حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

15- مقدمه ای در شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای نجات از مرگ جاهلی

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آثار  و منابع اسلامی چه شیعه  و چه اهل سنت، حدیث مشهوری از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نقل شده است که :

مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ‏ يَعْرِفْ‏ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة

كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏2 ؛ ص409

کسی که بمیرد و با امام زمان خود، آشنا نباشد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است .

در ادامه معرفی  مختصری از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارائه می کنیم تا شناخت و معرفت اولیه نسبت به ایشان داشته باشیم.

نام

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در معرفی امام زمان فرموده اند: اسمه اسمی.

نام پیامبر بزرگوار، محمد بوده است پس این نام مقدس، نام امام زمان هم هست. پس مهدی ، لقب ایشان می باشد و نه اسم .از آن جهت که در بعضی از روایات شیعه آمده که از بردن نام آن حضرت در ایام غیبت و قبل از ظهور خودداری کنید، برخی از مراجع احتیاج کرده و گفته اند نام خاص آن حضرت را در دوران غیبت به کار نبرید. در بعضی از کتاب ها یا آن نام را مقطع می نویسند و یا از القاب آن حضرت استفاده می کنند.

القاب

آن حضرت القاب فراوانی دارند. مرحوم محدث نوری در کتاب نجم ثاقب ۱۸۲ لقب برای آن حضرت بر می شمارد که حدود ۳۰ مورد آن از القاب قرآنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. در دعای ندبه  50 لقب از القاب امام زمان یاد شده است. بعضی از نویسندگان و محققان معاصر تعداد القاب ایشان را فراتر از ۱۸۲ مورد هم ذکر کرده اند. تعدد القاب نشانگر خصائل و ویژگی های فراوان آن حضرت است.

پدر

پدربزرگوار حضرت مهدی  حضرت امام حسن عسکری سلام الله علیه هستند و به این جهت ایشان را حجت بن الحسن می نامیم. برخی از اهل سنت از امام زمان به محمد بن عبدالله یاد می کنند. ریشه این نامگذاری، حقه بازی بنی عباس برای جا انداختن یکی ازمدعیان دروغین مهدویت یعنی محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن است. در حالی که در روایاتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از ۱۲ امام نام برده اند، نام امام یازدهم، حسن و نام امام دوازدهم، مهدی است و لذا امام زمان ، فرزند امام حسن عسکری علیه السلام  هستند. 

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
نواهای ماندگار مهدوی

مادر

مادر امام زمان ‌ علیه السلام  ، حضرت نرجس خاتون نوه قیصر روم است. بنابراین نسب امام زمان علیه السلام  از سوی مادر به پادشاهان روم می رسد. نسب ایشان به پادشاهان ایران هم می رسد زیرا مادر امام سجاد علیه السلام، شاهزاده ای ایرانی بود.

نسب معنوی

از نظر معنوی، امام زمان علیه السلام  از نسل حضرت شمعون، وصی حضرت عیسی علیهما السلام هستند زیرا مادر نرجس خاتون، از فرزند زادگان حضرت شمعون بوده است. امام زمان علیه السلام  حسنینی هستند. چون مادر امام باقر علیه السلام دختر امام حسن مجتبی علیه السلام بوده بنابراین ایشان هم حسنی هستند و هم حسینی.

تولد

تولد امام زمان علیه السلام  همچون حضرت ابراهیم و حضرت موسی علیهما السلام از ترس طاغوت زمان، پنهانی رخ داد. معتمد خلیفه عباسی به دنبال دسترسی و کشتن آن حضرت بود و به همین دلیل تولد آن حضرت مخفیانه و در منزل امام عسکری علیه السلام  انجام شد به طوری وقتی حکیمه خاتون دختر امام جواد علیه السلام در شب نیمه شعبان به منزل امام عسکری(ع) برای صله رحم می آید، حضرت می فرمایند عمه جان امشب منزل ما بمان و او می پرسد فرمایشی دارید؟ امام می فرمایند بله حجت خدا امشب متولد می شود. پس امکان تولد امام زمان علیه السلام  از حکیمه خاتون هم که راز دار اهل بیت بود تا آن زمان پنهان مانده بوده است.

امامت

امامت آن حضرت در سال ۲۶۰ و بعد از شهادت امام عسکری علیه السلام  همچون نبوت حضرت عیسی و حضرت یحیی علیهما السلام در کودکی آغاز شد زیرا حجت های الهی نیازمند تجربه و پختگی برای امامت نیستند. آن ها کمالات خود را از جانب خداوند دریافت می کنند. آغاز امامت در پنج سالگی یادآور نبوت حضرت یحیی علیه السلام  است که قرآن به صراحت از آن یاد می کند.

ان شاء الله خداوند معرفت ما را نسبت به امام زمان (عج) افزون تر بفرماید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.