حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

 در اين روز در سال 201 هجري بنابر مشهور سالروز رحلت شهادت گونه حضرت وليةاللَّه خاتون خلق جهان، عابده زاهده كامله مستوره حضرت فاطمه معصومه ‏عليها السلام دختر امام موسى كاظم‏ عليه السلام است.(1)
آن حضرت 17 روز پس از ورود به شهر قم، با دلى شكسته و غصه‏دار از داغ پدر و فراق برادر، رحلت فرمودند. در عزاى آن حضرت شهر قم را يكپارچه غم و ماتم فرا گرفت. بدن مطهر آن حضرت را غسل داده كفن كردند، و به طرف باغ موسى بن خزرج – مكان فعلى حرم مطهر – آوردند. دو سوار نقابدار از بيرون شهر آمدند و بر بدن آن حضرت نماز خواندند. آنگاه داخل سرداب شده بدن مطهر را دفن كردند و رفتند، و كسى آنان را نشناخت.
موسى بن خزرج آن باغ را وقف حضرت معصومه ‏عليها السلام نمود، و از بوريا و حصير سقفى بر روى قبر مطهر آن حضرت قرار داد. اين بنا بود تا آنكه زينب دختر امام جواد عليه السلام بر روى قبر شريف قبه‏اى بنا نهاد. سپس جماعتى از دختران ائمه‏ عليهم السلام در آن مكان دفن شدند. هنگامى كه ام‏محمد دختر موسى بن محمد بن على الرضا عليه السلام فوت كرد، در كنار آن‏حضرت دفن شد. بعد از آن ميمونه خواهر ام‏محمد از دنيا رفت، و آن بزرگوار هم در جنب ام‏محمد دفن شد. روى اين دو قبر يك گنبد ديگر بنا كردند، به گونه‏اى كه دو گنبد چسبيده به هم بر روى قبر حضرت فاطمه معصومه ‏عليها السلام و ام‏محمد و ميمونه بوده است.
به جز دختران حضرات معصومين‏ عليهم السلام، دو كنيز هم دفن شده‏اند كه در هنگام مرمت كف حرم مطهر در زمان ناصرالدين شاه، روزنه‏اى به سردابى پيدا مى‏شود و چند زن صالحه، وارد سرداب مى‏شوند. پيكر پاك ميمونه و دو تن از كنيزان را پس از هزار سال تر و تازه مشاهده مى‏كنند. اين سرداب جنب سرداب حضرت فاطمه معصومه‏ عليها السلام قرار دارد.(2)
مرحوم نمازى وفات حضرت معصومه ‏عليها السلام را در 12 ربيع الثانى سال 201 هجري نقل كرده(3) و قول منسوب به شيخ حر عاملى ‏رحمه الله هشتم شعبان سال 201 هجري است.(4)
امام صادق ‏عليه السلام مى‏فرمايد: «قم كوفه صغير است، و بهشت داراى هشت در است كه سه در آن از قم است. در آن شهر زنى از اولاد من رحلت مى‏كند كه اسمش فاطمه است، و او دختر موسى بن جعفر عليه السلام است كه به شفاعت او تمامى شيعيانم داخل بهشت مى‏شوند».(5)

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
حضرت حمزه در گفتار ائمه علیهم السلام

——————————————————–
1) مراقد المعارف: ج 2 ص 163. منتخب درياى سخن: ص 34. زندگانى كريمه اهل بيت‏عليها السلام: ص 83 .
2) بحار الانوار: ج 60 ص 220 – 219. اجساد جاويدان: ص 105.
3) مستدرك سفينة البحار: ج 8 ص 257.
4) حياة الستّ: ص 11.
5) بحار الانوار: ج 57 ص 228.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.