حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش ششم

موضوع: ادامه بررسی آیه ی اولوالامر (يأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُ‏ …)

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب فخر الدین رازی مفسر و متکلم شهیر اهل سنت در تفسیر کبیر جلد دهم ذیل آیه شریفه

يأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُ‏ ( سوره نساء/59)

به این دو استدلالی که در عصمت اولی الامر هست، استناد می کند و اقرار می‌کند که اولی الامر در این آیه باید معصوم باشد. او می گوید که خداوند در این آیه دستور داده است که از اولی الامر باید مطلقاً اطاعت شود و کسی که مطاع مطلق به امر خدا باشد باید معصوم باشد. سپس شواهد دیگری را بیان می کند که اولی الامر در این آیه باید معصوم باشد.
ذیل این آیه برخی از مفسرین اهل سنت شبهه ای را وارد می کنند که اگر اولی الامر در این آیه معصوم بود، در ادامه ی آیه آن جا که خداوند افراد را در اختلافات به حکم خدا و رسول ارجاع می دهد ، به حکم اولو الامر هم باید ارجاع می داد. چرا؟ چون می فرماید:

فإِن تَنَازَعْتُمْ فىِ شىَ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلىَ اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ

اگر در موضوعی شما مسلمانان با هم نزاع و اختلاف کردید ، موضوع مورد اختلاف و نزاع را به خدا و رسول ارجاع دهید.

می گویند: اگر اولی الامر معصوم بود باید می‌فرمود : فردوه الی الله و الرسول و الی اولو الامر منکم در حالیکه در اینجا اولو الامر مرجع نزاع و اختلافات مردم قلمداد نشده است.
در مقام جواب می گوییم:
اولاً در روایات ما ، این آیه را با آیه ۸۳ سوره نساء همراه کرده اند:

و إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلىَ الرَّسُولِ وَ إِلىَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنهْمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنهْمْ

این آیه نشان می دهدکه اولی الامر هم، منبع حل نزاع های جامعه در اختلافات فکری می باشند .
شاید بتوان این گونه گفت که علت نیامدن اولو الامر در ادامه ی آیه 59 سوره ی نساء، اعلان این مساله است که خدا و رسول، صاحبان دین هستند و اولو الامر مروج و مبلغ و مبین دین و لذا خداوند فرموده است: در نزاع ها به صاحبان دین مراجعه کنید .
ثانیاً علت نیاوردن اولو الامر در این عبارت این است که خداوند می داند که نزاع اصلی جامعه اسلامی بعد از پیغمبر درباره خود اولی الامر است که اولی الامر جامعه چه کسی است؟ آیا خلیفه اول است؟ یا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام است؟ به همین جهت چون خود ولایت اولی الامر مورد سوال اکثر مردم جامعه اسلامی است، باید از خدا و رسول بپرسند، نه این که جواب مساله را از خود اولی الامر سوال کنند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
لافتی الا امیرالمومنین + تصویری

ذیل این آیه ما روایات متعدد در منابع شیعی داریم که تاویل اولی الامر را دوازده امام علیهم السلام دانسته اند. تعداد کمی از این روایات را به نقل از جابر بن عبدالله انصاری اهل سنت هم نقل کرده اند که جابر زمانی که این آیه نازل شد، ایستاد و عرض کرد: یا رسول الله ما خدا و رسول را می شناسیم، اولی الامری که ملزم به اطاعت آن ها هستیم، چه کسانی هستند؟
پیغمبر فرمودند: اول آنها علی بن ابیطالب است. بعد از او فرزندش حسن و پس از او برادرش حسین و بعد از او فرزندش علی بن الحسین ، پس از او فرزندش محمد بن علی که در تورات لقب او باقر یعنی شکافنده علم است و ای جابر تو را ملاقات خواهی کرد . سلام مرا به او برسان . پس از او جعفر الصادق، پس از موسی الکاظم، پس از او علی الرضا، پس از او امام جواد ، پس از او امام هادی، سپس حضرت عسکری علیهم السلام و سپس مهدی علیه السلام که خداوند غیبتی طولانی به او عنایت خواهد کرد.

در این زمان جابر سوال دومش را مطرح کرد: یا رسول الله آیا مردم از مهدی در ایام غیبتش سود می برند؟ پیغمبر فرمودند: قسم به آن کسی که مرا به نبوّت برانگیخته است از مهدی در ایام غیبتش سود می برند آن گونه که از خورشید در روز ابری مردم منتفع می شوند.

در این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، امام غایب را به خورشید پس ابر تشبیه فرمودند که مردم از نور و حرارت و جاذبه آن خورشید استفاده می کنند، با آن که در پشت ابر است.

 

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.