و خاموش است و مربی کتاب گویا و ناطق است.

در جنگ صفین که سپاه معاویه به نیرنگ قرآن‌ها را بر سرنیزه ها قرار داده بودند تا به سپاه حضرت علی علیه السلام القا کنند که شما دارید با قرآن می‌جنگید. امیرالمؤمنین به مردمی که نزدیک بود فریب ظاهر آن‌ها را بخورند فرمودند که آن اوراقی که بر سر نیزه‌هاست قرآن صامت است و من قرآن ناطق و گویا هستم.

از این رو فایده‌ی امام همچون فایده‌ی یک کتاب نیست بلکه همچون فایده‌ی یک معلم است.

یکی از تفاوت‌های کتاب خاموش و معلم گویا آن است که معلم در کار تدریس و تربیت خود، شرایط گوناگون شاگردان خود را در نظر می‌گیرد و در سیر و سلوک علمی و معنوی و تربیتی آن‌ها بسته به شرایط و نیازها و استعدادهای مخصوص به هر یک، آموزه‌های کتاب را در سطوح مختلف به آن‌ها عرضه می‌کند. از این رو بدانیم که ما علاوه بر قرآن نیاز به توسل به امام زمان علیه السلام داریم که به ما عنایت فرمایند و ما را تحت پرورش خود قرار دهند.

– همان‌گونه که در برخی از زمان‌ها ابرها کنار رفته و خورشید جلوه می‌نماید، امام زمان علیه السلام نیز گاهی از پس ابرها تجلی می‌نمایند و بر سعادت‌مندانی جلوه می‌نمایند تا بر همگان روشن شود که خورشید فروزان مهدوی خاموشی نپذیرفته و فقط در پس ابر غیبت می‌باشد.

2- کدام‌یک از احادیث و ادعیه زیر امام زمان عجل الله تعالی فرجه را رحمه للعالمین (رحمت برای جهانیان) معرّفی نموده است؟

       1- دعای ندبه

       2- دعای عهد

       3- حدیث لوح

       4- دعای فرج

پاسخ:

–  دعای ندبه، راز و نیاز عاشقانه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که دوستان آن حضرت، در روزهای جمعه آن را می‌خوانند. در این دعا فرازهای گوناگونی وجود دارد؛ از جمله: مظلومیت اهل بیت علیهم السلام، شکوایه از فراق امام زمان علیه السلام و مورد خطاب قرار دادن آن حضرت با القاب گوناگون که نشان‌گر اوج اظهار محبّت به ایشان است. این دعا در کتاب مفاتیح الجنان آمده است.

– دعای عهد، یکی از دعاهای وارده از ناحیه‌ی معصومین علیهم السلام است که به ما فرموده‌اند: هرکس چهل روز، پیش از طلوع آفتاب این دعا را بخواند، در شمار یاران امام زمان علیه السلام قرار می‌گیرد و انشاء اللّه به وقت ظهور آن حضرت، خداوند او را محشور می‌نماید و در رکاب ایشان خواهد بود. در این دعا دوستدار امام زمان علیه السلام با آن حضرت، هر روز عهد و پیمان می‌بندد که جزو یاران، فداییان و خدمت‌گزاران آن امام باشد. این دعا در اواخر کتاب مفاتیح الجنان آمده است.

– حدیث لوح، تابلویی حاوی نوشته‌ای از خداوند متعال است که خداوند، روز ولادت امام حسین علیه السلام به پیامبر خود عطا فرمود و در آن، ضمن اشاره به نام‌های چهارده معصوم علیهم السلام، پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمهسلام الله علیها، علی بن ابی طالب علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام از نسل ایشان، ویژگی‌های هر یک از ایشان را بیان فرموده است. از جمله‌ی آن‌ها وجود مقدّس امام زمان علیه السلام که اشاره به پر شدن دنیا از عدل و داد توسّط ایشان دارد. این حدیث شریف در کتاب اصول کافی مرحوم کلینی آمده است.

