حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

شهادت امام کاظم علیه السلام

شهادت امام کاظم علیه السلام

در این روز در سال ۱۸۳ هجری بنابر مشهور امام موسى بن جعفر علیه السلام، در حبس سندى بن شاهک به شهادت رسیدند.(۱) به روایت مرحوم کلینى روز شهادت حضرت موسى بن جعفر علیه السلام ششم رجب است.(۲) هارون ملعون به ظاهر براى زیارت و در حقیقت براى دستگیر نمودن حضرت موسى بن جعفر علیه السلام و فرستادن آن حضرت از مدینه به بغداد به مسجد النبى‏ صلى الله علیه و آله آمد.(۳)

خلفاى ظالم در دوران امامت حضرت

 آن حضرت ۲۰ سال داشتند که امامت به ایشان منتقل شد و مدت ۳۵ سال امامت فرمودند. در این مدت بعد از شهادت امام صادق‏ علیه السلام مقدارى همزمان با ابوجعفر منصور بودند که او متعرض آن حضرت نشد.

 بعد از منصور قریب به ده سال ایام خلافت مهدى بود. او حضرت را به عراق طلبید و حبس کرد. شبى امیرالمؤمنین‏ علیه السلام را در خواب دید که به او فرمود: «فَهَل عَسَیتُم اِن تَوَلَّیتُم أن تُفسِدوُا فِى الاَرضِ وَ تَقْطَعوا أرْحامَکُم»(۴) وقتى بیدار شد مراد حضرت را دانست و موسى بن جعفر علیه السلام را از زندان آزاد کرد.

 پس از مهدى، پسرش هادى خواست آن حضرت را محبوس کند ولى اجل او را مهلت نداد، چه اینکه کمتر از یک سال بیشتر خلافت نکرد. خلافت به هارون که رسید امام‏ علیه السلام را از زندانى به زندان دیگر فرستاد، تا در سال چهاردهم خلافتش آن حضرت را در سن ۵۵ سالگى به زهر جفا شهید کرد.(۵)

 غسل و تدفین حضرت
 پس از شهادت بدن شریف حضرت را طبق دستور هارون با جامه‏هاى کهنه، جهت اهانت به آن بزرگوار، روى نردبانى گذاردند و چهار حمال بر دوش گرفتند، و کسى جلوى جنازه صدا مى‏زد: «این امام رافضیان است».

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
چهارشنبه زیارت امام کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادى علیهم السلام

 امام رضا علیه السلام قبلاً متوجه غسل و کفن و نماز آن حضرت شده بودند. سپس شیعیان آمدند و گل آوردند و احترام کردند و در محل فعلى حرم مطهر، بدن آن حضرت را دفن کردند.(۶)

 تعداد فرزندان آن حضرت ۳۷ نفرند(۷) و مدت امامت آن حضرت ۳۵ سال، و عمر شریف امام‏ علیه السلام هنگام شهادت ۵۵ سال بود.(۸) شهادت آن حضرت در ۵ یا ۶ رجب نیز ذکر شده است.(۹)

————————————————————
۱) اعلام الورى: ج ۲ ص ۶٫ بحار الانوار: ج ۴۸ ص ۲۰۶٫ مسار الشیعه: ص ۳۶٫ مصباح المتهجد: ص ۷۴۹٫ زاد المعاد: ص ۳۵٫ فیض العلام: ص ۳۲۲٫ مصباح کفعمى: ج ۲ ص ۵۹۸ .
۲) کافى: ج ۲ ص ۵۰۷ .
۳) کافى: ج ۲ ص ۵۰۷ . بحار الانوار: ج ۴۸ ص ۲۰۶٫
۴) سوره محمدصلى الله علیه وآله: آیه ۲۲٫
۵) قلائد النحور: ج رجب، ص ۳۴ – ۳۳٫
۶) وقایع الایام: ج رجب، ص ۲۷۹، از جنات الخلود.
۷) ارشاد: ج ۲ ص ۲۴۴٫
۸) اعلام الورى: ج ۲ ص ۶٫ ارشاد: ج ۲ ص ۲۱۵٫
۹) مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴ ص ۳۴۹٫ کافى: ج ۲ ص ۵۰۷ . ارشاد: ج ۲ ص ۲۱۵٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.