حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
شعاع نور امامت
۰۲ دی ۱۳۸۷ - ۲۳:۱۰
پ
پ

شعاع نور امامت

نویسنده: محمد انصاری
ناشر: دلیل ما
جهت مطالعه قسمتی از کتاب روی ادامه متن کلیک کنید.

امامت در نگاه اول از واضح ترین واژه هایی است که هر مسلمانی به گوش خود شنیده است؛ اما در عین وضوح دنیایی از معنی را در خود جای داده است. این معانی بلند را کسی جز مقام امامت که لباس آن را از طرف خدا پوشیده دیگری نمی تواند بیان کند.

این واژه دور آشنا که بیش از چهارده قرن است بین مسلمانان به عنوان یک فرهنگ تلقی می شود، به قاطعیت می توان گفت که واژه ای دیر آشنا نیز هست. می توان ادعا کرد که نه تنها بسیاری از اهل اسلام معنای آن را اشتباه فهمیده اند و یا نفهمیده اند، بلکه ما شیعیان نیز خود را به آن نزدیک نکرده ایم و از لایه رویین آن وارد اعماقش نشده ایم.
امامت شیعه واژه ای آشنا نزد اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی است؛ و به عنوان اعتقاد کسانی شناخته می شود که پس از گذشت دو ماه و اندی غدیر را فراموش نکردند و همچنان پیرو فرمان خداوند و ابلاغ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بودند و غدیری باقی ماندند.
اکنون بر ما شیعیان است که با حرکتی علمی در صدد رسوخ عقاید خود باشیم، و در محضر مقام مقدس امامت گوش جان به فرمایشان معصوم هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بسپاریم تا اعتقاد خود را جانی تازه ببخشیم.
حدیث رضوی در امامت
حدیث رضوی درباره امامت که در شهر مرو بین مذاهب مختلف مسلمان و غیر مسلمان از دو لب مبارک امام هشتم علیه السلام همچون چشمه ای زلال جوشیده، تابلویی بلندی از حقیقت امامت است. امام نه تنها امامت و ولایت را تبیین فرموده که گوشه هایی از اعماق آن را هم به ما نشان داده است.
قابل توجه است که در این کلام وحی گونه، هم آیات قرآنی بیان شده و هم روایات و نصوص پیامبر صلی الله علیه و آله آمده، و و هم از نظر عقلی بیان روشنی درباره امامت ارائه شده است.
از یک نگاه این حدیث محبت و لطف رضوی است، و برای هرکس که در دلش شک و شبهه در امامت باشد یا سوالی در اصل امامت در ذهنش وسوسه کند، کلید حل مشکلات است.
امام هشتم این حدیث بی نیاز از سند است، چرا که جز امام معصوم علیه السلام نمی تواند چنین تعریف بلند و عمیقی از امامت داشته باشد، و متن آن تداعی کننده نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.
جا دارد هر شیعه ای لااقل یک بار در عمر خود این حدیث بلند امامت را مورد مطالعه قرار دهد و سفری به اعماق آن نماید.
کتاب حاضر در ۲ بخش به بررسی و تبیین این حدیث نورانی می پردازد:
بخش اول: مروری بر حدیث امامت
بخش دوم: موضوعات امامت در کلام رضوی
اکنون با قلبی سراسر شور و اشتیاق، به بارگاه ملکوتی ثامن الحجج می رویم و با حضور در محضر عصمت چشم و گوش بر لبان مبارک حضرتش می سپاریم.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فضیلت‌های ماه شعبان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.