– دعای فرج، همان دعایی است که با اللّهم کن لولیک آغاز می‌شود و ما در آن از خدا درود و صلوات بر حضرتش را تقاضا داریم و هم‌چنین از خدا می‌خواهیم که همواره ولی و نگهبان و یار و یاور آن حضرت باشد. اصل این دعای شریف جزو اعمال شب 23 ماه مبارک رمضان، یعنی شب قدر است. لیکن امام صادق علیه السلام به حمّاد بن عیسی که از یاران آن حضرت بود فرمودند آن را در تمام طول سال و در شب و روز تا جای ممکن بخواند و تکرار کند.

***

پاسخ صحیح این سؤال حدیث لوح است.

خداوند در این حدیث حضرت مهدی علیه السلام را رحمت خود برای جهانیان خوانده است و فرموده:

«و من سلسله‌ی امامت را بوسیله‌ی فرزند حسن (امام عسکری علیه السلام) کامل خواهم کرد که رحمت برای جهانیان است. او دارنده‌ی کمال موسی علیه السلام و نورانیت عیسی علیه السلام و صبر ایوب می‌باشد.

3- معنای صحیح غیبت امام زمان علیه السلام چیست؟

       1- ایشان در روی زمین زندگی نمی‌کنند و در آسمان‌ها هستند.

       2- ایشان وجود نورانی دارند و وجود جسمانی ندارند.

       3- همیشه در بیابان‌ها به دور از مردم زندگی می‌کنند.

       4- به صورت ناشناس زندگی می‌کنند. (ایشان را می‌بینیم ولی نمی‌شناسیم)

  پاسخ:

– غیبت امام زمان علیه السلام به معنی عدم حضور نیست؛ امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: مَثَل غیبت امام زمان علیه السلام مَثل غیبت حضرت یوسف علیه السلام از برادرانش می‌باشد؛ وقتی بعد از سال‌ها برادران حضرت یوسف علیه السلام او را در مسند عزیز مصر ملاقات کردند، آن حضرت برادرانش را شناخت ولی آن‌ها او را دیدند و نشناختند تا زمانی که حضرت یوسف علیه السلام خودش را معرفّی کرد (فعرفهم وهم له منکرون). بدین ترتیب غیبت امام زمان علیه السلام به معنای ناشناس زندگی کردن ایشان است.

– این اعتقاد که امام زمان علیه السلام در روی زمین حضور ندارند و در آسمان‌ها زندگی می‌کنند و یا در عالمی دیگر هستند، عقیده‌ای غلط و انحرافی است.

در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است که، ایشان در دوران غیبت در بازار‌هایتان رفت و آمد خواهد داشت و روی فرش‌های خانه‌هاتان قدم خواهد گذاشت، بدون این‌که او را بشناسید. (روزگار رهایی، جلد اوّل، صفحه 223)

– ایشان همه ساله، در مراسم حج شرکت می‌کنند، مردم ایشان را می‌بینند ولی نمی‌شناسند. (یرونه و لا یعرفونه)

– حضرت امیر علیه السلام می‌فرمایند: مردم او را می‌بینند ولی او را نمی‌شناسند. (روزگار رهایی، جلد اوّل، صفحه 224)

–  یکی از دلایلی که خداوند امام زمان علیه السلام را از دیده‌ها پنهان داشته‌است این است که  از خطرات مختلف دشمنان و مخالفان محفوظ بمانند.

– امام زمان علیه السلام فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است و مانند پدرانشان وجود جسمانی مادّی دارند و اگر چه می توانند با استفاده از بعضی قدرت‌های اسرار آیات قرآن، برای لحظاتی از دیده‌ی مردم مخفی شوند، ولی سنخ وجود ایشان روح بدون جسم نیست.

– از خداوند بخواهیم که در دوران غیبت، دچار غیبت و فراق قلبی نسبت به ولی نعمتمان و اماممان و راهنمایمان نباشیم.

– توجّه داشته باشیم که در زمان‌های مختلف ائمّه علیهم السلام از برخی از شیعیان خود جدا بوده‌اند. یعنی مثلاً شیعیان دوره‌ی امام رضا علیه السلام که در مدینه زندگی می‌کردند، امام را مشاهده نمی‌کردند، امّا حضور ایشان را جسماً در طوس و قلباً در همه جا احساس می‌کردند.

