حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

۱- پاسخ به شبهه ی تضعیف و شبهه ی اقتباس در موضوع مهدویت 

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

در حوزه مهدویت چند سوال مهم در آثار و کتاب ها مطرح است که این سوالات را گاهی مستشرقین غربی و گاهی بعضی از دگر اندیشان در آثار خودشان مطرح کرده‌اند.
پرداختن به این سوالات بسیار مفید است و اذهان را از گرفتاری به این شبهات نجات می‌دهد.

سوال اول : شبهه تضعیف
آیا روایات مهدویت چه در شیعه و چه در اهل سنت این قدرت را دارد تا این عقیده به مهدویت را به اثبات رساند؟
ابن ‌خلدون مغربی مورخ مشهور اهل سنت متوفای سال ۸۰۸ هجری قمری، روایات مهدویت را ۲۹ روایت و از ۷ نفر از محدثین اهل سنت، از ۸ نفر از اصحاب معرفی کرده و این روایات را ضعیف تلقی می کند.
در جواب شبهه ضعف باید گفت که روایات مهدویت را تنها ۸ نفر از محدثین نقل نکرده اند بلکه پنجاه نفر از محدثین اهل سنت این روایات را در آثارشان آورده‌اند.
هم چنین روایات مهدویت را متجاوز از ۴۵ تا ۵۰ نفر از صحابه نقل کرده اند که این افراد نامشان در آثار اهل سنت هم آمده است.
با توجه به اینکه نقل چهار راوی از پیغمبر در علم الحدیث اهل سنت آن خبر را متواتر و غیرقابل انکار خواهد کرد پس روایات مهدویت ۱۰ برابر تواتر از نظر یک دانشمند سنی باید اعتبار داشته باشد.
روایات مهدویت تنها در کتاب الفتن و الملاحم نوعی نعیم بن حماد مروزی متجاوز از ۱۰۰ روایت است.
در مسند احمد حنبل بیش از ۷۰ روایت و در صحاح سته این روایات متجاوز از ۱۵ روایت نقل شده است .
مَقدِسی صاحب کتاب عقد الدرر از دانشمندان اهل سنت در قرن هشتم ، فقط ۴۶۸ روایت در حوزه مهدویت در کتاب خود آورده است.
دانشمند وهابی معاصر استاد دانشگاه ملک عبدالعزیز حجاز به نام عبدالمحسن عبّاد در مقدمه کتاب خودش در بحث مهدویت آورده است که شاگرد من عبدالعظیم الهندی در حوزه مهدویت ۶۰۰ روایت از آثار اهل سنت گردآوری کرده است .
لذا کثرت روایات ، شبهه تضعیف را کاملاً پاسخ می‌دهد .پس عقیده مهدویت عقیده‌ای است مسلم با روایات معتبر و روایات متواتر که هیچ فرد منصفی نمی تواند در قضاوت این روایات سخنی مطرح کند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
عکس نوشته انتظار – شماره 4

سوال ۲ : شبهه اقتباس
بعضی می‌گویند موضوع مهدویت و این اعتقاد مربوط به اسلام نیست.
گلدزیهر و برخی دیگر از مستشرقین ادعا کرده‌اند که مهدویت را مسلمانان از عقیده ی یهود یا از عقیده ایران باستان اقتباس کرده‌اند .
باید گفت جناب گلدزیهر اعتقاد به منجی مشترک همه ادیان است . هم مسیحی ها، هم زرتشتی ها و هم مسلمان ها و هم بقیه ادیان و مذاهب به منجی معتقد هستند .در مطالعات دین شناسی از این موضوع به میسیانیزم تعبیر می کنند. لذا وجود این عقیده در آثار یهود نشان از این که منبع این اعتقاد یهود است نیست ، بلکه منبع هر دو اعتقاد وحی الهی به همه پیامبران و کتابهای آسمانی در موضوع منجی است .
قرآن می فرماید : و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون
ما در زبور بعد از کتاب‌های دیگر از جمله تورات نوشتیم که زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد و این منجی ظهور خواهد کرد و این صالحان به حاکمیت زمین خواهند رسید.
منابعی که در صحاح سته و مقدم بر آن به این مبحث پرداخته اند، به شبهه اقتباس پاسخ می دهد.

سوال ۳ :
برخی از دگراندیشان اهل سنت می‌گویند عقیده مهدویت فقط مخصوص شیعه است و این روایات از شیعه به اهل سنت سرایت کرده است . گویا اینها روایات اهل سنت در صحاح سته را در موضوع مهدویت ندیده‌اند. دانشمندان اهل سنت بیش از ۲۵۰ کتاب در حوزه مهدویت تعریف کرده‌اند ،در حالی که آنها هیچ گونه گرایشی به تشیع نداشته اند لذا این عقیده ریشه در بشارات پیغمبر اکرم به ظهور حضرت مهدی علیه السلام دارد و سرایت از مذهبی به مذهب دیگر به حساب نخواهد آمد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.