حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
درس یازدهم: حکومت
۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱:۳۰
پ
پ

درس ششم: 

 حکومت

اعلموا ان  الله یحیی الارض بعد موتها … (1)
بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده خواهد کرد.

با قیام حضرت مهدی علیه السلام و مقاومت چند ماهه ی دشمنان در برابر آن حضرت، سرانجام گردن کشان و عناصر فاسد نابود خواهند شد و سراسر زمین تسلیم فرمان خدا شده، تحت حاکمیت آن حضرت قرار خواهد گرفت. قرآن دورنمای حکومت مهدوی را این گونه ترسیم فرموده است:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً  (2)

خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده‏اند و كارهاى شايسته كرده‏اند وعده داد كه در روى زمين جانشين ديگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين ديگران كرد. و دينشان را- كه خود برايشان پسنديده است- استوار سازد. و وحشتشان را به ايمنى بدل كند. مرا مى‏پرستند و هيچ چيزى را با من شريك نمى‏كنند. و آنها كه از اين پس ناسپاسى كنند، نافرمانند.

بنابر آیه ی فوق و روایات این موضوع، حکومت آن حضرت، چهار هدف دارد:
1. تشکیل دولت جهانی: حکومت امام زمان علیه السلام فراگیر است؛ یعنی سرتاسر زمین به یه یک کشور تبدیل و مرزها برچیده می شود. دولت ها از بین می روند و اختلافات و جنگ ها خاتمه می یابند.

2. حاکمیت اسلام راستین: قانون آن دولت جهانی و فرهنگ حاکم بر آن عصر، براساس اسلام خواهد بود. آیینی که «خدا به آن خشنود است»، همان است که در روز غدیر و معرفی شد. در آن زمان، اسلام بر همه ی ادیان غلبه می یابد و حاکمیت آن بر سراسر گیتی ظاهر خواهد . قرآن نیز این واقعیت را یادآور شده است:

هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (3)
او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد.

آن حضرت، منافقان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام را نابود می کند؛ (4) تمامی بدعت هایی را که در اسلام وارد شده،  از بین می برد و احکام و سننی را که فراموش گردیده است، برقرار می سازد و اسلام را تجدید بنا می کند و (5) برای اولین بار احکام الاهی، در همه ابعاد آن، در سراسر عالم اجرا می شود.
3. براقراری عدالت و امنیت: از برترین اهداف حکومت آن حضرت، برقراری عدالت و از بین بردن ظلم و جور در همه ی اشکال و انواع آن است. در جامعه ای که ظلم نباشد، امنیت خواهد بود و فراوانی و ثروت ایجاد خواهد شد. یکی از جلوه های عدالت، داوری درست است. ویژگی مهم این داوری حکومت امام مهدی علیه السلام این است که آن حضرت در اختلافات بین افراد، به علم الاهی حکم می کند و به شاهد و بینه نیاز ندارد. از این رو، قضاوت آن حضرت به باطن است نه به ظاهر؛ که به قضاوت حضرت داود علیه السلام شباهت دارد. (6)

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
دیدار با امام زمان عليه السلام در عرفات

4. از بین رفتن شرک: بندگی خدا و سر به آستان کسی جز او نساییدن، هدف آفرینش است. این هدف والا در عصر حکومت امام زمان علیه السلام در پهنه ی جهان تحقق می یابد؛ زیرا آن حضرت، کفار و مشرکان را از میان می برد و شرک و چندگانه پرستی را تحت هر عنوانی که باشد نابود می کند به این ترتیب در آن روزگار، تنها خدا پرستیده می شود. قرآن این ویژگی حکومت آن حضرت را این گونه بیان می کند:

الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (7)
ایشان کسانی هستند که چون آن ها را در زمین به ندرت برسانیم، نماز برپا می دارند و زکات می پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

به راستی، زندگی در چنان زمانی، چه نیکو و دلپذیر است!

اکنون می دانیم:

با حکومت امام زمان علیه السلام چند هدف محقق می شود:

1. تشکیل دولت جهانی و فراگیر

2. حاکمیت فراگیر اسلام مورد پسند خداوند متعال

3. عدالت و امنیت

4. محو ظلم و شرک جهانی

پرسش های درس 11:
1.    آیه ی 17 سوره حدید چه ارتباطی با دوران ظهور امام عصر علیه السلام دارد؟
2.    یک آیه از قرآن در تبدیل خوف به امنیت که از ویژگی های دوران ظهور است بنویسید.
3.    در مورد غلبه ی دین خدا بر سایر ادیان، آیه ای را ذکر کنید.
4.    داوری درست از ویژگی های حکومت مهدی است در این مورد چه توضیحی دارید؟
5.    آکنده شده جهات از عطر توحید با محو گنداب شرک و بت پرستی در چه زمانی تحقق می پذیرد؟
6.    چه شاهدی از قرآن در مورد عمل به احکام دین در دولت مهدوی سراغ دارید؟
______________________
1. حدید/ 17

2. نور / 55

3. توبه / 33, صف / 61, فتح / 28 با اندکی اختلاف

4. بحار 52 : 376,ح 177 (امام صادق علیه السلام)

5. الارشاد: 364,بحار 52 : 352, ح 108

6. کافی1 : 397, ح 1

7. حج / 41

[فهرست مطالب كتاب آفتاب زندگاني]

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.