حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش نهم

موضوع: آیه اکمال دین (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتمْمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ …)

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
در مورد آیات امامت صحبت می کردیم که چگونه امامت امیرالمومنین علی علیه الصلاة و السلام و اولاد طاهر آن حضرت را از طریق قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان اثبات کنیم. آیات ولایت، اولو الامر و تبلیغ را بررسی کردیم. چهارمین آیه ای که می خواهیم امامت آن حضرت را از آن طریق اثبات کنیم، آیه اکمال دین است.
قرآن در آیه 3 سوره مائده می فرماید:

الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تخَشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتمْمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا
▫️امروز افراد کافر از نابودی دین شما مأیوس شدند، لذا از آن ها نترسید، از منِ خدا بترسید .امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این اسلام به عنوان دین شما خشنود شدم. از این آیه به آیه اکمال دین تعبیر می‌کنند.

نکات تفسیری آیه اکمال :

نکته اول: در این آیه شریفه دوبار کلمه الیوم به کار رفته است و این تأکید بر حادثه‌ای است که در آن روز اتفاق افتاده است. آن روزی که قرآن در این آیه در دو جا به آن تاکید می کند و آن را مقدم می دارد، به چه روزی اشاره دارد؟
آن روز، روزی است که:
1. کفار از نابودی این دین مأیوس شدند و امیدی به نابودی این دین ندارند.
2. خدا دینش را در آن روز کامل کرده است.
3. خدا نعمتش را در آن روز تمام کرده است.
4. خداوند به اسلام آن روز خوشنود است.
پس این کلمه الیوم به هر روزی که اشاره داشته باشد، باید این چهار ویژگی در آن روز باشد.

نکته دوم: کفاری که از دین شما مأیوس شدند، کدام کفار هستند؟
مسلم است که نزول این آیه مربوط به سال آخر حیات پیغمبر است. غیر از این که سوره مائده از سوره های مدنی است، مسلمانان در این که نزول این آیه مربوط به اواخر حیات پیغمبر است با هم اختلافی ندارند. لذا در زمان نزول این آیه کل جزیره العرب مسلمان بوده اند. پس الذین کفروا در این آیه لزوماً منکران خدا یا منکران اسلام نیستند؛ مطلق کسانی هستند که یکی از احکام الهی را منکر باشند.
این قبیل منکران اگر تا به حال به این دل بسته بودند که با جنگ ها پیغمبر را از پای در می آورند و با کارشکنی ها جلوی پیشرفت پیغمبر را می گیرند، این اواخر به این دل بسته بودند که اگر آن دو روش به نتیجه نرسید، دیگر پیغمبر دارد به سنین کهنسالی می‌رسد و به پایان پیدا کردن عمر پیامبر دل بسته بودند.
این مطلب را قرآن در سوره طور آیه ی 30 این گونه می فرماید:
أَمْ يَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ
امیدوار بودند که مرگ ایشان را در یابد.
یعنی به فوت پیغمبر دل بسته بودند، اما وقتی پیغمبر در روز غدیر حضرت علی علیه السلام را به جای خودش منصوب فرمود و خلافت او را بر همگان اعلام کرد و از همه بیعت بر خلافت و امامت علی بن ابیطالب گرفت، دیدند امیدشان به یأس تبدیل شد. می دانستند علی بن ابی طالب در صلابت کم از پیغمبر ندارد، اگر این ها با وجود پیغمبر نتوانستند دین را نابود بکنند با وجود علی بن ابیطالب هم نمی توانند دین را نابود بکنند. لذا است که آن آخرین امید آنها با نصب علی بن ابیطالب در روز غدیر به عنوان خلیفه پیغمبر به یأس گرایید.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
عکس نوشته بخشهایی از خطبه غدیر - بخش دوم

نکته سوم: در آن روزی که طبق نقل مورخین و محدثین روز غدیر خم است و این آیه در پایان خطبه پیغمبر و بیعت از مردم برای امامت و ولایت حضرت علی علیه السلام نازل شد، در آن روز با اعلان خلافت حضرت علی علیه السلام دین خدا کامل شد. یعنی مکمل نبوت پیغمبر اکرم، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است.
این از اصول ایمان است که هر آنچه را که بشر بعد پیامبر مورد نیازش باشد، خلیفه پیغمبر علی بن ابی طالب علیه السلام که میراث علمی پیغمبر در نزد اوست، در اختیار خواهد گذاشت. به این ترتیب دین با ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام کامل شد.

نکته چهارم: بالاترین نعمت خدا بعد از توحید و نبوت و قرآن، نعمت ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است؛ حتی خدا توحید بدون ولایت را نمی پذیرد. نبوت و قرآن بدون ولایت را نمی پذیرد، به دلیل روایات فراوان در این موضوع از جمله حدیث من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة .

نکته پنجم: من به این دین برای شما راضی شدم. یعنی اسلامی که در آن ولایت علی بن ابیطالب نباشد، مرضی خدای عزوجل نخواهد بود. در همین جا ما باید از آیه ۵۵ سوره نور در وصف ظهور حضرت مهدی علیه السلام یاد کنیم که شیعه و اهل سنت منتظر ظهور امام زمان علیه السلام و دولت نهایی آن حضرت هستند؛ هم سنی و هم شیعه به ظهور آن حضرت معتقدند و قرآن در این آیه شریفه در وصف دولت صاحب الزمان می فرماید:

وعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ ( نور : 55 )

خدا سه وعده به مسلمان ها درباره امام زمان علیه السلام می‌دهد: وعده اول خلافت جهانی است که موضوع بحث ما نیست. وعده دوم این که خداوند مکنت و قدرت می دهد به آن دینی که از آن دین راضی است؛ از کدام دین راضی است؟ خداوند در آیه اکمال آن دین را معرفی کرده است. پس دینی که در آن ولایت امیرالمومنین و اولاد آن حضرت نباشد، مرضی رضای خداوند عز و جل نیست.
مفسرین و محدثین مختلف از اهل سنت در ذیل آیه ی اکمال در بیش از ۱۶ کتاب از آثار اهل سنت مثل تفسیر ابن کثیر، تفسیر الدر المنثور سیوطی، آثار ابو نعیم اصفهانی، آثار خطیب خوارزمی و … روایات متعدد نقل کرده اند که این آیه در روز غدیر خم درباره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است.

 

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.