و در دوره‌ای که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در زندان هارون بودند، ایشان از شیعیان خود دور بودند ولی بارها و بارها از آن‌ها دست‌گیری می‌نمودند. ما نیز اینک می‌توانیم امام زمان علیه السلام را که با چشم مشاهده نمی‌کنیم، حضورش را در میان خود احساس کنیم و به استمرار مقام امامت آن حضرت و پناه بودن ایشان، برای شیعیان را، باور داشته باشیم و در اثر توسّلات به آن حضرت از برکات ایشان بهره‌مند گردیم.

4- ادعای چه کسانی را در خصوص ملاقات با امام زمان علیه السلام باید تکذیب کنیم؟

       1- همه‌ی کسانی که مدعی ملاقات بوده‌اند.

       2- کسانی که می‌خواهند از این طریق سوء استفاده کنند.

       3- کسانی که مدعی ارتباط و نمایندگی از سوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه هستند.

       4- پاسخ‌های ب و ج صحیح است.

پاسخ:

– همه‌ی علمای شیعه از دیرباز معتقدند که از سال 329 ه.ق یعنی پایان مرحله اول غیبت، غیبت تامه وکبرای امام عصر علیه السلام آغاز شد. مهم‌ترین ویژگی این دوران در آن است که کسی حق ندارد مدعی نیابت و نمایندگی از طرف آن حضرت شود. توجه به این نکته ما را از افتادن در دام شیّادان دروغ‌گو و سر سپردگی به آنان حفظ می‌کند.

– آخرین نامه‌ی مهر شده‌ای که چهارمین نایب خاص امام عصر عجل الله تعالی فرجه یعنی علی بن محمد سمری در سال 329 در یافت کرد حاوی این مضمون بود که: \”ای علی بن محمد تو سه روز دیگر از دنیا خواهی رفت. کسی را به عنوان واسطه‌ی میان ما و مردم مشخص مکن زیرا غیبت کامل آغاز می‌شود. از این پس تا زمان شنیده شدن فریاد معجزه آسای آسمانی و قیام مردی از نسل ابوسفیان که از نشانه‌های ظهور است، هرگاه کسی ادعای مشاهده نماید دروغ‌گوست و به ما افترا می‌بندد\”.

این نامه را علی بن محمد سمری پیش از وفاتش برای بزرگان شیعه خواند و در موعد مقرر نیز وفات کرد و غیبت کبری آغاز شد.

– فقهای شیعه بیان کرده‌اند که منظور از کسانی که ادعای مشاهده می‌کنند آن کسانی است که مدعی نیابت و بابیت امام زمان علیه السلام هستند، نه لزوما کسانی که می‌گویند دریک شرایط استثنایی توفیق دیدار حضرت را داشتیم.

مرحوم محدث نوری در ابتدای کتاب جنه المأوی تحقیق را در این زمینه ارائه داده‌اند.

– حکایت مستند و محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از علما و حتی دیگر اقشار مردم در طول دوران غیبت خدمت آن حضرت شرفیاب شدند‌. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به چندین تشرف سید بن طاووس، از علمای قرن هفتم و تشرفات علامه بحرالعلوم از علمای قرن سیزدهم و تشرفات آیت الله مرعشی از مراجع در گذشته معاصر اشره کرد.

– نکته‌ای که در تشرفات نقل شده از بزرگان معمولاً دیده می‌شود آن است که آن‌ها از نقل این تشرفات معمولاً و مشهور کردن خود به دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه به شدت ابا داشته‌اند. این ویژگی معمولاً درکسانی که قصد شیّادی و سر کیسه کردن مردم را دارند دیده نمی‌شوند بلکه آن‌ها مرتب به نقل داستان‌هایی می‌پردازند که مردم در مورد آن‌ها معتقد به روابط خصوصی مداوم با امام زمان علیه السلام بشوند. لذا از این گونه افراد نیز باید پرهیز داشت.

