حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

امام صادق علیه السلام چراغ هدایت

خداوندا بر جعفر بن محمد درود فرست، او که گنجینه دار علم و روشنایی بود و مردم را به حقیقت و نور یعنی به سوی تو فرا می خواند.
دوره ی امامت امام باقر و امام صادق علیهما السلام دوره ای است که در سطح قدرت غاصب، مسائل بسیاری مطرح است: انقراض امویان، برسرکار آمدن عباسیان، تأسیس شعبه ای دیگر از حکومت اموی در اسپانیا و …
در سطح اجتماع و مردم نیز مسائل مهمی مطرح است که هر کدام می تواند به گونه ای در تحریف و تغییر مفاهیم اصیل اسلام مؤثر باشد.

ـ شیوع ترجمه فلسفه

ـ گسترش مجادلات کلامی
ـ سربرآوردن مشایخ صوفی
ـ پیدا شدن زهاد و قلندران پیوسته به دستگاه خلافت یا جز آنان
ـ پیدا شدن و مورد تأیید قرار گرفتن برخی از متکلمان، قاضیان و فقهای هم مذهب با مقامات رسمی
در چنین بحبوحه و گردابی متلاطم چه باید کرد؟ چگونه باید حق را پاس داشت تا هم در سطح مسائل نظری و هم در جریان درگیریهای عملی، حق ناشناخته نماند؟
موضع راستین و نجات بخش این دو امام بزرگوار و وارثان تعالیم رسالت و حافظان نوامیس عدالت را می توان در عناوین زیر خلاصه کرد:
۱ ـ نشر مبانی و مسائل اعتقادی و استدلال و روشنگری در این زمینه.
۲ ـ تربیت و پرورش مرام شناسانی چون هشام بن حکم.
۳ ـ گسترش بحث بر سر مسئله رهبری و امامت، تا در میان جریانهای گوناگون نظام حق شناخته گردد و تا فرزندان تازه پا به اجتماع نهاده امت رهبران حکومت عدل را بشناسند و بدانند که مسئله آن رهبران مسئله خود اینان است.
۴ ـ نشر فقه صحیح اسلام در برابر جریانهای فقهی موجود.
۵ ـ نشر علم اخلاق و تربیت باطنی به منظور سد کردن راهزنانی که در قیافه پیر و قطب و مرشد بر سر راه نشسته بودند.
۶ ـ احیاء عاشورا و ارزشهای جاویدان عاشورایی در تقویم معنوی تاریخ تشیع به عنوان پیام مبارزه با کفر، منکر، ستم، تبعیض، محرومیت، زیاده طلبی و سلطه جویی دیگران. این خون مقدس که در راه خدا و برای نجات خلق خدا بر زمین ریخته است هیچ لحظه نباید از جوش بیافتد.
(امام در عینیت جامعه / محمدرضا حکیمی / صص ۴۹ ـ ۴۵)
و اینها ملاک و معیار جانشینان راستین پیامبر و رهبران نجات بخش انسان هستند که رسول اکرم (درود خدا بر او خاندانش باد) به روشنی و نیکویی وصف ایشان گفته است:
«در هر نسل از امت من مرا همتایانی از اهل بیتم می باشد که تحریف گمراهان و به خود چسباندن به باطل روندگان (یعنی آنهایی که به دروغ و بی جهت خود را به دین می چسبانند) و تأویلات جاهلان و نادانان را از این دین نفی می کنند و برطرف می سازند.»

اجتهاد در مقابل نص / علامه شرف الدین/ ترجمه: علی دوانی /ص
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
شهادت امام صادق علیه السلام: پرتویی از آفتاب

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.