حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

11- صفات و ویژگی های یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از بزرگترین مقاماتی که برای مومن قابل ترسیم است یاری امام زمان علیه السلام می باشد.

انبیای گذشته هنگامی که که با شخصیت حضرت مهدی علیه السلام از طریق وحی در عالم بالا آشنا می‌شدند، از خدا تقاضا می‌کردند که ما از یاران حضرت باشیم.

در روایتی که مرحوم نعمانی در کتاب خود آورده است، امام صادق علیه السلام فرموده‌اند : اگر من در عصر حضرت مهدی واقع می شدم،  همه عمرم در خدمت ایشان می بودم. پس این  مقام بلندی است که امام صادق علیه السلام متقاضی و آرزومند آن است .

در اکثر دعاهای مربوط به حوزه مهدویت یکی از تقاضاهای همیشگی مومنان از خدا آن است که خدایا ما را از انصار و یاوران حضرت مهدی علیه‌السلام بلمداد بفرما.

یاوری و یاری امام عصر علیه السلام در حالی که توفیق و یاری الهی است اما ابعاد اکتسابی هم دارد. یعنی روایات برای یاران صاحب الزمان صفاتی را بیان کرده‌اند که باید تلاش کنیم این صفات را در خودمان نهادینه کنیم و از خدا نیز توفیق بخواهیم که به واسطه ی خود امام زمان علیه السلام ، توفیق داشتن این صفات و درک این مقام را به ما  عنایت بفرمایند.

یاران امام زمان علیه السلام آن گونه که در روایات توصیف شده‌اند چهار صفت اساسی دارند :

1- آنان در مقام عبادت شب‌زنده‌دار و اهل عبادت هستند . امام صادق می‌فرمایند : عبادت در پیشانی آن‌ها اثر گذاشته اس. آنها زمزمه های نیمه شب شان ترک نمی شود .آنان شیران روز و نیایش گران شب هستند لذا کسانی که می‌خواهند از یاران امام زمان علیه السلام باشند باید در طریق عبادت و بندگی خدا کوشا باشند

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
موعود موجود

2- یاران امام زمان علیه السلام آن‌گونه که در احادیث آمده افرادی تلاشگر و خستگی ناپذیر هستند. بر طبق احادیث آنها اکثراً جوان هستند. افراد کهنسال در میان آنها به مقدار سرمه چشم و نمک غذا است. یک نفر آنها قدرت چهل مرد را دارد. افرادی با اراده هستند و دلهاشان استوار تر از پاره های آهن است.

وقتی مأموریتی به آنها داده می‌شود تا زمانی که آن را به انجام برسانند دست از کار و تلاش بر نمی دارند. پس انسان های ضعیف و سست و کم تلاش در یاران امام زمان وجود ندارد .

3- یاران امام زمان علیه السلام افرادی مومن، دانشمند و با بصیرت هستند. در وصف آنها آمده است: آنها خدا را به حقیقت معرفت می‌شناسند. اهل فقه و  فهم عمیق در دین و قرآن و روایات هستند. پس کسانی که مدعی یاوری صاحب الزمان اند باید خودشان را در مرتبه اکتساب علم عمیق در دین و آشنایی عمیق با قرآن و روایات قرار بدهند .

4- آنان افرادی فرمانبردار و مطیع هستند.از فرامین آن حضرت اطاعت می‌کنند. امام صادق علیه السلام در وصف یاران امام زمان می فرمایند :

مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَكُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ، وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ

بحارالانوار ، ج 52، ص140

کسى كه مايل است جزء ياران حضرت مهدى(عج) قرار گيرد بايد منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نيكو توأم گردد.

پس بر ماست که با کسب این صفات شایستگی یاری امام زمان علیه السلام را به عنایت خدا و به گزینش صاحب الزمان در خودمان فراهم کنیم .

خدایا ما را از یاران امام زمان علیه السلام در دوران غیبت و ظهور شان محسوب بگردان.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.