حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

کتاب ذخیره الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام

نویسنده: حسینی حائری شیرازی، عبدالمجید بن محمدرضا، – ۱۳۴۵ق
زبان: عربی

ذَخیرهُ الدّارین فیما یتعلّقُ بمصائب الحُسَین علیه السلام و أصحابه کتابی درباره وقایع و مصائب عاشورا، نوشتۀ سید عبدالمجید حائری شیرازی (متوفای ۱۳۴۵ ق)است. حائری شیرازی در این کتاب از شهادت حسین بن علی(ع) و اصحاب وی – اعم از کسانی که در کربلا بوده و یا پیش از آن به شهادت رسیده‌اند – سخن گفته و ماجراها و مصائبی را که بر آنان رفته است، بازگو نموده است. بنا به گفته مؤلف، کتاب از منابع شیعی و سنی اخذ شده و در ده مجلس و یک خاتمه تنظیم گردیده است.
درباره مؤلف
سید عبدالمجید بن محمدرضا حسینی حائری از مؤلفان شیعه است که از وی اطلاع چندانی در دست نیست. بنابر گفتۀ آقابزرگ در الذریعه و ملاعلی خیابانی تبریزی در وقایع الایام ، کتاب حائری در سال ۱۳۴۵ق چاپ شد و او اندکی پس از آن درگذشت.[۱]
نام کتاب
شیخ آقا بزرگ در الذریعه کتاب را «ذخیره الدارین فیما یتعلق بالحسین و اصحاب الحسین (ع)» معرفی می‌کند[۲] اما بر نسخه چاپ سنگی کتاب، نام «ذخیره الدارین فیما یتعلق بسیدنا الحسین (ع)» آمده [۳] و چاپ کنونی کتاب با عنوان «ذخیره الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه‌السلام و اصحابه (ع)» منتشر شده است.
محتوای کتاب
کتاب در ده مجلس و یک خاتمه تنظیم شده و درباره یاران امام حسین (ع) اعم از کسانی که در کربلا بوده و یا پیش از آن در کوفه، بصره یا حجاز به شهادت رسیده‌اند، سخن می‌گوید.[۴] حجر بن عدی، عمرو بن حمق، قصه ارینب، شرح حالی درباره معاویه و یزید، شرح زیارت ناحیه و نام‌هایی که در آن آمده و نام کسانی که از آنان در زیارت ناحیه یاد نشده است از جمله مباحث این کتاب‌اند.[۵]
منابع کتاب
مؤلف می‌گوید تأکید وی بر استفاده از منابع دست اول بوده است.[۶] مؤلف از منابع زیادی استفاده کرده که محقق ارجاعات آن‌ها را استخراج کرده و در پاورقی آورده و در مواردی هم توضیحاتی ارائه داده است.
منابع این کتاب عبارت‌اند از مهم‌ترین آثار کهن شیعه و سنی که درباره امام حسین (ع) و مقتل آن حضرت تدوین شده است همچون : مقتل ابومخنف، کافی، ارشاد، بصائر الدرجات، غیبت نعمانی، عیون الاخبار، کامل الزیارات، روضه الواعظین، کشف الغمه، کفایه الاثر، تاریخ طبری و ده‌ها منبع دیگر از جمله منابع‌اند.
چاپ
اصل کتاب در سال ۱۳۴۵ق به صورت چاپ سنگی منتشر شد[۷] اما بعدها با تحقیق باقر دُریاب نجفی توسط زمزم هدایت وابسته به پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) و مرکز تحقیقات سپاه چاپ گردید.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کتاب مَقتَلُ الحُسَین علیه السلام معروف به مقتل مُقَرَّم

دانلود فایل پی دی اف 

دانلود کتاب” ذخیره الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام” نسخه pdf


پی نوشت:
۱- الذریعه، ج ۱۰، ص ۱۶؛ ذخیره الدارین، ص ۳۱.
۲- الذریعه، ج ۱۰، ص ۱۶.
۳- ذخیره الدارین، ص ۳۱.
۴- ذخیره الدارین، ص ۳۳.
۶- ذخیره الدارین، ص ۳۵.
۷- ذخیره الدارین، ص ۳۳.
منابع
* تهرانی، آقابزرگ، الذریعه، بیروت، دارالاضواء.
* حسینی حائری شیرازی، عبد المجید بن محمدرضا، ذخیره الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام و أصحابه، تحقیق باقر دریاب نجفی، قم، زمزم هدایت.
* کتاب شناخت سیره معصومان، مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی نور.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.