حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
امام سجاد علیه السلام
۲۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۶
پ
پ
شب ها برای بینوایان و نیازمندان مدینه ناشناخته نان می برد و به آنان کمک مالی می کرد، چون درگذشت و به شهادت رسید، دریافتنــد، آن ناشناس نان آور «علی بن الحسین» بوده است…..
امام چهارم شیعیان و فرزند پیشوای سوم «حسین بن علی» علیه السلام  در مدینه چشم به جهان گشود و «شهربانو» نام مادر گرامیش است. نامش «علی» و در عبادت آن چنان بود که به «زین العابدین» «زینت عبادت کنندگان»ملقب گردید. روزی پیامبر از آینده درباره ی فرزندشان امام سجاد علیه السلام  خبر می دادند و می فرمودند: هنگامی که روز قیامت بر پا می شود منادی ندا می کند: کجاست زینت عبادت کنندگان؟ آنگاه پسرم «علی بن حسین» را می بینم که بین صف های مردم خرامان و شادان و سربلند حرکت می کند.

نمازش را چنان به جا می آورد، گویا آخرین نماز اوست…رنگش دگرگون می شد و از بیم خدا می لرزید. هرگز نعمتی از نعمت های پروردگار را یاد نکرد مگر آن که به خاطر آن در پیشگاه خدا سجده نمود و هیچ غذایی میل نمی کرد مگر آن که مثل آن را صدقه می داد.

روزی یکی از بستگان امام سجاد علیه السلام  در حضور جمعی به ایشان ناسزا گفت، امام همراه با حاضران به سوی خانه اش رفتند تا پاسخ او را بدهند و در میان راه این آیه را قرائت می فرمودند: «… و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین»  «…و خشم فروبرندگان و آنان که از مردم درمی گذرند و خداوند نیکو کاران را دوست می دارد.» به خانه ی آن مرد رسیدند، امام او را صدا زدند و فرمودند به او بگویید «علی بن حسین» آمده است. او گمان کرد حضرت برای تلافی آمده اند! ….ولی امام به او فرمودند: اگر آن چه گفتی در من هست، از خدا می خواهم مرا بیامرزد و اگر چنیــن نیسـت از خدا می خواهم تو را بیامرزد.
رفتار امام آن مرد را شرمنده ساخت، جلو آمد، پیشانی ایشان را بوسید و گفت: آن چه گفتم در شما نبود من به آن چه به شما گفتم، خود سزاوارترم.
در مدینه دلقکی بود که همواره به کارهای بیهوده مشغول بود تا مردم را بخنداند. ولی هرگز نتوانسته بود «علی بن حسین» را بخنداند… امام روزی به او فرمودند: « ان لله یوما یخسر فیه المبطلون» برای خدا روزی است که در آن روز آنان که عمر خود را به بطالت گذرانده اند، زیان می برند.
هنگامی که یکی از یاران ایشان در بستر بیماری افتاد به عیادتش رفتند، آن مرد می گریست، حضرت علتش را جویا شدند و او پاسخ داد که ۱۵۰۰۰ دینار قرض دارد، بدهیش را بر عهده گرفتند و همچنان که فرمودند، آن را پرداخت کردند.
یکی از آثار مشهور آن حضرت دعا های ایشان است که به صحیفه ی  سجادیه معروف است و آن را زبور آل محمد نیز گفته اند.  ۱و از آثار دیگر امام رساله ی حقوقیه ایشان است که در آن حقوقی که بر عهده ی بندگان است، آمده: از آن جمله: حق خدا، حق نفس، حق زبان حق گوش حق چشم حق دست … حق نماز حق صدقه حق معلم حق مادر حق پدر و حتی حق کسی که با تو دشمنی کرده!!
دو یادگار باقیمانده از این بزرگوار از ذخائر بزرگ علمی و تربیتی اسلامی است که در رشد فردی و اجتماعی مسلمانان اثری بزرگ دارد.


۱ ـ بحار الانوار/۱۰۷/۴۵تا۵۰
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
صفحاتی از دفتر شام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.