حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

برگ اوّل

فضيلت نصرت و يارى اهل بيت عليهم السّلام در اخبار و روايات

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فرمودند:

در بهشت سه درجه است پس اعلى درجات بهشت مخصوص كسانى است كه ما را در دل دوست داشته و با دست و زبانشان يارى كنند و در درجه دوّم كسانى هستند كه ما را در دل دوست داشته و با زبانشان يارى كنند و در درجه سوّم كسانى هستند كه فقط محبّت ما را در دل داشته دارند.

بحار الانوار، ج۲۷، ص۹۳، ح۵۳.

 برگ دوّم

فضيلت نصرت و يارى اهل بيت عليهم السّلام در اخبار و روايات

امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند:

نحن شجرة النبوّة و محبط الرسالة و مختلف الملائكة و معادن العلم و ينابيع الحكمة ناصرنا و محبّنا ينتظر الرحمة و عدوّنا و مبغضنا ينتظر السطوة

ما از شجره طيّبه نبوّت و خاندان رسالت، و محلّ رفت‏ و آمد فرشتگان و معدن‌هاى علم و چشمه‌هاى حكمت هستيم، كسى كه ما را دوست داشته و يارى كند، هميشه مشمول رحمت الهى است و كسى كه دشمنى ما را در دل دارد هميشه در معرض عذاب شديد الهى است.

نهج البلاغه، ترجمه فیض الأسلام، خطبه ۱۰۸.

برگ سوم

یاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف با تقوا

امام باقر علیه السّلام فرمودند:

ما را با دورى از محرمات يارى كنيد! همانا هر كس خداوند عزّ و جل را با داشتن ورع ملاقات كند خداوند در كار او گشايش می‌دهد، به درستى كه خداوند تبارک و تعالى می‌فرمايد: «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ، فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً» (سوره نساء/ آیه ۶۹) كسانی كه خدا و رسول او را اطاعت كنند، با كسانی كه در جوار قرب الهى از رحمت‌هاى او برخوردارند يعنى انبياء و صديقين و شهداء و صالحین همنشين خواهند بود.

کافی، ج۲، ص۷۸، ح۱۲.

برگ چهارم

یاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف با یاری افراد ناآگاه

راهنمایى و هدايت افراد  گمراه یا ناآگاه  می تواند به گفتار باشد، مانند آموزش دادن نادان يا تشویق او تا با پیگیری مباحث علمی، دانش خود را زیاد کند. بهتر از گفتار آنست که اعمال و رفتار ما به گونه‏اى باشد كه افراد نادان هم به علم و معرفت تمايل پيدا كنند و به سوی آن بشتابند.

روش دیگر آنست که با صرف مقدارى از مال خود، افراد نادان را به سوی دین و مذهب متمايل كنیم يا آن‏كه در امر معاش آن‏ها كمك كنیم  تا آن‏ها به آموختن احكام و دين اقدام نمايند.

و تأييد بر اين مطلب آن است كه خداوند متعال سهمى از زكات را در مورد تأليف قلوب كفّار مقرّر نموده، تا آن‏ها به سوى اسلام رغبت پيدا كنند. (سوره توبه، آیه ۶۰)

برگ پنجم

یاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف با یاری افراد ناآگاه

يكى ديگر از راه‌هاى راهنمایی و هدايت ديگران، تأليف و تصنيف احاديث به همراه مطالب علمى و دلائل و براهين است و اين روش راهنمائى افراد نادان براى همه بندگان امكان دارد.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
توصیه‌های امام زمان عليه السلام به شیعیان

بنابراين؛ هر شخص به هر شكلى كه براى او ممكن است، بايد در راهنمایى افراد گمراه و نادان تلاش كند، كه اين از بهترين عبادت‌ها و باعث نزديكى به پروردگار است، و مقصود از زنده كردن نفس در آيه شريفه:

وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً

«هركس نفسى را زنده كند، گويا تمام مردم را زنده نموده است.» همين هدايت است و در تأويل اين آيه شريفه امام باقر عليه السّلام فرموده است: «مراد، راهنمایى اشخاص و نجات آن‌‏ها از ضلالت و گمراهى است.»

كافى، ج۴، ص۲۱۰، ح۲.

برگ ششم

یاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف با تحصیل علوم و معارف دینی

مؤمن با سعى و کوشش در فراگرفتن علوم و معارف دینى، در حقیقت امام زمان علیه السّلام را یارى نموده است، زیرا:

اوّلاً خود انسان از جمله کسانى است که هدایت او از شئون امام علیه السّلام می‌باشد، پس همان‏‌طور که به هدایت دیگران، یارى امام علیه السّلام حاصل می‌شود، فراهم آوردن وسائل هدایت خود و کوشش نمودن در این راه نیز یارى آن حضرت به حساب می‌آید.

ثانیاً آموختن علوم دینى، مجهّز شدن به ابزار هدایت و مقدمه راهنمایى خلق است، و وقتى نور علم براى کسى پیدا شد از روشنایى آن دیگران هم بهره‌‏مند می‌شوند و می‌توانند جهالت خود را در پرتو آن برطرف کنند و به این وسیله یارى امام علیه السّلام تحقق پیدا می‌کند.

برگ هفتم

یاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف با تقیّه نمودن

تقیّه یعنى در برخورد با دشمنان آن‌‏گونه رفتار کند که جان و مال و آبروى خود و سایر مؤمنین را حفظ نماید. پس هرگاه مؤمن در موردى تقیّه نمود، وجود مبارک امام علیه السّلام را در دفع خطر و ضرر، هم نسبت به خود آن حضرت و هم به وابستگان و دوستان ایشان یارى کرده است.

حضرت صادق علیه السّلام فرمودند:

از پدر بزرگوارم شنیدم که می‌فرمودند: به خدا قسم؛ بر روى زمین نزد من چیزى محبوب‏‌تر از تقیّه نیست. هرکس تقیّه کند، خداوند او را بلندمرتبه می‌فرماید.

کافى، ج۲، ص۲۱۷، ح۴.

برگ هشتم

یاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف با تقیّه نمودن

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

بدرستى که تحمّل امر ما فقط تصدیق کردن و قبول نمودن آن نیست؛ بلکه از جمله تحمّل امر ما پنهان داشتن و حفظ آن از غیر اهلش می‌باشد. پس سلام ما را به شیعیان برسان و به آن‏ها بگو: خداوند رحمت کند آن بنده‌اى را که محبت مردم را به سوى خود بکشاند و به مردم آن‏چه را قبول و باور می‌نمایند بگوید و آن‏چه را انکار می‌کنند از آن‌‏ها پنهان کند.

پس هرگاه دیدید کسى سرّ ما را فاش می‌کند، به سوى او بروید و او را از این امر بازدارید. پس اگر از شما قبول کرد که خوب است و الّا او را به کسی که از ترس، کلام او را بشنود، بسپارید.

مسابقه اول “بیایید امام زمانمان را یاری کنیم!”

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.