حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
امامت در خردسالی
۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۵:۱۵
پ
پ
امامت در خردسالی
در میان امامان ما ، سه بزرگوارند که در سن کودکی به امامت رسیده اند : اولی شان امام جواد (علیه السلام ) هستند که در سن ۸ یا ۹ سالگی ، بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند . دومین آنها حضرت امام هادی ( علیه السلام ) امام دهم  بودند که در سن ۶ یا ۸ سالگی متصدی امر امامت شدند و سوم حضرت امام حجه بن الحسن العسکری (عج ) می باشند که ایشان هم در سن ۵ سالگی حامل منصب امامت گردیدند .

ما که پیرو مکتب قرآن هستیم این مطلب هیچ استبعادی ندارد (هرگز دور از ذهن نیست ) ، ما در قرآن می خوانیم که حضرت مسیح ، عیسی بن مریم طفل نوزادی بوده که به نبوت رسیده است :

 « قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا » ( سوره مریم آیه ۳۰ )

وقتی که خداوند به طفل نوزادی شایستگی مقام نبوت داده باشد چه استبعادی دارد که به کودک ۵ و ۸ و ۹ ساله هم شایستگی مقام امامت داده باشد ؟

علاوه بر این بینش قرآنی ، هنگامی که در زندگانی این امامان همام بیشتر تأمل می نمائیم ، مؤیدات فراوانی را در اثبات مقام امامت آن بزرگواران می یابیم که خود حکایت از انتصاب الهی امام و اتصال او با سرچشمه علوم الهی و معادن حکمت ربانی دارد . به عنوان نمونه هنگامی که مأمون مورد طعن و سرزنش بنی عباس در مورد امام محمد تقی (علیه السلام ) واقع گشت ، تصمیم بر آن شد تا آن حضرت را در مجلسی مورد آزمایش قرار دهند  و فقیهی خبره از میان فقهای اهل تسنن را مأمور نمایند تا میزان تسلط امام بر فقه را بیازماید. برای این امر ، یحیی بن اکثم که در آن زمان در منصب قضاوت نشسته بود ، انتخاب شد . هنگامی که مجلس آراسته شد و بزرگان در آن حضور یافتند ، مأمون امام را نیز در آن جلسه حاضر نمود . در این هنگام یحیی شروع به سؤال کرد و یکی از مسائل فقهی حج رامطرح نمود و نظر امام را جویا شد . آن بزرگوار در جواب ابتدا شرایط متفاوتی را که این مسأله در آن شرایط می تواند واقع گردد، مطرح نمودند و از یحیی بن اکثم خواستند که تعیین نماید مسأله در کدام شرایط به وقوع پیوسته است . یحیی که هرگز انتظار این امر و سؤال امام را نداشت از یکسو از میزان تسلط امام بر دقائق فقهی شگفت زده گشته بود و از سوی دیگر در تعیین شرایط وقوع حکم درمانده بود ؛ چرا که هرگز پیش لز این بدانها  نیندیشیده بود .

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت با سعادت ابن الرضا، حضرت جواد الائمه علیه السلام مبارک باد

در این هنگام بود که بزرگان حاضر در مجلس انگشت حیرت در برابر عظمت علمی امام جواد (علیه السلام ) ، به دندان گزیدند و نه تنها بدین ترتیب به مقام علمی آن بزرگوار آگاه گشتند بلکه میزان تسلط خارق العاده امام  را نیز ستودند. هنگامی که کار بدین جا منتهی گشت ، مأمون از امام تقاضا نمود تا خود حکم را در شرایط گوناکون وقوعش بیان دارند و امام (علیه السلام ) نیز حکم هر کدام از حالات مختلف را به تفصیل بیان فرمودند . ( مشروح این مجلس مأمون در کتاب احتجاج طبرسی و سایر کتب ذکر گردیده است)

۲۹ ذیقعده  سالروز شهادت مظلومانه این امام همام را به محضر مبارک امام عصر (عج) ، تمامی مسلمانان جهان و شما دوست گرامی تسلیت عرض می نمائیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.