حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش دوم

موضوع: لزوم وجود حجت الهی در زمين

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

شیعیان و برخی از بزرگان معتزله ی اهل سنت و برخی از مشایخ طریقت و صوفیه اهل سنت معتقد به این هستند که زمین از حجت الهی خالی نمی ماند، اول کسی که روی زمین آمده حجت خداست و آخر کسی که از روی زمین به نفخه صور حضرت اسرافیل خواهد رفت، آن هم حجت خداست. بر اساس این اعتقاد، اگر دو نفر روی زمین باشند حتماً یکی از آن ها حجت خداست و زمین بدون حجت خدا باقی نمی ماند.

لوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ‏ بِغَيْرِ إِمَامٍ‏ لَسَاخَت‏
الكافي (ط – دارالحديث) ؛ ج‏1 ؛ ص437

وجود حجت خدا عامل بقای زمین و معیشت مردم بر روی کره خاکی است زیرا آفرینش برای بندگی خداست و اگر حجت خدا روی زمین نباشد آن کسی که مردم را به سوی بندگی خدا دعوت کند، نخواهد بود و در آن صورت چون هدف آفرینش محقق نخواهد شد، دلیلی برای ادامه حیات بر روی زمین نخواهد بود.
لذا شیعه اعتقادات دارد که زمین از حجت خدا خالی باقی نمی ماند و خوشبختانه از بزرگان اهل سنت دو گروه هم با شیعه همراه هستند، یکی معتزله مکتب بغداد و بسیاری از مشایخ صوفیه که جزء مناقب نویسان اهل سنت هستند.
ما این اعتقاد را مزید بر آن برهان عقلی ، از طریق آیات قرآن نیز به اثبات می رسانیم، در عین این که روایات فراوانی هم دال بر این مساله وجود دارد:

آیه اول: قرآن در سوره رعد آیه ۷ می فرماید:

إنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ
▫️ ای پیغمبر تو ترساننده و انذار کننده هستی و برای هر امتی هدایت گری وجود دارد .

این عبارت دوم بحث ما نحن فیه است.
در تفسیر در المنثور از محدث بزرگ اهل سنت جلال الدین سیوطی که مهم ترین تفسیر روایی اهل سنت است در ذیل این آیه از ابن عباس روایتی نقل کرده است که:

لما نزلت‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ وضع رسول الله صلى الله عليه و سلم يده على صدره فقال أنا المنذر و أومأ بيده إلى منكب علي رضى الله عنه فقال أنت الهادي يا على بك يهتدى المهتدون من بعدي‏
الدر المنثور فى تفسير المأثور ج‏4 45

وقتی که این آیه نازل شد، پیغمبر دستشان را روی سینه خودشان قرار دادند و فرمودند: انذار کننده در این آیه منم . سپس پیغمبر با دست مبارکشان به شانه امیرالمومنین علیه السلام زده و فرمودند: انت الهادی یا علی. مصداق هادی در این زمان تو هستی و آن کسانی که اهل هدایت هستند پس از من هدایت را از تو دریافت می کنند.
این تعبیر در روایات اهل سنت به صورت‌های گوناگون هم آمده است.

آیه دوم: قرآن در سوره توبه آیه ۱۱۹ می فرماید:

يأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِين
ای افراد مومن با تقوا باشید معصیت نکنید خلاف حکم خدا انجام ندهید و با افراد صادق و راستگویان همراهی و معیت داشته باشید.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کلیپ شه آفرینش

این آیه نشانگر این است که همواره یکی از صادقین در روی زمین وجود دارد که افراد مومن ملزم به همراهی و پیروی از آن راستگویان هستند.
کلمه صادق مصداقی جز معصوم ندارد. صادق کسی است که ظاهرش با باطنش یکسان باشد غیر از اینکه سخن غیر راست بر زبانش جاری نمی شود. فکرش با عملش یکی است، لذا است در روایات ذیل این آیه در تفسیر ثعلبی از بزرگان مفسرین اهل سنت و همچنین در کتاب حافظ گنجی شافعی از بزرگان محدثین اهل سنت بازهم از ابن عباس روایتی آمده است که کونوا مع الصادقین یعنی با علی بن ابی طالب و یاران ایشان باشید.

آیه سوم : قرآن در سوره فاطر آیه ۲۴ می فرماید:

و إِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ
هیچ امتی نیست مگر اینکه در آن امت ترساننده الهی بوده است.

انذار کننده گاه با نام نبی ، گاه با نام رسول و گاه با نام وصی و ولی است و لذا زمین از حجت الهی با هر کدام از این عنوان ها و القاب که باشد خالی نمی ماند.
به همین جهت در تفاسیر در ذیل این آیه آمده است: برای هر زمانی امامی وجود دارد و زمین از آن امام خالی نخواهد ماند. ائمه هدی علیهم السلام انذار کننده های خدا و نمایندگان رسول اکرم برای امم بعد از پیغمبر الی یوم القیامة هستند.
به همین جهت امیرالمومنین علیه السلام در گفت و گو با کمیل بن زیاد نخعی می فرمایند:

اللّهُمَّ بَلى، لا تَخْلو الأرضُ مِنْ قائِمٍ للّه ِ بِحُجَجِهِ ، إمّا ظاهِرا مَشْهُورا ، أو خائفا مَغْمورا لئلاّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللّه ِ و بَيِّناتُهُ
بحار الانوار، ج۲۳، ص۴۶، ح۹۱ / نهج البلاغه، حمکت ۱۴۷

زمین از کسی که به حجت الهی به پا خیزد و برهان و بینّه الهی را در زمین انتشار دهد خالی نمی ماند خواه آن حجت الهی آشکار و شناخته شده باشد و خواه ترسان و پنهان باشد. وجود آن حجت از آن جهت ضروری است که دین خدا و بینات الهی در زمین باطل نشود یعنی آن حجت نگهدارنده دین و کتاب خدا و انتشار دهنده هدایت الهی در روی زمین است.
این عبارت از نهج البلاغه مورد قبول بزرگان اهل سنت هم هست و افرادی هم چون ابن ابی الحدید معتزلی از بزرگان اهل سنت بر نهج‌البلاغه شرح نوشتند و این عبارت را قبول دارند. این عبارت بیانگر لزوم وجود حجت در جمیع زمان ها بر روی زمین است.
پس به این ترتیب ما سه آیه قرآن و یک روایت از امیرالمومنین بر لزوم وجود حجّت بیان کردیم که این حجّت ها گاه با عنوان نبی و رسول و گاه به عنوان وصی و ولی و امام در روی زمین هستند و این نشانگر وجود امیرالمومنین و اولاد معصوم آن حضرت تا حضرت مهدی علیه السلام بعد از پیغمبر اکرم تا قیام قیامت خواهد بود.
خدایا به حق امیرالمومنین امر فرج امام زمان علیه السلام را نزدیک بفرما!

 

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.