حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

نقش غدیر در امامت حضرت امیر علیه السلام

نویسنده: حسین استاد ولی
ناشر: شبر
جهت مطالعه قسمتی از کتاب روی ادامه متن کلیک کنید.

مقدمه

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین، و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدین
براساس روایات بسیار و نقل مورخان عید سعید غدیر خم (۱۸ ذی حجه) یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. در این روز مسلمانان به ویژه شیعیان، شهر ها را آذین می بندند، مجالس جشن و سرور برپا می کنند و شور و غوغایی وصف ناپذیر در آنان به چشم می خورد، و معتقدان به ولایت امیرمؤمنان علیه السلام به یادبود روز غدیر سال دهم هجری که مسلمانان آن روز خدمت حضرتش رسیدند و مقام ولایت را به محضر مبارک او تهنیت گفتند به منازل عالمان دینی و بزرگان مذهبی خود می روند و این روز را به محضر آنان تبریک و تهنیت می گویند.
همه ما چنین روزی را یوم الولایه (روز ولایت و حکومت) می نامیم زیرا می دانیم که در این روز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وجود مقدس علی علیه السلام را به حکومت و جانشینی خود معرفی فرمودند. اما کمتر با خود اندیشیده و از خود پرسیده ایم که مگر پیامبر پیش از آن علی علیه السلام را به جانشینی خود معرفی نفرموده بود؟ اگر چنین است پس با این همه نصوصی که از آن حضرت به ما رسیده است چه باید کرد؟ نصوصی از قبیل حدیث یوم الدار، حدیث اخوت، حدیث وصایت، حدیث منزلت و ده ها و بلکه صدها حدیث دیگر که همه پیش از روز غدیر سال دهم هجری در مناسبت های گوناگون از زبان آن حضرت شنیده شده بود و اگر این نصوص صحیح است دیگر چه نیازی به معرفی در روز غدیر بود آن هم با مقدمات و موخرات دراز دامن و جانفرسا که سبب می شد خاطره آن روز هیچ گاه از ذهن ها محو نشود و برای ابد در خاطره ها زنده بماند؟!
این جاست که نیاز به بحث می افتد که حادثه روز غدیر خم چه بود و چه پیامی را به همراه داشت؟ رساله حاضر به طور اختصار و در حد وقت و حوصله خوانندگان عزیز درصدد پاسخ گویی به این پرسش است.
گفتنی است که این مسأله در سال ۱۳۷۸ ه.ش/ ۱۴۲۰ ه.ق در رساله ای به نام بیعت در غدیر به طور مختصر بحث شد و چند بار به چاپ رسید و اکنون در این رساله به طور مشروح تر به نام نقش غدیر در امامت حضرت امیر علیه السلام تقدیم می گردد.
امید است همه ی مسلمانان به ویژه شیعیان جهان ضمن اظهار عشق و علاقه وافر به ساحت اقدس آن یگانه دوران با پیام غدیر آشنا شده و آن را به زمینه های مساعدی که به برکت انقلاب اسلامی ایران ایجاد گردیده. به گوش جهانیان رسانده و به نسل های آینده انتقال دهند و شاهد روزی باشند که همه عالمیان بر محور شاه ولایت گرد آیند و وحدت اسلامی که آرزوی دیرینه و آرمان هر مسلمان دردمندی است از این طریق تحقق یابد. ان شاءالله
حسین استاد ولی
شوال ۱۴۲۶- آبان ۱۳۸۴

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
اعمال مشترک هر شب و روز ماه رمضان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.