حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش یازدهم

موضوع: بررسی آیه سَأَلَ سَائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

پنجمین آیه از قرآن که در موضوع امامت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام است ، آیات آغازین سوره ی معارج می باشد:

سأَلَ سَائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ(1) لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ(2) مِّنَ اللَّهِ ذِى الْمَعَارِجِ(3)

تقاضاكننده‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد. اين عذاب مخصوص كافران است و هيچ كس نمى‏تواند آن را دفع كند. از سوى خداوندى كه فرشتگانش بر آسمانها صعود و عروج مى‏كنند.

در شأن نزول این آیه که داستان آن بعد از پایان واقعه غدیر اتفاق افتاده، دانشمندان اهل سنت در کتب تفسیر و تاریخ خود که حدود 30 اثر می باشد، از جمله مفسر بزرگ اهل سنت ابواسحاق ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان این طور نقل کرده اند :
هنگامی که واقعه نصب امیرالمومنین علیه السلام در کنار غدیر خم به وقوع پیوست و آن جمعیت کثیر با ایشان بیعت کردند، فردی که در تاریخ نامش مختلف نقل شده، حارث بن نعمان فهري‏ یا حرث بن نعمان فهري‏، جابر بن نضر یا نضر بن حارث گفته اند و او کسی بوده که در جنگ بدر پدر کافرش به دست حضرت علی علیه السلام کشته شده بوده و کینه عجیبی نسبت به امیرالمومنین داشته است، با تعدادی از یاران خود به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد.
هنگامی که پیامبر را ملاقات کرد شترش را در گوشه ای بست و به محضر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عرضه داشت:
به ما دستور دادی که گواهی به توحید و نبوت بدهیم، ما پذیرفتیم ، نماز های پنجگانه را بخوانیم ، دستور روزه دادی، دستور زکات دادی، همه را انجام دادیم ، به این ها اکتفا نکردی و خوشنود نشدی، دست پسر عمویت علی بن ابیطالب را گرفتی و بلند کردی و به پیشوایی منصوب کردی و بر همه مردم او را فضیلت دادی و ولایت او را همچون ولایت خودت بر همه واجب کردی!!!!!!
ای پیامبر برای من بگو که آنچه را که درباره علی اعلام کردی از جانب خودت و سلیقه خودت است یا اینکه این فرمان الهی است؟
پیغمبر که از شدت ناراحتی چشم هایشان قرمز شده بود در جواب فرمودند:
به خدای یگانه قسم این سخن، سخن خداست و از جانب من نیست و این را سه بار تاکید فرمودند. شخص سوال کننده از جا برخاست ، در حالی که می گفت: خدایا اگر آنچه را که پیامبر درباره امامت و ولایت علی می گوید ، حق است و فرموده توست یک سنگی از آسمان بفرست یا عذابی بر من نازل کن که من ایام امامت و حاکمیت علی بن ابیطالب را نبینم.
راوی می گوید: به خدا قسم همین که تقاضای عذاب کرد و به سوی شترش رفت که سوار شود ، همان لحظه خدا از آسمان سنگی نازل کرد و این سنگ به سر او اصابت کرد و از بدن او خارج شد و مرد .
سپس این آیه نازل شد که حدود ۳۰ نفر از دانشمندان اهل سنت از طرق گوناگون این روایت را در شأن نزول این آیه بیان کرده اند و این معجزه روز غدیر است.
بنابراین بر اساس این شأن نزول،

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کلیپ شروع برنامه ۱

📌اولاً تلقی نضربن حارث فهری از مطالبی که به گوش او رسیده و پیامبر نیز تایید کرده‌اند، آن است که موضوع غدیر ، ولایت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام است .

📌نکته دومی که از این آیه می توان از استنتاج کرد، این است که کسی که به توحید معتقد است و به نبوت اقرار می کند ، نماز و روزه و حج و زکات و احکام را عامل است ولی ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را انکار می کند ، قرآن از او تعبیر کافر می کند.
روشن است چون حکم خدا و آیات نازل شده در روز غدیر مانند آیه تبلیغ، آیه اکمال دین، آیه سال سائل و خطبه ی پیغمبر اکرم در شأن امیرالمومنین علی علیه السلام را انکار کرده است. چنین کسی مسلمان واقعی تلقی نمی‌شود و در واقعیت کلمه او به سخن قرآن و پیغمبر کفر ورزیده و لو در ظاهر مانند حارث بن نعمان فهری مسلمان تلقی شود. چنین کسی در واقع ایمان ندارد و قرآن در شأن او می فرماید: لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ یعنی حارث بن نعمان فهری که به توحید و نبوت اقرار دارد و احکام اسلام را ظاهرا انجام می دهد، به دلیل انکار آیات قرآن و خطبه پیغمبر در روز غدیر و عدم باورش به ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام ، کافر محسوب می شود.

📌 نکته سوم که در آیه شریفه تصریح دارد آنست که چیزی این عذاب را از کافران دور نمی کند، لذا کافران به امامت و ولایت امیرالمومنین و منکران امامت و ولایت حضرت مشمول عذاب الهی خواهند بود.
این نکاتی است که از این آیه قابل استخراج است و توسط آیات و روایات فراوان دیگر قابل تایید است.
خدایا به حق امیرالمومنین ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نزدیک بفرما و ما را قدرشناس ولایت امیرالمومنین و فرزندان طاهرین آن حضرت و در زمان حاضر قدرشناس ولایت امام زمان علیه السلام قرار بده.

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.