حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

وفات مظلومانه و غريبانه ام‏المصائب حضرت فاطمه صغرى عقيله بنى‏هاشم زينب كبرى‏ عليها السلام در شب يكشنبه 15 رجب سال 62 هجري به وقوع پيوسته است.(1)

در مدت يك سال بعد از واقعه كربلا، زندگانى آن حضرت همراه با اشك و آه و خاطرات اسارت و كربلا سپرى گشت. در عظمت آن مخدره همين بس كه به فرموده صدوق ‏رحمه الله، از جانب امام حسين‏ عليه السلام نيابت خاصه داشته است، و تا هنگامى كه بيمارى امام زين‏العابدين‏ عليه السلام تمام نشده بود، اين نيابت ادامه داشت.(2)

 نام گذارى حضرت
 هنگام ولادت جبرئيل از جانب خداوند متعال بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و عرض كرد: «يا رسول اللَّه، اسم اين دختر را زينب بگذار». آنگاه جبرئيل گريست. پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: سبب اين گريه چيست؟ عرض كرد: همانا اين دختر از آغاز زندگانى تا پايان روزگار در اين سراى ناپايدار با رنج و درد و بلا خواهد زيست. گاهى به درد مصيبت شما يا رسول اللَّه مبتلا مى‏شود، و گاهى در ماتم مادرش و گاهى در مصيبت پدر و گاهى به درد فراق برادرش حسن مجتبى‏ عليه السلام دچار خواهد شد. از همه بالاتر به مصائب كربلا و نوائب دشت نينوا گرفتار مى‏شود چنانكه مويش سفيد و قامتش خميده خواهد گرديد.

اين خبر را اهل بيت‏ عليهم السلام شنيدند و اندوهناك و گريان شدند. پيامبر صلى الله عليه و آله صورت بر صورت حضرت زينب‏ عليها السلام نهاد و گريست. حضرت صديقه طاهره ‏عليها السلام فرمود: يا ابَتا، اين گريه براى چيست؟ خداوند ديده‏هاى تو را نگرياند. فرمود: اى فاطمه، بعد از من و تو اين دختر دچار بلاها و مصائبى مى‏شود. حضرت صديقه ‏عليها السلام فرمود: چه ثواب دارد آن كسى كه بر دخترم زينب‏ عليها السلام گريه كند؟ آن حضرت فرمود: «اى پاره تنم و اى نور چشمم، ثواب كسى كه بر او و مصائب او گريه كند مانند ثواب كسى است كه بر برادرش حسين گريه كند». سپس نام آن حضرت را «زينب» نهاد.(3)

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فضائل و مناقب حضرت زینب سلام الله علیها

آن حضرت يك سال و چند ماه بعد از واقعه كربلا با قلبى پر از اندوه از مصائب كربلا در خانه خود رحلت فرمودند و در همان خانه دفن شدند. در وفات آن مخدره مظلومه روزهاى 14 رجب و دهم ماه رمضان را هم گفته‏اند.(4)

————————————————————
1) زينب الكبرى‏ عليها السلام (نقدى): ص 114. معالى السبطين: ج 2 ص 225.
2) شجره طوبى: ج 2 ص 392.
3) رياحين الشريعة: ج 3 ص 39 – 38.
4) الوقايع و الحوادث: ج 1 ص 113.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.