– خلاصه: همه‌ی کسانی را که مدعی ملاقات شده‌اند نمی‌توان تکذیب کرد ولی از کسانی که مدعی نمایندگی از امام زمان‌اند یا قصد سر کیسه کردن مردم را دارند باید پرهیز نمود.

– این نکته را هم باید دانست که آن‌چه مهم‌تر است دیدار جسم آن حضرت نیست بلکه داشتن ارتباط قلبی و توسل مداوم به آن حضرت است. در دوران غیبت باید بیش از آن که به دنبال دیدار جسمی حضرتش باشیم می‌بایست در پی جلب عنایت و نزدیکی معنوی به ایشان باشیم.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
سوالات مسابقه اول/ مسابقه/ نیمه شعبان

5– چه کسانی به تولد حضرت مهدی علیه السلام گواهی داده‌اند؟

       1-  ابو غانم خادم امام عسکری علیه السلام – حکیمه خاتون عمه‌ی امام عسکری علیه السلام

       2-  نسیم خادم – کامل بن ابراهیم از شیعیان مدینه – قابله‌ی محل امام عسکری علیه السلام

       3-  امام حسن عسکری علیه السلام و بیش از 40 نفر از شیعیان  – چند تن از بزرگان اهل سنت مانند  بلاذری و ابن خلکان   

       4-  همه‌ی موارد

پاسخ:

– نسیم و ابو غانم دو تن از خدمت‌کاران خانه‌ی امام عسکری علیه السلام بوده‌اند و ماجرا‌هایی از آن حضرت در دوران کودکی مطرح کرده اند. ( روزگار رهایی ج 1 ص 157 و 158)

– یکی از ماجراهایی که ابوغانم نقل کرده است آن است که او گفته:

\”برای امام عسکری علیه السلام فرزندی به دنیا آمد. ایشان آن فرزند را در روز سوم ولادت به جمعی از یاران خویش نشان دادند و فرمودند: این پسر امام شما پس از من و جانشین من در میان شماست. این همان قائمی است که مردم به شدت منتظر و چشم به راه او خواهند بود.\” (همان مدرک)

– حکیمه عمه‌ی امام عسکری علیه السلام و خواهر امام هادی علیه السلام است. امام عسکری علیه السلام او را برای افطار در روز 14 شعبان به منزل خود دعوت کرده و از او خواستند که شب 15 شعبان را در منزل ایشان بمانند که قرار است فرزندی برایشان به دنیا  بیاید. حکیمه خاتون ماجرای شب نیمه شعبان و سحرگاه آن را که امام زمان علیه السلام در آن به دنیا آمده‌اند برای شیعیان نقل کرده است. (منبع: روزگار رهایی ج1 ص146-153)

– کامل بن ابراهیم مدنی از شیعیانی بوده که به نمایندگی گروهی از شیعه برای سؤالی خدمت امام عسکری در سامرا رسیده بود و امام زمان علیه السلام در حالی که کودکی خردسال بودند در محضر پدر او را ارشاد و هدایت کردند. کامل بن ابراهیم حدیث بسیار ارزشمندی را از امام زمان علیه السلام نقل کرده است. (روزگار رهایی ص159)

– همچنین پیر زنی که در همسایگی خانه امام عسکری علیه السلام در خانه یکی از اهل سنت به نام احمد بن بلال کاتب زندگی می‌کرده در شب ولادت امام زمان علیه السلام به خانه‌ی امام عسکری علیه السلام فرا خوانده شده تا در زمان ولادت کنار حضرت نرجس سلام الله علیها باشد. او در طی سالیان دراز این خبر را مخفی می‌داشته، لکن در سال 281 به مناسبتی برای احمد بن بلال کاتب بازگوکرده است. (غیبت شیخ طوسی / بخش مربوط به ولادت امام زمان علیه السلام)

– ابراهیم بن محمد تبریزی و احمد بن عبدالله هاشمی هم نقل کرده‌اند که همراه ده‌ها تن دیگر امام زمان علیه السلام را در همان سال‌های نخست زندگی‌اش دیده‌اند. (روزگار رهایی ج1 ص 163 و 164)

