حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم): “من به سوى مردم سپید و سیاه و سرخ (همگان) مبعوث شده‏‌ام‏…”(۱)

بلال حبشیِ سیاه‌پوست، سلمان فارسی، صهیب رومی و ابوذر غفاری و خیل زیادی از یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به لحاظ نژاد و قومیت هیچ قرابتی با هم نداشتند. اما از برادران خونی به یکدیگر نزدیک‌تر بودند. نقطه‌ی اشتراک آنان اسلام، خدای اسلام و پیامبرش بود.

خداوند هیچ‌گاه میان بندگان خود به لحاظ ظاهر، زبان، نژاد و از این قبیل فرق نگذاشته و نمی‌گذارد. آخر خودش آفریننده‌ی این تفاوت‌ها بوده‌است. در همین رابطه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: “مردم همه خانواده‌ی خداوندند…”(۲)

اما به راستی ملاک برتری چیست؟

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ملاک برتری افراد نسبت به یکدیگر را همان می‌داند که قرآن به آن اشاره کرده‌است. ایشان در این رابطه می‌فرمود:

“اى مردم! همانا پروردگار شما یکى است. پدر شما یکى است. همه‌ی شما از آدم هستید و آدم از خاک.“به درستى که ارجمندترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست”(۳) هیچ عربى بر هیچ عجمى برترى ندارد جز به تقوى‏”(۴)

از این رو پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغازین روزهای بعثت، در جلسه‌ای که قرار بود نزدیکان و اقوام خود را به اسلام دعوت کند، خود را پیامبر همه‌ی مردم از سفیدپوستان گرفته تا سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان معرفی کرد و این حرف را در عمل نیز در برخورد با یاران خود که از نژادهای گوناگون بودند به اثبات رساند که به خاطر رنگ پوستشان و تفاوت‌های نژادی میان آنان فرق نمی‌گذارد.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
او را مبعوث كرد تا رحمت بندگان و بهار جهان باشد

پایگاه اسلامی – شیعی رشد


پاورقی‌ها:

۱- “إِنّی بعثْت إِلى الأسود و الأبیضِ و الأحمر” (روضه الواعظین و بصیره المتعظین، ج‏۱، ص: ۵۲)

۲- “الخلق کلّهم عیال الله…” (وسائل الشیعه، جلد‏۱۶، صفحه ۳۴۵)

۳- “إِنَّ أَکرمکم‏ عند اللّه أَتقئکم” (سوره ی حجرات، آیه ۱۳)

۴- “أَیّها النّاسُ إِنّ ربّکُم واحدٌ و إِنّ أَبَاکُم واحدٌ کلّکم لآدم و آدم من تراب- إِنّ أَکرمکم عند اللّه أَتقاکم – و لیس لعربیّ على عجمیّ فضلٌ إِلّا بالتّقوى‏” (تحف العقول عن آل الرسول، صفحه ۳۴)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.