حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پرسشي براي آيندگان!
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۴:۰۲
پ
پ

پرسشي براي آيندگان!

ما شيعيان اماميه، دو حادثه‏ي تاريخي- مذهبي داريم كه هميشه و همه ساله ذكر و ياد آن دو را تجديد مي‏كنيم و البته بايسته نيز چنين است كه با منتهاي توان خود در زنده نگاه‏داشتن آن دو حادثه كوشا باشيم. اين دو حادثه، يكي واقعه‏ي عاشورا و شهادت امام حسين (عليه ‏السلام)  و ديگري ايام شهادت جانگداز حضرت صديقه‏ي كبري‏(سلام‏ الله‏ عليها) است.

شايد در ذهن كساني كه آشنايي كافي با معارف و اعتقادات شيعه ندارند، اين توهم پيش بيايد كه تجديد خاطره‏ي حوادث غم‏انگيز گذشته‏ي تاريخ چه ضرورت و فايده‏اي دارد؟ چه بسا كه سبب توليد تفرقه و اختلاف و تشتت در ميان امت اسلامي گردد.

در پاسخ به اين توهم مي‏گوييم: اگر آن حوادث و وقايع گذشته فقط جنبه‏ي تاريخي داشته باشند، البته تجديد خاطره‏ي آن‏ها نه ضرورتي دارد و نه فايده‏ي مهمي به دنبال خواهد داشت. اما اگر آن وقايع با عقايد مذهبي ارتباط داشته باشند چه؟ اگر  مردمي بر اساس آن حوادث و وقايع، اعتقاداتي به دست آورده باشند، تكليف چيست؟ آن هم اعتقاداتي كه براي آنان جنبه‏ي اساسي داشته و در زندگي دنيوي و نيز كسب سعادت اخروي آنان اثر مستقيم دارد. از همين‏روست كه تحقيق و تتبع در تاريخ دو گروهي كه در پانزده قرن قبل در رأس امت اسلامي قرار گرفتند و مكاتب \”امامت\” و \”خلافت\” را ايجاد كرده و خود را مرجع ديني امت معرفي كرده‏اند، به حكم عقل براي انسان حق‏طلب و دين‏خواه ضروري و لازم مي‏شود و در زمره‏ي واجبات عقلي قرار مي‏گيرد. قرآن كريم نيز در اين باره مي‏فرمايد:

«… پس آيا آن كس كه هدايت به سوي حق مي‏كند شايسته‏ و سزاوار پيروي كردن است، يا او كه خويش نيز نيازمند هدايت است ( تا راهنمايي نشود، راه نمي‏يابد)؟ پس شما را چه شده است؟! چگونه داوري مي‏كنيد؟»(1)

از سوي ديگر بررسي فرمايشات و توصيه‏هاي به جا مانده از شخص رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم)، نشان‏ مي‏دهد كه رعايت حقوق اهل‏بيت پيامبر در ميان مجموعه‏ي سخنان ايشان جايگاه والايي دارد و در نتيجه مي‏توان گفت كه مهرورزي به اهل بيت(عليهم السلام) به عنوان بارزترين مصداق رعايت حقوق ايشان، از اهميت بي‏نظيري برخوردار است. توصيه‏هاي اكيد رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) به رعايت حقوق اهل بيت(عليهم السلام) از يك سو و احاديث متواتري كه حاكي از منزلت والاي مهرورزي به اهل بيت(عليهم السلام) است از سويي ديگر، سبب شده است تا محبت و مودت به آن بزرگواران مورد توجه ويژه‏‏ي پيروان راستين اسلام قرار گيرد. پيامبر اكرم (صلي ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله ‏و سلم) در آخرين توصيه‏هاي خود ادامه‏ي روش و مشي خود درباره‏ي اهل بيت(عليهم السلام) را به ديگران توصيه كردند.(2) ايشان در جايي ديگر بهترين فرد امت را پس از خود، بهترين‏شان براي اهل بيت(عليهم السلام) عنوان كردند (3) و در حديث معروف ثقلين، عترت و قرآن را دو شي گرانبهاء، همسنگ و جدايي‏ناپذير قلمداد كردند و نسبت به رعايت توامان هر دو  توصيه‏ي اكيد فرمودند.(4)

