حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

دقت در انتخاب غذا

دقت در انتخاب غذا / دلنوشته / نیمه شعبان

﴿ فَلْینظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ

دقت در انتخاب غذا

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، مردم می­کوشند تا از راه­های گوناگون، اندام متناسب و زیبایی داشته­باشند.  انواع تخصص­ها در زمینه­ی تغذیه، اندام و … ایجاد شده و هر روزه به مشتریان این قبیل شغل­ها افزوده می شود.

حفظ اندام در بهترین شکل آن، از دغدغه­هایی است که باعث شده تا مردم در مصرف بسیاری از مواد غذایی و خوراکی دقت­نظر بالایی داشته­باشند.

دست­یافتن به ظاهری زیبا و متناسب، هم­راه با مشقت­ها و سختی­هایی است که بدونِ تحملِ آن­ها و پرهیز از بعضی عادات، ممکن و میسر نیست.

مشقت در این عرصه مشغولیتی است که ما بدان اهمیت زیادی می­دهیم؛ حال آن­که عرصه­های  گوناگونِ دیگری نیز نیازمند چنین سخت­کوشی­هایی هستند؛ لیک ما بدان­ها اعتنایی نمی­کنیم و از آن­ها غافل مانده­ایم.

جای بسی تعجب است که ما انسان­ها در انتخابِ غذاهای جسمی تا این حد دقت­نظر به خرج می دهیم؛ اما در مورد غذای روح ِخود و کسب علوم ِ دینی تا این حد بی­تفاوت­ایم.  

مگر نه این است که یک غذای سمّی به­راحتی انسان را از پای در می­آورد و سلامت او را به خطر می­­افکند؛ پس چگونه خواندن ِیک کتاب ِشبهه­آلود یا یک رمانِ تحریک­کننده نمی­تواند روحِ انسان را بمیراند؟

مگر پیامبر اکرم صلی­الله­علیه­وآله در حدیث شریف ثَقَلین[۱] تنها قرآن و اهل بیت علیهم­السلام را به عنوانِ یگانه آبشخورِ هدایتِ ما معرفی نکرده­اند؟!

پس چرا ما قرآن و نهج البلاغه و اصول کافی را کنار نهاده، عمر خود را با خواندن ِمجلات و مقالات بیهوده و محرّک، تباه سازیم؟

حال به کلام خداوند در مورد طعام دقت کنید: ﴿ فَلْینظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ [۲]:﴿ انسان باید در غذای خود به دقت نظر کند (که چه چیز بخورد و چه چیز نخورد)

با کمی دقت نظر متوجه می­شویم اگرچه انسان باید به دقت، آن­چه تناول می­کند و از آن سیر می شود را بررسی کند؛ اما شاید به دور از انصاف باشد که این کلام خدا را فقط در مورد غذای جسمانی بدانیم و از عمق آن آگاه نباشیم.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
هان اي امواج خروشان ...

در روایات، از امامان معصوم علیهم­السلام چنین سؤال شده که منظور از طعام در این آیه چیست؟ در پاسخ فرموده­اند که منظور از طعام، علمی است که شخص کسب می­­کند؛ باید دقت کند این علم از چه کسی به او می­رسد.[۳]

بر این اساس، دقتِ ما در تهیه­ی غذای روح باید چندین برابر بیش از غذای جسم باشد. تن آدمی به مثابه­ی لباس برای روحِ اوست؛ پس چه شده که ما تا به این حد به غذای لباسِ خود این چنین اهمیت می­دهیم و از غذای روحمان غافل شده­ایم؟! نکند که ما قرآن و عترت را زمین نهاده­ایم و از مکتوبات ِزمینیان روحمان را غذا داده­ایم؟! نکند که خالق خود را فراموش کرده و به دنبال مخلوق به راه افتاده­ایم؟!

امروزه باید خیلی مراقب بود! آبشخورهای علمی بسیار زیاد شده:

مجلات، روزنامه­ها، کتاب­ها، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت، و هر یک با دستورالعمل و سلیقه­ای برای تغذیه­ی روح.

انسانِ عاقل کسی است که قرآن و عترت را به عنوان تنها چشمه­ی زلال حقایق و یگانه آبشخور هدایت خود برگزیند که اگر چنین نکند، در روز قیامت در مقابل پیامبراکرم صلی­الله­علیه­وآله هیچ پاسخی نخواهد داشت که می­فرمایند: ﴿ یا رَبِّ اِنَّ قَومِی اتَّخَذُوا هذَا القُرآنَ مَهجُوراً.﴾[۴]


[۱]. قالَ رَسُولُ اللهِ صلی­الله­علیه­وآله:« اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ما اِنْ تَمَسَّکْتُم بِهِما لَنْ تَضِلُّوا بَعدی اَبَداً وَ اِنَّهُما لَن یفْتَرِقا حَتّی یرِدا عَلَی الحَوضَ »:« من در میان شما دو چیز گران­بها باقی می گذارم: کتاب خدا و خاندانم. تنها اگر به این دو چنگ زنید، بعد از من گم­راه نخواهید شد و این دو ( قرآن و اهل بیت علیهم السلام) هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.  

[۲]. عبس(۸۰): ۲۴٫

[۳]. بحارالانوار۲: ۹۶، ح ۳۸٫

[۴]. فرقان(۲۵): ۳۰٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.