حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت 

7- فایده ی امام غایب از دیدگاه روایات (خورشید پس ابر)

مجموعه سخنرانی های کوتاه آقای دکتر محمد هادی قندهاری پیرامون امام عصر علیه السلام

فایل تصویری

دریافت کلیپ

فایل صوتی

دریافت فایل

متن پیاده شده:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از موضوعاتی که در مباحث علمی مهدویت بسیار ضروری و کاربردی است، بحث فوائد وجود امام در ایام غیبت است.

در روایاتی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام و نیز در توقیعات خود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده ، امام  غائب را از نظر سودمندی و ضرورت برای جامعه بشری به خورشید پس ابر تشبیه کرده اند که دیده نمی شود اما جاذبه ، نور و حرارتش به بشر می‌رسد و بشر از آن منتفع می شود .

وجود امام زمان علیه السلام با الهام از این روایت از دو جهت برای جامعه بشری ضروری و الزامی است : جهت تکوینی و بعد تشریحی .

جهت تکوینی:

چون امام مصداق یک عابد کامل هستند، لذا است ، آفرینش دوام پیدا می کند . چون هدف آفرینش ، عبادت و بندگی خدای متعال است و اگر عبادت نباشد، جهتی برای دوام آفرینش و ادامه فیض وجود نخواهد داشت .پس وجود امام ، از جهت دوام فیض لازم و ضروری است.

هم چنین  امام واسطه بین زمین و آسمان است،  نعمت ها و رحمت ها به واسطه ایشان به مردم می رسد، لذا از این جهت وجود امام و لو اینکه غایب باشد به عنوان وساطت جهان آفرینش لازم و ضروری است .

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
به ماه رویت قسم + کلیپ

جهت تشریعی:

حتی اگر امام غایب باشد به تربیت و هدایت مومنین می‌پردازد و وظیفه الهی امامت خود را در هدایت مردم انجام می دهد. ما نمونه های متعدد در تشرفات داریم که افرادی به دست امام زمان علیه السلام هدایت شدند و از گمراهی ها نجات پیدا کردند، لذا  علم امام علیه السلام با وجود غیبت ، به هر طریقی که امام زمان بخواهد نشر پیدا می‌کند.

نیز دستگیری از افراد گرفتار و نیازمند و نیز رسیدگی به آنها در ایام غیبت انجام می‌شود. باز هم نمونه های معجزه‌آسای متعددی در ایام غیبت داریم که امام زمان خودشان یا از طریق بعضی افراد به گرفتاران  از امت یاری رسانده اند.

امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند :

اللَّهُمَّ بَلَى وَ لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ حُجَّةٍ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّتِهِ إِمَّا ظَاهِرٍ مَعْلُومٍ وَ إِمَّا خَائِفٍ مَغْمُورٍ

الغيبة للنعماني / النص / 136 / باب 8

 خدايا ،بلی  و زمين از حجّتى كه با دليل و برهانش براى خدا قيام كرده باشد خالى نمى‏ماند و آن حجّت يا ظاهر معلوم است و يا ترسان پنهان‏

چون امام حافظ دین خداست حافظ کتاب خداست، لذا چه آشکار و چه پنهان حتما خواهد بود.

خدایا وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از گزند آفات روزگار محفوظ بفرما

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.