حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
فاطمه و مریم علیهما السلام
۰۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۷
پ
پ

فاطمه و مریم (علیهما السلام) 

جابر بن عبدالله انصاری نقل كرده است كه1:

چند روز بر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گذشت كه هیچ غذایی تناول نكرده بودند، به طوری كه گرسنگی برایشان بسیار طاقت فرسا شد. به خانه همسران خود سر زدند، ولی در هیچ كدام چیزی نیافتند. به خانه فاطمه (علیها السلام) رفتند و فرمودند: \”دخترم! آیا چیزی برای خوردن داری كه من بسیار گرسنه ام؟\” فاطمه (علیها السلام) عرضه داشت: \”نه، به خدا قسم پدر جان.\” پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) كه از خانه حضرت فاطمه (علیها السلام) بیرون آمدند، به دنبال آن، یكی ازهمسایگان دو قرص نان و مقداری گوشت برای حضرت فاطمه (علیها السلام) آورد. آن حضرت آنها را گرفت و در ظرفی گذاشت و سرپوشی بر آن نهاد و فرمود: \”در این غذا رسول خدا را بر خود و خانواده ام مقدم می دارم. \” این در حالی بود كه همه آنان به غذایی كافی نیازمند بودند. 

پس حسن و حسین (علیهما السلام) را به دنبال پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرستادند. وقتی تشریف آوردند، حضرت فاطمه (علیها السلام) عرضه داشت: \”پدر و مادرم فدایتان باد! خداوند برایمان غذایی فرستاد كه آن را برای شما كنار گذاشته ام.\” پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: \”عجله كن! آن را بیاور.\” حضرت فاطمه (علیها السلام) ظرف را آورد. همین كه درپوش را برداشت، آن را پر از نان و گوشت یافت. با شگفتی فراوان دانست كه آن از الطاف خداوند عزوجل است. پس خدا را سپاس گفت و بر پیامبرش درود فرستاد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: \”دخترم! این را از كجا آوردی؟ \”عرضه داشت: \”از سوی خداوند است. او به هر كه خواهد روزی بی حساب می دهد.\”2 پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خدا را ستایش كرده و فرمودند: \”سپاس خدای را كه تو را شبیه سرور زنان دنیا در دوران بنی اسرائیل قرار داد. او ـ هنگامی كه خداوند برایش رزقی می فرستاد ـ در پاسخ به اینكه از كجا آمده است, می گفت:\” او به هر كه خواهد، روزیِ بی حساب می دهد.\”

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به دنبال علی (علیه السلام) فرستادند؛ سپس پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) و تمامی همسران پیامبر و خانواده ایشان از آن غذا سیر خوردند و ظرف پر از غذا باقی ماند. حضرت فاطمه (علیها السلام) فرمودند:\”من از آن غذا به همه همسایگان دادم. خداوند بسان مریم، در آن غذا خیر و بركت قرار داده بود.\”

پاورقی ها: 
1- بحارالانوار: جلد 43، صفحه 68 و مناقب ابن شهر آشوب، جلد 3، صفحه 338
2- سوره آل عمران، آیه 38

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
آیا حضرت زهرا سلام الله علیها با غصب خلافت کنار آمده بودند؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.