سوال: آیا اعتقاد به عصمت حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها تنها با مستندات شيعی قابل دفاع است؟
پاسخ:
خیر. بررسی مستندات اهل سنت، نشانگر اینست که اعتقاد به عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها تنها مختص شیعیان نیست، بلکه این موضوع به راحتی از مدارک اهل سنت هم قابل اثبات است.
در ادامه به برخی از این مستندات اشاره میکنیم:
1- دانشمند بزرگ شیعه، ميرحامدحسين هندي در کتاب گرانقدر عبقات الانوار حدیث شریف ثقلین را از 502 منبع اهلتسنن نقل کردهاست. این حدیث شریف بر عصمت حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها دلالت ميکند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابداً وانهما لن یفترقاحتی یردا علی الحوض. من در میان شما دو امانت نفیس و گران بها باقی میگذارم، یکی کتاب خدا و دیگری عترت من (اهل بیت من) است. مادام که به هر دوی آن ها با هم، چنگ زنید، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد. و این دو هیچ گاه از همدیگر جدایی پذیر نخواهند بود تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
این تصریح رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم، بیانگر عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها میباشد، زیرا قطعا فاطمه زهرا سلام الله عليها از اهل بیت پیامبر هستند و طبق این حدیث تمسک به ایشان، انسان را از گمراهی نجات میدهد.
2- روايات حرمت ايذاي حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها و نيز محوريت غضب و رضاي ايشان، نيز بر عصمت ايشان دلالت دارد.
سيدمرتضي حسيني فيروزآبادي در کتاب «فضائل الخمسه من الصحاح السته» احادیث «حرمت ایذای فاطمه سلام الله علیها» را جمعآوري کردهاند:
قال رسواللهِ لفاطمة: انّ اللهَ یغضِبُ لِغَضَبِکَ ویرضی لِرِضاکِ
رسول خدا، خطاب به حضرت فاطمه فرمودند: همانا خداوند به غضب تو، غضب میکند؛ و به خشنودی تو، خشنود میشود.
- مستدرک حاکم نیشابوری ،ج3،ص153؛
- اسُدالغابه(تألیف ابن اثیر)،ج5،ص522؛
- تهذیب التهذیب (تألیف :ابن حجر)،ج12،ص441؛
- الاِصابه(تألیف:ابن حجر)،ج8،ص159؛
- کنزالعمّال(تألیف:متّقی هندی)،ج7،ص111؛
انّ الرّبَّ یغضِبُ لِغَضَبِکَ ویرضی لِرِضاکِ.
رسول خدا، خطاب به حضرت فاطمه فرمودند: همانا پروردگار به غضب تو، غضب می کند؛ و به خشنودی تو، خشنود می شود.
- میزان الاعتدال،تألیف ذهبی ،ج2،ص72؛
- ذخائرالعقبی،تألیف:محب الدّین طبری،ص39.
انّ اللهَ عزَّوجلّ یغضِبُ لغضبِ فاطمه و یرضی لِرِضاها.
همانا خدای متعال به غضب فاطمه، غضب میکند؛ و به خشنودی او، خشنود میشود.
- کنزالعمّال،تألیف:متّقی هندی،ج6،ص219.
فاطمة ُ بضعةُ منّی فمن ْ اغضَبَها اَغْضَبَنی.
فاطمه پاره تن من است؛ هر کس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است.
- صحیح بخاری،حدیث شماره3437و3483؛
- کنزالعمّال،تالیف متّقی هندی،ج6،ص220؛
- فیض القدیر،تألیف :مناوی،ج4‘ص421
فاطمةبضعةُ منّی یُریبُنی ما ارابَها و یؤذینی ما اَذاها.
فاطمه پاره تن من است؛ مرا آشفته میسازد، هر آنچه او را آشفته کند؛ و مرا ناراحت میسازد، هرآنچه او را ناراحت کند.
- مسند احمد بن حنبل،ج4،ص328؛
- حلیة الاَولیاء،تألیف :ابونعیم،ج2،ص40.
انّما فاطمةُ بضعةُ منّی یؤذینی ما اَذاها.
همانا فاطمه پاره تن من است؛ هر آنچه او را بیازارد، مرا میآزارد.
- صحیح مسلم،حدیث شماره4483؛
- سنن ترمذی،ج2ص319.
انّما فاطمةُ بضعةُ منّی یؤذینی ما اَذاها و یُنْصِبُنی ما اَنْصَبَها.
همانا فاطمه پاره تن من است ؛ هر آنچه او را بیازارد، مرا میآزارد؛ و هر آنچه او را اندوهگین سازد، مرا اندوهگین مینماید.
- مسند احمدبن حنبل،ج4،ص5؛
- مستدرک حاکم نیشابوری ،ج3ص159؛
- سنن ترمذی ،ج2،ص319
شاید این سوال مطرح شود که چرا این همه روایت شبیه هم را در این موضوع، آوردهایم. قصد ما از ارائهی این همه مدرک و سند آنست که مشخص شود این روایات متعدد و در کتابهای مختلف اهل سنت نقل شدهاند، لذا قابل انکار نیستند.
اين تعبير پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مختص حضرت فاطمه زهراء سلاماللهعليها است و نسبت به هيچكس، حتي نسبت به أمير المؤمنين عليهالسلام به كار نرفته است. بزرگان أهل سنت مانند امام قرطبي و ديگران از اين روايت استفاده ميكنند كه حضرت فاطمه زهراء سلاماللهعليها از نظر عصمت و مقام و رفعت، همطراز و همسنگ نبي مكرم صلياللهعليهواله هستند غير از نبوت و رسالت.
ثبت دیدگاه