– گزارش یک دیدار چهل نفری با امام زمان علیه السلام هم توسط محمد بن عثمان، نایب نخست امام زمان علیه السلام نقل شده است. امام عسکری علیه السلام در این دیدار خصوصی، فرزند خود را به یاران نشان دادند و فرمودند:

\”این امام شما بعد از من است و جانشین من در میان شماست. او را اطاعت کنید تا بعد از من دچار اختلاف نشوید که هلاک خواهید شد. و بدانید که او را بعد از این نخواهید دید. [زیرا غیبت خواهد کرد.]\” (روزگار رهایی ص 174و 175)

– امام عسکری علیه السلام با فرستادن گوشت قربانی به مناسبت ولادت فرزندشان به خانه برخی از شیعیان از این طریق بسیاری از آنها را از ولادت امام زمان علیه السلام آگاه کرده و مسرور ساختند. (روزگار رهایی ص 153)

– بلاذری دانشمند بزرگ سنی (متوفای سال 339 قمری) امام زمان علیه السلام را در مکه دیده و از ایشان حدیث نقل کرده است. حدیث مزبور را 15 تن از علمای اهل سنت در کتاب‌های خود آورده‌اند. (مهدی موعود و دانشمندان عامه / ویرایش1384/ص 81و82)

– ابن خَلِّکان مورخ معروف سنی نیز در کتاب تاریخش نوشته است فرزند امام حسن عسکری علیه السلام که شیعیان او را مهدی منتظر می‌دانند در روز جمعه نیمه‌ی ماه شعبان سال 255 متولد شده است. (خورشید مغرب ص 19)

6– شاخصه‌های حکومت حضرت مهدی علیه السلام چیست؟

       1- عدالت گستری و فقر ستیزی

       2- تکامل عقول

       3- دانایی محوری و شایسته سالاری

       4-  هر سه مورد صحیح است

پاسخ:

– عدالت گستری یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دوران ظهور است. هیچ ویژگی‌ای را نمی‌توان یافت که مانند عدالت در مورد روزگار موعود مورد تأکید قرار داشته باشد.

– بیش از 210 سند روایی وجود دارد که از پیامبر و ائمه علیهم السلام نقل شده و همه‌ی آن‌ها فرموده‌اند حضرت مهدی علیه السلام زمین را از عدل و داد لبریز می‌کند.

– در برخی روایات آمده است که عدالت او در خانه‌هاتان هم وارد می‌شود همان طور که سرما و گرما وارد خانه‌ها می‌شود.

– از ویژگی‌های امام زمان علیه السلام که در روایات ذکر شده، آن است که بر کارگزاران خود سخت‌گیر هستند ولی با مردم با محبت برخورد می‌کنند. (جوادٌ بمال، شدیدٌ علی العمال، رئوفٌ بالناس)

– یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام عمار ساباطی از ایشان شنید که ثواب کسی که در روزگار سختی بر بندگی خدا پایدار باشد، بیش‌تر از ثواب کسی است که در دولت حضرت مهدی علیه السلام پارسایی کند؛ زیرا دین‌داری پیش از ظهور ایشان خیلی سخت‌تر است. عمار گفت: \”خوب اگر چنین است پس چرا آرزو کنیم که آن دولت فرا برسد، که در نبود آن بهتر می‌توانیم ثواب جمع کنیم و به خدا تقرب جوییم؟\” امام صادق علیه السلام به او فرمودند: سبحان الله، ای عمار [تو فقط فکر ثواب‌های خودت هستی امّا فکرگرفتاران و سختی‌های آنان نیستی، فکر حق‌هایی که زیر پا گذاشته می‌شود و ترس‌ها و دلهره‌هایی که در اثر نا امنی برای اهل حق پدید می‌آید نیستی] آیا دوست نداری که وضعیت عموم مردم بهبود یابد؟

خلاصه آن‌که از ویژگی‌های دولت حق، بهبود وضعیت عامه‌ی مردم است و این عامه‌ی مردم اعم است از مؤمنان بسیار پارسا و مردم معمولی.

