حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

 “چه کسی مثل تو هست؟

میان تو و او راه باز است. هر زمان خواستی می‌توانی بدون هیچ مانعی پیش او بروی، وضو بگیری و در برابرش بایستی. نه دری و نه دربانی! و مستقیم ناراحتی و نیازت را به او بگویی و حوائجت را از او بخواهی و در کارهایتیاری طلبی… کسی مثل تو این گونه هست، ای فرزند آدم؟”

(برگرفته از روایتی از امام مجتبی (علیه السلام))(۱)

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که گاهی که دل‌تنگ و نیازمند به ارتباط با دیگران هستید، شاید امکان معاشرت و  ارتباط با دوستانتان حتی به صورت مجازی نیز وجود نداشته باشد و ببینید که هیچ‌کس در دسترس‌تان نیست، یا وقت ندارد، یا کمکی از دستش ساخته نیست…

ارتباط و رفافت با خدا، معادله‌ی متفاوتی است. اتصال به این هم‌دم شنوا، در هر لحظه و در هر مکان برایمان مهیاست. در این میان و در بین همه مکان‌ها، یکی از مقدس‌ترین اماکن جهان، مساجد هستند. اگر چه مساجد نیز از نظر فضیلت با هم متفاوتند، ولی ارزش اهل مسجد بسیار بالاست؛ تا جایی که امام حسن مجتبی (علیه السلام) همواره می‌فرمود: “اهل مسجد، زائران خدایند و بر میزبان سزاوار است که به دیدار کننده‌اش هدیه دهد.”(۲)

پس چه خوبست که در میان همه دغدغه‌های رندگی، فرصتی را نیز برای بهره‌مندی از معنویت مسجد در برنامه‌های روزانه خود قرار دهیم.

از دیرباز، مردم در مساجد سه گونه بوده اند: یک گروه در نماز، گروهی دیگر به تلاوت قرآن و گروهی نیز مشغول فراگیری دانش، ولی گاهی در برخی مساجد، شاید پیش بیاید که گروهی در خرید و فروش باشند، گروهی در غیبت کردن از مردم و گروهی نیز مشغول به جنجال و سخنان بیهوده!

اما اگر فرصت حضور در مسجد را تداوم بخشیم و از آن به درستی بهره گیریم، به فرموده امام مجتبی (علیه السلام) از جانب پروردگار مهربانمان به یکی ازهفت تحفه ارزشمند، دست می یابیم.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن (علیه السلام) فرمود: “هر کس به رفت و آمد در مساجد مداومت کند، [حداقل] یکی از هفت [مورد ذیل] را به دست می آورد:

۱- برادری که از او در راه خدا بهره جوید.

۲ – دانشی گزیده،

۳- رحمتی مورد انتظار (از سوی خداوند)

۴- نشانه‌ای محکم که (او را) به سوی هدایت، راهنمایی کند.

۵- خصلتی مانع یا رهنمون‌ساز که او را از زشتی باز دارد. (۳)

۶- ترک نمودن گناهی از روی حیا (و شرم) توسط او

۷ – تقوای الهی.”(۴)

پس چه خوبست که تا فرصت زندگی باقی است، به زیارت پروردگار خویش بشتابیم و فرصت حضور در مساجد را مغتنم شماریم.

(برگرفته از کتاب “فرهنگ سخنان امام حسن مجتبی (علیه السلام)“، تألیف: “مرحوم حجه الاسلام محمد دشتی” (با برخی تغییرات و اضافات))

 

پایگاه اسلامی-  شیعی رشد


پاورقی‌ها:

۱- قال الامام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام): “یا ابن آدم من مثلک و قد خلی ربک بینه و بینک، متی شئت ان تدخل علیه توضأت و قمت بین یدیه، و لم یجعل بینک و بینه حجابا و بوابا، تشکو الیه همومک و فاقتک، و تطلب منه حوائجک و تستعینه علی امورک” (ارشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۷۷)

۲- کان الامام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) یقول: “أهل المسجد زوار الله و حق علی المزور التحفۀ لزائره” (ارشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۷۷)

۳- راوی در خصوص این جمله می گوید گمان می کنم که آن حضرت این گونه فرمود.

۴- قال الامام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام): “من ادمن الاختلاف الی المساجد، لم یعدم واحده من سبع. أخا یستفیده فی الله. او علما مستطرفا او رحمۀ منتظره. او آیۀ محکمۀ تدل علی هدی، او أنه اظنه قال سده او رشده تصده عن ردی او یترک ذنبا حیاء او تقوی.” (بحار الانوار، جلد ۸۰، صفحه ۳۸۶)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.