حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

12- وظایف شیعیان در دوران غیبت امام زمان علیه السلام

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

ما باید بدانیم که وظیفه ما در دوران غیبت به عنوان شیعیان امام زمان علیه السلام و امت آن حضرت چیست؟ چه تکالیفی بر ما نسبت به امام زمان علیه السلام بار می شود؟

 یکی از کتاب های بسیار خوب در این حوزه کتاب تکالیف الانام فی غیبه  الامام است که مرحوم صدرالاسلام همدانی ، در این کتاب  60 وظیفه برای شیعه در ایام غیبت می شمارد.

کتاب  دیگر ، کتاب مکیال المکارم از مرحوم آیت الله اصفهانی است که معاصر با صدرالاسلام همدانی بوده اند و ایشان هشتاد وظیفه برای شیعه در عصر غیبت نام می‌برد که اگر این دو تا را با هم ترکیب کنیم به حدود صد  وظیفه در عصر غیبت خواهیم رسید.

از علت‌های تعدد و کثرت این وظایف نسبت به امام زمان علیه السلام این است که آن حضرت از جهات متعدد، حقوق گوناگون بر ما دارند . آن حضرت حجت خدا هستند، آن حضرت امام و هادی ما هستند ، آن حضرت پدر واقعی امت هستند،  آن حضرت ولی نعمت الهی هستند و به دلیل هر کدام از این جهات ، وظایفی بر ما بار می شود.

 شش وظیفه مهم ما در دوران غیبت بر اساس روایات چنین است :

1- ایمان به امام غائب : ایمان و یقین به اینکه زمین از حجت خدا خالی نمی ماند و آن حضرت امام مفترض الطاعه و حجت الهی بر ماست .

2- ارتباط قلبی با امام زمان علیه السلام : قرآن درباره این وظیفه می فرماید:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ  توبه : 119  

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کلیپ تصویری گل زهرا

 با صادقین که  ائمه اثناعشر علیهم السلام هستند معیت و همراهی داشته باشید. با آن ها پیوند قلبی داشته باشیم.

رتبه معیت در قرآن در آیه آخر سوره آل عمران با لفظ رابطه و در آیات دیگر با لفظ اعتصام بیان شده است. شیعه باید با حجت خدا پیوند قلبی داشته باشد که غیبت مانع پیوند حضوری است اما مانع پیوند قلبی و توسل به امام زمان علیه السلام و مراجعه قلبی به آن حضرت نخواهد بود.

3- محبت داشتن و مودت به امام زمان علیه السلام :  چرا که آن حضرت تنها مصداق قربی در روزگار ما هستند که به فرمایش قرآن مودت ایشان اجر رسالت پیامبر است.

قرآن می فرماید : قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ شورى : 23   بگو من از شما مزد رسالت  نمی خواهم مگر آن که باید نسبت به نزدیکترین افراد و خویشاوندان به من مودت  داشته باشید.

4- انجام اعمال نیک به نیابت حضرت : در کارهای خیر باید امام زمان علیه السلام را سهیم و شریک کنیم. بلکه بالاتر ما باید همه اعمال مستحبی خود را به نیابت از امام زمان علیه السلام به جا بیاوریم.

به نیابت  ایشان قرآن تلاوت کنیم،  به نیابت ایشان صله رحم انجام دهیم ، به نیابت ایشان زیارت عاشورا بخوانیم،  ثواب نماز شب و روزه مستحبی مان را هدیه به امام زمان علیه السلام کنیم.

5- انتظار ظهور حضرت مهدی علیه السلام: یعنی چشم به راه بودن و دعا کردن برای ظهور آن حضرت و ایجاد آمادگی در خود برای یاری آن حضرت

6- خدمتگزاری آستان مقدس امام زمان علیه السلام : یاران آن حضرت را یاری کنیم، نام آن حضرت را در میان مسلمانان ترویج کنیم، با دشمنان حضرت مقابله کنیم و به این ترتیب به اندکی از وظایف خودمان نسبت به آن حضرت عمل کنیم .

خدایا ما را با وظایف خودمان نسبت به امام زمان علیه السلام آشنا و به انجام آنها موفق بگردان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.