دولت امام زمان علیه السلام فقط دولت اولیاء الله نیست. بلکه دولتی است که اولیای خدا در آن عدالت و امنیت را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

– از ویژگی‌های دوران ظهور تکامل عقول است. در روایتی آمده که آن حضرت، دست عنایت بر سر مردم می‌کشد و عقل‌های آن‌ها تکامل می‌یابد.

– گسترش عقل، زمینه ساز گسترش اخلاق و همدلی و عزت نفس و برچیده شدن حرص و آز و طمع و تکبر و فریبکاری می‌شود. که به این امور هم در روایات تأکید شده است.

– بر گسترش دانش هم در دوران ظهور مهدوی تأکید بسیار شده است. در برخی روایات به این مضمون اشاره شده که از پازل 27 خانه‌ای علم، تا پیش از ظهور آن بزرگوار تنها دو خانه‌اش در سر جایش قرار می‌گیرد و 25 خانه‌ی دیگر آن پس از ظهور امام عصر علیه السلام آشکار می‌شود.

– پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم در بخشی از سخنرانی خود در روز غدیر خم که به حضرت مهدی علیه السلام اختصاص دادند، از ویژگی‌های آن حضرت، فرمودند که ایشان از عمیق‌ترین نقطه‌های اقیانوس علم [که در دسترس دیگران نیست] آب علم را بر می‌گیرد. (الا انّه الغرّاف من بحر عمیق)

– هم‌چنین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در همان خطبه فرمودند که آن حضرت به هر کس بر مبنای زیادی علم یا جهلش سِمت و نشان می‌دهد. (الا انّه یسم کلَّ ذی فضل‌ٍ بفضله و کلَّ ذی جهلٍ بجهله) این همان معنای شایسته سالاری است، یعنی درجه‌ی افراد بر اساس شایستگی‌هایشان خواهد بود و از مهم‌ترین شاخصه‌ها، دانش فرد است.

– آنچه که امام زمان علیه السلام از مقوله‌ی دانایی و اخلاق و مدیریت و عدالت‌ورزی از همان ابتدای ظهور خود نشان می‌دهند، خود عامل گرایش بسیاری از مردم جهان به ایشان خواهد بود.

7– برخی از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام چیست؟

       1- دعا برای ایشان و ارتباط قلبی با امام عصر علیه السلام

       2- گره گشایی از مشکلات شیعیان و دوستان آن حضرت

       3- برپایی مجالس آشنایی و معرفت نسبت به امام زمان علیه السلام

       4- هر سه پاسخ صحیح است

پاسخ:

ما به عنوان دوست‌دار و شیعه‌ی امام زمان علیه السلام و به حکم عقل وظایفی درقبال ایشان داریم از جمله:

– امام زمان علیه السلام به ما سفارش نموده‌اند که برای فرجشان بسیار دعا کنیم زیرا این کار باعث گشایش مشکلات خود ما نیز هست. «اکثروالدّعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم»

– دعا، فی نفسه ارزش عبادتی دارد و سبب قرب ما به خداوند و اهل بیت علیهم السلام می‌گردد.

– هنگامی که برای امام زمان علیه السلام دعا می‌کنیم، آن بزرگوار نیز بنا به جوان‌مردی اش برای ما دعا خواهند کرد.

– به وسیله دعا برای ظهور امام عصر علیه السلام موجب خوشنودی همه انبیا و اولیا، به‌ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه‌ی هدی علیهم السلام را فراهم آورده‌ایم.

– امام عسکری علیه السلام دوران غیبت را دوران فتنه و مهلکه خوانده‌اند و راه نجات را نیز موفق شدن بر دعای بر فرج امام زمان علیه السلام نشان داده‌اند.

گره‌گشایی از مشکلات شیعیان و دوستان امام زمان علیه السلام وظیفه همه‌ی ماست در همه‌ی زمان‌ها مخصوصا در دوره غیبت که مشکلات مادی و معنوی بیش از دیگر دوران است.

