حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش دوازدهم

موضوع: ادامه بررسی آیه سَأَلَ سَائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

سوالات و شبهات ذیل این آیه :
ابن تیمیه حرّانی، رهبر فکری سلفی ها و وهابی ها در کتاب منهاج السنه جلد چهارم در ذیل این آیه اعتراضات و سوالاتی را نسبت به آیه شریفه بیان می کند که برخی از مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم :
1. آیه ی سأل سائل نمی تواند در غدیر نازل شده باشد، چون غدیر مربوط به پایان حیات پیغمبر اکرم می باشد، در حالی که سوره معارج به نقل فریقین یک سوره مکی است، پس نمی‌توانیم به نزول این آیه در مدینه آن هم در پایان حیات پیغمبر معتقد باشیم.
پاسخ:
• ترتیب و تجمیع و تدوین قرآن، توسط زید بن ثابت صورت گرفته است، لذا سوره های مکی که اکثراً سور کوچک قرآن هستند، به جای این که در اول قرآن بیایند، در آخر قرآن آمده اند. در برخی از سوره های مکی ، چند آیه آغازین سوره مدنی هستند: مثل سوره کهف ، مثل سوره مطففین، سوره بلد که خود مفسرین اهل سنت بیان کرده اند که کل این سوره مکی است ولی آیات آغازین سوره مربوط به مدینه است که در مقام تدوین، این ها را کنار هم چیده اند و با هم قرار دادند. بنابراین مانعی ندارد که کل سوره ی معارج مکی باشد ولی نزول آیات آغازین سوره ، بنابر 30 تفسیر اهل سنت مربوط به مدینه باشد.
• در قرآن مواردی داریم که یک آیه تعدد نزول دارد یعنی هم در مکه نازل شده و هم در مدینه نازل شده؛ مانعی ندارد این سوره کلاً در مکه آمده باشد، اما آیات آغازین آن در مدینه هم در پاسخ حارث بن نعمان فهری نازل شده باشد.

2. اشکال دومی که ابن تیمیه بر نزول آیات آغازین سوره معارج در واقعه غدیر می گیرد ، آن است که قرآن در آیه ۳۳ سوره انفال تصریح می فرماید:
وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِيهِمْ وَ مَا كاَنَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
در دو صورت خدا مردم را عذاب نمی کند، در جایی که پیغمبر خدا باشد، در آن جا خدا مردم را عذاب نخواهد کرد و نیز خداوند مردمی را که اهل استغفار و طلب مغفرت و عفو از خدا باشند، عذاب نمی کند.
ابن تیمیه می گوید: حارث بن نعمان فهری مگر در کنار پیغمبر نبود، پس بر اساس این آیه شریفه امکان عذاب او وجود ندارد، چون در محضر پیغمبر عذاب از امت دور است.
پاسخ:
خداوند در سوره فتح آیه ی 25 می فرماید:
… لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليما
اگر مسلمانان از کفار جدا بشوند و از آنها فاصله بگیرند، خدا کفار را عذاب خواهد کرد.
یعنی تا زمانی که مسلمان ها با کفار ممزوج هستند و در کنار پیغمبر اکرم قرار دارند ، وجود پیغمبر بلکه پایین تر وجود مومنین در کنار این کفار باعث می شود عذاب از آنها دور شود و عذابی که آنها شایسته ی آنند بر کفار نازل نشود. اما وقتی فاصله بگیرند، عذاب نازل می شود.
جناب ابن تیمیه مگر شما در تفسیر ابو اسحاق ثعلبی ندیدید که او به سند مستند نقل می کند که حارث بن نعمان فهری وقتی از پیغمبر اکرم این جواب را شنید که اعلام ولایت حضرت علی علیه السلام امر خداوند عزوجل است، انکار کرد و به شدت ناراحت شد . سپس از پیغمبر جدا شد و به سوی شترش گرفت ، در آن هنگام عذاب بر او نازل شد. یعنی اولا سخن پیغمبر را انکار کرد، پس کافر شد و ثانیاً از پیغمبر و مسلمانان فاصله گرفت و به سوی شترش که رفت این عذاب الهی بر او نازل شد. پس جناب ابن تیمیه آیه ی 33 سوره انفال شامل حال او نمی‌شود، بلکه آیه ۲۵ سوره فتح شامل حال او می شود .

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
حدیث: نیکوترین خصلت ها

3. اشکال سومی که ابن تیمیه بر این ماجرا می گیرد این است که معجزه ای به این عظمت! را باید همه نقل می‌کردند مثل داستان اصحاب فیل. چرا همه نقل نکرده اند.
پاسخ : غیر از آثار شیعیان ، حتی اهل سنت در 30 کتاب از آثارشان این نقل و معجزه را آورده اند. بنابراین برخلاف ادعای این تیمیه که گفته این مطلب فقط در آثار منسوب به اهل بیت ، در آثار اهل سنت هم نقل شده است . ضمنا انکار مستندات تاریخی آنجایی که درباره ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام باشد، مرسوم برخی دانشمندان اهل سنت است. لذا نقل نکردن ، مذمت افرادی است که نقل نکرده اند و آنان که با وجود عقیده نداشتن این موارد را نقل کرده اند، باید تمجید کرد.
خدایا امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه را برسان و منتقم از منکرین ولایت اهل بیت علیهم السلام را هر چه زودتر آشکار بفرما.

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.