حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش بیستم و یکم

موضوع: بررسی آیه علم الکتاب

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

قالَ الَّذی عِنْدَهُ‏ عِلْمٌ‏ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُک‏ ( نمل : ۴۰)
 و یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ ( رعد : ۴۳ )
از آیات بسیار مهمی که بیانگر مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در جامعه اسلامی است، آیه آخر سوره رعد یعنی آیه علم الکتاب است. قرآن می فرماید:
وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ ( رعد : ۴۳ )
کفار می گویند تو پیغمبر نیستی. نبوت و رسالت شما را از جانب خدا انکار می کنند. پیغمبر تو در جواب انکار آن ها بگو: من بر نبوت خودم دو تا شاهد دارم :
۱٫ خدا شاهد است بر نبوت من
۲٫ من عنده علم الکتاب کسی که خزانه علم الکتاب در نزد اوست او شاهد بر نبوت من است.
شهادت خداوند بر نبوت پیغمبر در کتاب قرآن واقع شده، قرآن مکرر در مکرر خطاب به پیغمبر می فرماید:
یا ایها النبی؛یا ایها الرسول؛ محمد رسول الله صلی الله علیه و آله؛ هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق، خود قرآن بینه¬ی الاهی پیغمبر و بالاترین اثباتگر نبوت و رسالت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هست.
پس قل کفی بالله شهیداً شهادت دادن و گواهی دادن خداوند بر نبوت پیغمبر به کتاب قرآن و خطابات قرآن به پیغمبر با عنوان و لقب رسالت است.
شاهد دوم در این آیه کیست؟
قرآن در سوره نمل در داستان حضرت سلیمان و آمدن تخت بلقیس به نزد آن حضرت می فرماید:
زمانی که بلقیس اراده ی حضور در محضر حضرت سلیمان علیه السلام کرد، حضرت سلیمان خواست به بلقیس نشان بدهد که من حجت خدا هستم و یک پادشاه معمولی همچون دیگران نیستم. لذا به اطرافیان گفت:

قالَ یَأَیهُّا الْمَلَؤُاْ أَیُّکُمْ یَأْتِینىِ بِعَرْشهِا قَبْلَ أَن یَأْتُونىِ مُسْلِمِینَ
کدام یک از شما که در دربار من هستید، می توانید تخت پادشاهی بلقیس را از یمن در اورشلیم به این جا بیاورید، قبل از این که بلقیس و اطرافیان به حالت تسلیم بر من وارد شوند.
وقتی بلقیس تخت پادشاهی را در نزد من ببیند، می فهمد که من از سنخ پادشاهان بشری نیستم و قدرت الاهی دارم. می توانم آن تخت عظیم را از یمن به اورشلیم به قدرت الاهی منتقل کنم.
قرآن می فرماید:

 قالَ عِفْرِیتٌ مِّنَ الجْن أَنَا ءَاتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَ إِنىّ‏ عَلَیْهِ لَقَوِىٌّ أَمِینٌ
از میان جن ها یک جن قوی و سرکشی جواب داد که من تخت را پیش از آنکه از مجلست برخیزى می آورم و من نسبت به این امر، توانا و امینم.
حضرت سلیمان روزی دو ساعت، سه ساعت، بر کرسی پادشاهی می نشست و در امور مملکت قضاوت می کرد. گفت قبل از این که شما از تخت پادشاهی امروز بلند شوید، یعنی در عرض دو ساعت من آن تخت را در این جا حاضر می کنم.
حضرت سلیمان علیه السلام به جواب این جن اعتنایی نکرد، چون آوردن آن تخت از یمن به فلسطین در عرض دو ساعت، برای درباریان حضرت سلیمان و بزرگانی که آن جا مطرح بودند، فوق العاده نبود و منتظر پاسخ بالاتر بود.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فرازهایی از خطبه غدیر-بخش سوم

در ادامه قرآن می فرماید:

 قالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا ءَاتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ
شخصیت دیگری که در محضر حضرت سلیمان بود با این ویژگی که اندکی از علم الکتاب در نزد او بود، گفت: من تخت بلقیس را اینجا حاضر می کنم قبل از این که چشمت را به هم بزنی. در طرفه العینی و چشم به زدنی من این کار را می کنم و این کار را انجام داد.
در روایاتی که از اهل سنت در ذیل این آیه آمده فرمودند که این شخصیت وصی حضرت سلیمان آصف بن برخیا بود. و مقدار بهره مندی او از خزانه علم الکتاب به مقداری بود که یک مگس می توانست از آب دریا حمل بکند.
پس قدرت آصف بن برخیا از آن جن به مراتب برتر و بالاتر بود.

حکمت این که حضرت سلیمان با این که پیغمبر الاهی بود و قدرت و علم الاهی داشت، چرا خود این کار را نکرد؟
می خواست به جنیان و دیگر مدعیان قدرت نشان بدهد که وصی من برتر از همه شما و افضل از همه شما است. لذاست این کار را به آن ها واگذار کرد، که جن بگوید در دو ساعت می آورم اما وصی حضرت سلیمان بفرماید من در چشم به هم زدنی آن تخت را این جا حاضر می کنم و حاضر کرد و باعث شگفت و اعجاب همه اطرافیان و اثباتگر قدرت الاهی آصف بن برخیا شد.
این تعبیر نشان می دهد که بهره مندی حجت های الاهی از علم الکتاب، از منابع قدرت الاهی انبیاء هم هست. یعنی این ها با بهره ای که از علم الکتاب دارند، معجزاتی انجام می دهند که منشأش بهره مندی آن ها از علم الکتاب است.
شاهد دوم نبوت پیغمبر کسی است که تمام آن دریای علم در نزد او هست. که توضیح این بحث در ادامه خواهد آمد.
خدایا به حق امیرالمؤمنین یعنی آن مقامی که قرآن از او با عنوان من عنده علم الکتاب یاد کرده است امر فرج امام زمان علیه السلام را نزدیک بفرما .
خدایا معرفت ما را به امیرالمؤمنین و اولاد آن حضرت تا حضرت بقیه الله دو چندان بگردان.

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.