اما در اين ميان نيز فاطمه زهرا(عليها السلام) جايگاه ويژه اي دارد. اين حديث به طور متواتر از طريق شيعه و اهل سنت نقل شده است كه پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) درباره‏ي حضرت زهرا(عليها السلام) فرمودند: « فاطمه بزرگ و بانوي زنان جهانيان است.»(5) و يا آنكه درباره‏ي قرب به حق تعالي و تقرب در پيشگاه حضرت باري فرمودند:« يا فاطمه، به راستي كه خداي تعالي به خاطر خشم تو خشم مي‏كند و براي رضا و خشنودي تو خشنود و راضي مي‏گردد.»(6) و شدت علاقه‏ي آن حضرت به ايشان در حدي بود كه بارها مي‏فرمودند: « فاطمه، پاره‏ي تن من است»(7) و در برخي از منابع جمله‏ي ذيل نيز افزوده شده است كه فرمودند: « و او  همان جان و دل من است كه در سينه‏ام قرار دارد و نيز نور چشم و ميوه‏ي دل من است.»(8) همچنين رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به طور ويژه‏اي نسبت به رعايت و احترام به شخص حضرت زهرا(عليها السلام) سفارش فرموده‏ بودند و اين موضوع را از طريق رفتار(9)، گفتار و القابي(10) كه به ايشان اختصاص داده بودند، براي همگان به نمايش گذاشتند.

از همين روست كه علما و مورخين همگي بر اين مطلب اتفاق نظر دارند كه يكي از مصاديق بارز مهرورزي به اهل بيت(عليهم السلام)، مهرورزي به حضرت فاطمه (سلام‏الله‏عليها) است و اين نه سخن شيعه كه مفسران بزرگ اهل سنت نيز در ذيل آيه‏ي 23 سوره‏ي شوري(11) به آن اشاره مي‏كنند و ايشان را مصداق لفظ \”آل\” مي‏دانند. (12)

حال ممكن است در بعضي از اذهان اين سئوال مطرح شود كه آيا به راستي حضرت فاطمه سلام‏الله‏عليها، پس از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)، از طرف دستگاه حاكم مورد ايذاء و ستم قرار گرفته است؟ جواب اين سئوال در رجوع به كتب معتبر تاريخي كه از مورخان شيعه و سني به جاي مانده و در آن اتفاقات پس از رحلت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بيان شده است، قابل دستيابي است. مطالعه‏ي اين كتب روشن مي‏كند آن حضرت در تمام مدت عمر كوتاه خود پس از رسول الله‏ (صلي‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله‏ و سلم) ، پيوسته از ظلم و ستم‏هاي متصديان امر حكومت گله‏مند و آزرده خاطر بوده‏اند تا آنجا كه فرموده‏اند: «آن‏چنان مصائب گوناگون بر من فروريخت كه اگر بر روزهاي روشن ريخت مي‏شد، به شب‏هاي تار بدل مي‏گرديدند.»(13) و يا در پاسخ ام ‏سلمه كه جوياي حال ايشان شده بود، به صراحت فقدان پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ظلم به وصي‏ ايشان را مايه‏ي ناراحتي خود اعلام كردند و نفاق در دين و انتقام‏جويي نسبت به افتخارات حضرت علي (عليه‏السلام) را عامل اين حوادث برشمردند.(14) همچنين نگاهي كوتاه و گذرا به خطابه‏ي آتشين و پر سوز و گداز آن حضرت در مسجد و در مجمع عمومي مهاجرين و انصار، نشان مي‏دهد كه ايشان رئيس حكومت را چگونه به صحنه‏ي محاكمه مي‏كشند و انحراف و نادرستي رفتار آنان را به همگان نشان مي‏دهند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فدک؛ فریادی فراتر از میراث

و سرانجام پس از آنكه ظالمان را بر اريكه‏ي قدرت و مردمان را بي اعتنا نسبت به انحراف در مسير دين مي‏بينند، به نشانه‏ي اعتراض و براي ابلاغ آزردگي خويش به تاريخ، به حضرت علي (عليه‏السلام) وصيت مي‏كنند كه تمام مراسم كفن، نماز، تشيع و دفن را مخفيانه به انجام برسانند و محل دفن‏شان را نيز از عموم پنهان سازند(15) تا تاريخ خود در اين‏باره قضاوت كند كه چرا رغم تمام توصيه‏ها و سفارشات، فرجام كار تنها يادگار پيامبر اسلام چنين شد؟(16)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پاورقي‏ها:

1.       \”…ا فمن يهدي الى الحق احق ان يتبع امن لا يهدي الا ان يهدى فما لكم كيف تحكمون\” (سوره‏ي يونس، آيه‏ي 35)

2.       آخر ما تكلم به الرسول (صلي الله عليه و آله و سلم) : أخلفوني في أهل بيتي ( مجمع الزوائد، جلد 9، صفحه‏ي 163؛ صواعق المحرقه، صفحه‏ي 90 و صفحه‏ي 136)

3.       قال رسول الله (صلي‏الله ‏عليه‏ و‏ آله ‏و سلم): \”خيركم خيركم لأهلي\” (فيض‏القدير، جلد3، صفحه‏‏ي 497)

4.       قال رسول الله (صلي‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله ‏و سلم): \”اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي ابدا\” (صحيح مسلم، جلد 7، صفحه‏ي 123، چاپ قاهره، سال 1334 ه.ق.)

