حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

«خصوصیات بنده حقیقی خداوند»

امام صادق (علیه السلام) به ما یاد داده‌اند وقتی به زیارت حضرت عباس بن امیرالمؤمنین (علیهما السلام) رفتیم؛ هنگامی که به کنار قبر مطهر ایشان رسیدیم این گونه آن جناب را خطاب دهیم و بگوییم:

“درود بر تو اى بنده نیکوکار. ‏اى که فرمان‌بردار خدا و رسولش و امیرالمؤمنین و حسن و حسین (علیهم السلام) بودى. درود بر تو و رحمت و برکات و بهشت خدا بر روح و بدن تو باشد.

خدا را شاهد مى‏گیرم که تو همان راهى را رفتى که یاران بدر رفتند. همان کسانى که در راه خدا جهاد کرده و در جهاد با دشمنان خدا زبان به پند و نصیحت گشوده و در یاری دوستان خدا تلاش خستگی ناپذیر نموده و دشمنان را از دوستان و محبین حق‌تعالى، دفع کردند.

پس خدا برترین و با فضیلت‏ترین و بیشترین جزاها و پاداش‏ها را به تو عطا فرماید و نیز فزون­ترین و زیادترین پاداش کسى که به بیعتش وفا نموده و خدا دعایش را مستجاب کرده و همچنین نیک‏ترین پاداش کسى که از والیان امراطاعت نموده است را به تو عنایت فرماید.

من شهادت مى‏دهم که تو در نصیحت و خیرخواهى بسیار تلاش کرده و نهایت کوشش و توانایی خود را به کار بردی.

پس خداوند تو را در جمع شهدا برانگیزد و روحت را با ارواح نیکبختان قرین گرداند و وسیع‏ترین منزل و با فضیلت‏ترین غرفه در بهشتش را به تو اعطا نماید و نام و یاد تو را در نزد بهترین بهشتیان بالا ببرد و با انبیا، صدیقین، شهدا و صلحا محشورت کند؛ که ایشان نیکو دوستانى هستند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
عباس به چه معناست؟

شهادت مى‏دهم که تو از خود سستى نشان نداده و عقب‌گرد نکردى و نیز شهادت مى‏دهم که تو بر بصیرت حرکت نموده و به صالحین اقتدا کرده و از انبیا پیروى نمودى…”(۱)

با بررسی این فرازهای زیارت که از لسان امام معصوم حضرت جعفر بن محمد (علیهما السلام) صادر شده؛ برخی خصوصیات بارز یک بنده خداوند که به حق شایسته بزرگداشت و تکریم است را می‌یابیم که خود می‌تواند الگویی برای دیگران که می‌خواهند در مقام و مسیر بندگی خدا قدم بنهند، باشد:

۱ـ بنده و فرمان‌بردار خدا و اولیای خدا

۲ـ جهاد و دفع دشمنان خدا و یاری دوستان خدا

۳ـ وفادار به بیعت با حق

۴ـ اطاعت از صاحبان امر

۵ـ خیرخواه مردم

۶ـ عدم سستی و عقب‌گرد در راه حق

۷ـ حرکت همراه با بینش و دانایی

۸ـ اقتدا به صالحین و پیروی از انبیا

(برگرفته از کتاب: “کامل الزیارات”، تالیف: “مرحوم ابن قولویه” (با اضافات)(۱))


پایگاه اسلامی ـ شیعی رشد

پاورقی:

۱ـ متن فوق برگرفته از ترجمه فارسی کتاب کامل الزیارات توسط آقای سید محمد جواد ذهنى به همراه برخی تغییرات می‌باشد.‏

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.