امام زمان علیه السلام خطاب به علی بن مهزیار اهوازی از عدم رسیدگی برخی از شیعیان به دیگران شِکوه و ابراز ناراحتی نمودند و همین امر را عامل بی توفیقی آن‌ها در دیدار امام خود دانسته‌اند.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «من اصبح و لا یهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم.» هر کس روزی را آغاز کند در حالیکه در فکر امور دیگر مسلمانان نباشد مسلمان نیست.

برپایی مجالس و محافل، در جهت آشنا نمودن و متذکر کردن افراد با وجود نازنین و مقدس امام زمان علیه السلام سفارش همه‌ی ائمه علیهم السلام است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند رحمت کند بنده‌ای را که خود را وقف می‌کند تا مکتب ما را زنده کند.

یکی از حاضرین پرسید احیای امر و زنده کردن مکتب شما یعنی چه؟ ایشان فرمودند: یعنی معارف و علوم ما را فرا بگیرد و به دیگر برادران دینی بیاموزد.

قابل ذکر است تلاش در جهت فراهم کردن مجالسی که یاد شد برای هر کس و هر شخصی به صورت‌های مختلفی ممکن است اعم از ایجاد تسهیلات مادی یا فراهم کردن خوراک علمی یا به هر ترتیب دیگر. طوری که حاضران با گفته‌های اهل بیت آشنا شوند و به معانی آن‌ها پی ببرند.

8– یکی از تفاوت‌های پیامبران با امامان علیهم السلام آن است که پیامبران مأمورند خود به سراغ مردم بروند ولی در مورد امامان، این مردمند که برای هدایت جویی و کسب برکات به سراغ آن‌ها بروند. با توجه به این ویژگی، امام معصوم علیه السلام در روایات به چه چیزی تشبیه شده است؟

       1- باران

       2- نهر پر آب

       3- کعبه

       4- ستاره

پاسخ:

– نزول باران، جریان رودخانه‌ها از بالا به پایین و طلوع ستاره‌ها به دست مردم نیست. اما رفتن به سمت کعبه به دست مردم است. کعبه به خودی خود بر کسی طالع نمی‌شود و سراغ کسی نمی‌آید. در روایات امام معصوم علیه السلام به کعبه تشبیه شده است.

– در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که \”مَثَل الامام مَثَل الکبه اذ یؤتی و لا یأتی\” یعنی امام علیه السلام هم‌چون کعبه است که سراغش باید رفت و او سراغ کسی نمی‌آید.

– ما موظفیم برای استفاده از برکات معنوی و مادی وجود مقدس امام زمان علیه السلام، حرکت را از خودمان آغاز کنیم و تنها منتظر نباشیم که آن عزیز سراغ ما بیاید و خیرش را به ما برساند. هر کس در همین دوران غیبت توسلاتش را به امام زمان علیه السلام بیش‌تر کند، عنایات آن حضرت را بیشتر حس خواهد کرد.

طبیب عشق، مسیحا دم است و مشفق لیک            چه درد در تو نبیند که را داوا بکند

– البته ممکن است امام زمان علیه السلام فراتر از وظیفه‌اش و از روی محبت خود عنایتی به عموم مردم یا افرادی بکنند، ولی باید بدانیم این حالت مانند حالت کسانی است که خداوند به طور استثنایی، توفیق حج را نصیب آن‌ها می‌کند، ما نباید اصل را بر فضل آن طرف بگذاریم و نسبت به وظیفه خود کاهلی بکنیم.

– هر کس در توسل به امام زمان علیه السلام کوشاتر باشد،  نتیجه‌اش را بیشتر خواهد دید، این کار یعنی توسل مداوم به امام زمان علیه السلام را به خصوص در امور معنوی تجربه کنید، نتیجه‌اش را خواهید دید.

ثبت دیدگاه

4 دیدگاه برای “سوالات مسابقه سوم/ مسابقه/ نیمه شعبان”
  1. عالی بود و بسیار کاربردی!فقط
    جدولی همراه بارمز به مناسبت نیمه شعبان ندارید؟

    پاسخ
  2. خدا اجر بده……
    دستت درد نکنه/

    پاسخ
  3. عالی بود دلتان امام زمانی اجرکم من الله

    پاسخ
  4. بسیار عالی بود ممنون

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.