5.       قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): \”فاطمة سيدة نساء العالمين\” ( فضائل الخمسة من الصحاح الستة، جلد3- احقاق‏الحق، جلد 10و بحارالانوار جلد43.)

6.       قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) : \” يا فاطمة إن الله ليغضب لغضبك و يرضي لرضاك\” (ذخاير العقبي، صفحه‏ي 39-  مستدرك حاكم، جلد 3، صفحه‏ي 153- اسدالغابه، جلد5، صفحه‏ي 522- حارالانوار، جلد 43، صفحه‏ي 19 به بعد)

7.       قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) : \” فاطمة بضعة مني\” ( صحيح مسلم، جلد 7، صفحه‏ي 140- صحيح ترمذي، جلد 2، صفحه‏ي 319 – مستدرك حاكم، جلد 3، صفحه‏ي 153)

8.       \”و هي قلبي الذي بين جنبي و هي نور عيني و ثمرة فؤادي\” (بحارالانوار، جلد 43، صصفحات 24 و 80)

9.       رفتارهاي حاكي از ارتباط خاص و فراتر از رابطه‏ي پدر و فرزندي ميان پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و حضرت زهرا (سلام ‏الله ‏عليهما)، فراوان گزارش شده است. از جمله‏ي آنها مي‏توان به مورد ذيل اشاره كرد كه ابن مغازلي در صفحه‏ي 364، كتاب مناقب آورده است. پس از نزول آيه 24 سوره‏ي نور كه طي آن خداوند به مسلمانان دستور مي‏دهد تا پيامبر را با لقب و بصورتي محترمانه ياد كنند، حضرت زهرا (عليها السلام)  نيز در ملاقات با ايشان از لفظ « يا رسول‏ الله» استفاده كردند. اما پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) ضمن بوسيدن حضرت فاطمه (عليها السلام) از ايشان خواستند كه همچون گذشته با عبارت «اي پدر!» ايشان را خطاب كنند،  زيرا اين كلمه در قلب ايشان محبوب‏تر و در پيشگاه خدا پسنديده‏تر است.

10.   پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) شخصا كنيه‏ي «ام ابيها» را براي حضرت فاطمه (عليها السلام) انتخاب كردند و اين را شيعه و اهل سنت هر دو عنوان كرده‏اند. نگاه كنيد به كشف‏الغمه، جلد 2، صفحه‏ي 88 – الاصابة، جلد 4، صفحه‏ي 365، چاپ مصر.

11.   \”… قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربى …\”

12.   به عنوان مثال زمخشري مي‏گويد:« ترديدي نيست كه وابستگي و ارتباط فاطمه، علي، حسن و حسين (عليهم ‏‏السلام) با رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)، شديدترين و محكم‏ترين روابط است و اين يقين مانند يقيني است كه در مورد نقل متواتر وجود دارد. بنابر اين شايسته است كه ايشان را همان آل رسول الله بدانيم.» (تفسير الكشاف، ذيل آيه‏ي 23 سوره‏ي شوري.)

13.   صبت علي مصائب لو انها صبت علي الأيام صرن لياليا

14.   بحارالانوار، جلد 43، صفحات156 و 157.

15.   بحارالانوار، جلد 43، صفحات 192، 193 و 214.

16.   در تهيه اين مناسبت نامه از : \” صفير هدايت\”، سلسله مباحث معارفي حضرت آيه‏الله ضياء آبادي، جزوه‏ي شماره‏ي 28- كتاب \” زندگاني حضرت فاطمه (سلام‏الله‏عليها) و دختران ايشان\” ، تأليف : \” سيد هاشم رسولي محلاتي\”  و جزوه \”تا ابد اندوه\”( نگاهي به دلايل سوگواري شيعيان در ايام فاطميه)، به اهتمام سيد مجتبي موسوي‏راد ، استفاده شده است .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.