حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

ولادت حضرت زینب سلام الله علیها

 ولادت با سعادت حضرت زینب ‏علیها السلام در مدینه طیبه در سال پنجم یا ششم هجرى در این روز واقع شده است.(۱) اقوال دیگر در ولادت آن حضرت(۲) عبارت است از ۵ جمادى الاولى سال ۶ هجری ، اوایل شعبان سال ۶ هجری ، ماه رمضان سال ۶ هجری ، دهه آخر ربیع الثانى در سال ۵ یا ۶ یا ۷ هجری.

پدر بزرگوار آن حضرت امیرالمؤمنین ‏علیه السلام، و مادر گرامى‏اش حضرت صدیقه طاهره‏ علیها السلام است. همسر آن‏حضرت جناب عبداللَّه بن جعفر بن ابى‏طالب‏ علیهم السلام، و فرزندان آن حضرت، على، عون، عباس، محمد و امّ‏کلثوم هستند که عون و محمد در کربلا شهید شدند.
کنیه آن مخدره ام‏کلثوم، ام‏عبداللَّه و ام‏الحسن است، ولى کنیه‏هاى خاص حضرت ام‏المصائب، ام‏الرزایا و ام‏النوائب است.
القاب آن مخدره بسیار است، و از آن جمله: عقیله بنى‏هاشم، عقیله الطالبیین، صدیقه صغرى (اشاره به مادرش که صدیقه کبرى است و پدرش که صدیق اکبر است)، عصمت صغرى، ولیه اللَّه، الراضیه بالقدر و القضاء، صابره البلوى من غیر جزعٍ و لا شکوى، امینه اللَّه، عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مفهَّمه، محبوبه المصطفى‏ صلى الله علیه و آله، ثانیه الزهراء علیها السلام، الشریفه.(۳)
از نسل على فرزند حضرت زینب‏ علیها السلام که معروف به زینبى است فرزندان زیادى به دنیا آمده‏اند، که سیوطى رساله زینبیه را درباره آنها تألیف کرده‏است.(۴)

 ماجراى ولادت حضرت

هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر صلى الله علیه و آله در سفر بودند. امیرالمؤمنین ‏علیه السلام براى نامگذارى این مولود فرمودند: «بر پیامبر صلى الله علیه و آله سبقت نمى‏گیرم». تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحى شدند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام مى‏رساند و مى‏فرماید: «این دختر را زینب نام بگذار، چه اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته‏ایم».

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
امام و پیرو

پیامبر صلى الله علیه و آله حضرت زینب‏ علیها السلام را طلب کرده بوسیدند و فرمودند: «وصیت مى‏کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید، که همانا وى به خدیجه کبرى ‏علیها السلام مانند است». سکینه و وقار آن حضرت را به خدیجه کبرى‏ علیها السلام و عصمت و حیائش را به فاطمه زهرا علیها السلام و فصاحت و بلاغتش را به على مرتضى‏ علیه السلام و حلم و بردباریش را به حسن مجتبى‏ علیه السلام و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت سیدالشهداء علیه السلام همانند نموده‏اند.
ابن حجر در اصابه و ابن‏اثیر در اُسد الغابه در حالات آن حضرت نوشته‏اند: در مجلس یزید لعنت اللَّه علیه حضرت زینب‏ علیها السلام کلماتى فرمودند که دلالت بر قوت قلب آن حضرت دارد. آن حضرت در کرم و بصیرت و حلم مشهور خاندان بنى‏هاشم و عرب بوده، و بین جمال و جلال، سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرد. شبها در عبادت بود و روزها روزه و او به اهل تقوى معروف بود.(۵)

———————————————–
۱) عقیله بنى‏هاشم‏علیها السلام: ص ۵ . زینب الکبرى ‏علیها السلام: ص ۱۷٫ منتخب التواریخ: ص ۹۵ – ۹۴٫ ریاحین الشریعه: ج ۳ ص ۳۳٫
۲) ریاحین الشریعه: ج ۳ ص ۳۳٫
۳) ریاحین الشریعه: ج ۳ ص ۴۸ .
۴) منتخب التواریخ: ص ۱۱۳٫ تاریخ الخمیس: ج ۲ ص ۳۱۷٫ تذکره الخواص: ص ۴ .
۵) مجله الاسلام: شماره ۲۷، محمد غالب شافعى.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.