حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

دکتر محمد هادی قندهاری

بخش بیستم

موضوع: ادامه بررسی آیه مودت (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی …)

فایل تصویری

فایل صوتی

دریافت فایل صوتی

متن پیاده شده به زبان انگلیسی

متن پیاده شده به زبان گجراتی

متن پیاده شده:

سوالات و شبهات ذیل آیه مودت:

سوال اول:
ابن تیمیه حرانی رهبر فکری وهابیت و سلفی گری در کتاب خودش می نویسد:
آیه مودت درباره اهل بیت علیهم السلام نیست ، زیرا این آیه در سوره شوری است و سوره شوری یک سوره ی مکی است و در آن زمان هنوز امیرالمومنین و فاطمه زهرا علیهما السلام ازدواج نکرده اند و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام زاده نشده اند که این آیه مردم را به مودت آن ها دعوت کند.
پاسخ : به تصریح قرطبی از بزرگان مفسرین اهل سنت کل سوره شوری مکی نیست؛ ۴ آیه از این سوره که یکی از آنها آیه مودت است در مدینه نازل شده است و از این نمونه ها در قرآن مکرر داریم که کل یک سوره مکی است بعضی آیاتش مدنی یا کل سوره مدنی است بعضی آیاتش مکی.
لذا با توجه به این نکته شبهه ی ابن تیمیه پاسخ داده خواهد شد.

سوال دوم:
این آیه ما را امر به مودت خویشاوندان نزدیک پیامبر اکرم یعنی اهل بیت می نماید . حد این محبت چقدر است؟ این آیه شریفه به چه حدی از مودت اهل بیت علیهم السلام دستور می دهد؟ یعنی ما باید نسبت به امیرالمومنین نسبت به سید الشهدا ، الان نسبت به حضرت صاحب الزمان صلوات الله علیهم اجمعین چقدر مودت داشته باشیم؟
پاسخ این سوال را از قرآن سوره بقره آیه ۱۶۵ دنبال می کنیم:
و مِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يحُبُّونهَمْ كَحُبّ‏ اللَّهِ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ
▫️ بعضی از مردم به جای خدا شریکانی را برای خدا در نظر می گیرند و آن گونه که خدا را دوست دارند، آن بت ها را هم دوست دارند ولی افراد مومن مثل مشرکین نیستند افراد مومن محبتشان به خدا شدیدتر است از محبتشان به غیر.
پس ما هر مقداری که محبت به والدین مان داریم، باید محبت ما به امیرالمومنین و فاطمه ی زهرا و اولاد طاهرین آنان که حجت های خدا هستند باید بیشتر باشد. هر مقداری که ما به همسر و فرزندانمان محبت داریم، باید محبت ما نسبت به آل الله بیش از محبت ما نسبت به فرزندان خودمان باشد.
باز قرآن در این جهت در سوره توبه آیه ۲۴ می فرماید:

قلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ
▫️اگر پدران، پسران، برادران، همسران ، خویشان و اموالی که گردآوری کردید و تجارتی که از کسادی آن می‌ترسید و منزل هایی که به آن منزل دلخوش کردید، اگر این ۸ تا در نزد شما محبوب تر است ، نسبت به خدا و پیغمبر و جهاد و فداکاری در راه خداوند عزوجل، پس منتظر عذاب الهی باشید .
پس باید محبت ما نسبت به محمد و آل محمد علیهم السلام باید به مراتب بالاتر باشد از دلبستگی ما نسبت به دنیا و آنچه در آن است که قرآن در هشت عنوان در آیه ۲۴ سوره توبه بیان فرموده است.

سوال سوم: آثار محبت اهل بیت علیهم السلام که در این آیه مورد گفت و گو است، چه نکاتی است؟
مودت اهل بیت خیلی آثار دارد. به طور کلی محبت و مودت باعث همرنگی و تأثیر پذیری و طاعت و تسلیم است. علت اینکه فرزندان از نظر خصوصیات و روحیات شبیه پدر و مادرشان هستند محبتی است که آنها به پدر و مادرشان دارند. این باعث می شود که آن ها هم رنگ پدر ومادر شوند. علت اطاعت و پذیرشی که فرزندان نسبت به پدر و مادرشان دارند، محبتی است که آنها نسبت به والدین شان دارند. هرچه محبت شدید تر شود، طاعت و تسلیم برتر و بالاتر خواهد بود.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
فصل دوم خطبه غدیر

قرآن در سوره آل عمران آیه ۳۱ میفرماید:
قلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونىِ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكمُ‏ ذُنُوبَكمُ‏
▫️ مسلمانان! اگر شما دوستدار خدا هستید، به خدا محبت دارید، باید از من که نماینده خدا و فرستاده و رسول خدا هستم ، اطاعت کنید. یعنی نتیجه طبیعی محبت و مودت، طاعت و عدم عصیان است، تسلیم و عدم گناه است. کسی که مودت اهل بیت را دارد، نمی‌تواند در مقام عصیان اهل بیت و مخالفت با فرامین آن ها قدم بردارد.
به تعبیر دیگر ما دو نوع محبت داریم؛ محبت کاذب و محبت صادق.
محبت زمانی صادق است که منجر به طاعت و تسلیم و همرنگی و اطاعت شود. دومین اثر محبت عدم دوستی با دشمنان و برائت و بیزاری از دشمنان محبوب است. شما اگر محب پیغمبر اکرم باشید امکان ندارد با دشمنان پیغمبر دوستی داشته باشید.
در روایت داریم:
وَ أَعْدَاؤُكَ عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّ صَدِيقِكَ وَ صَدِيقُ‏ عَدُوِّكَ‏
بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏71 ؛ ص164
کسی که با دشمن تو دوستی کند، او در واقع دشمن تو است.
قرآن در سوره مجادله آیه آخر می فرماید:
 لا تجَدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُواْ ءَابَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتهَمْ أُوْلَئكَ كَتَبَ فىِ قُلُوبهِمُ الْايمَانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ
شما پیدا نمی کنید کسی را که اعتقاد به خدا و معاد داشته باشد و در عین حال با دشمنان خدا و پیغمبر دوستی و مودت داشته باشد. بنابراین شرط محبت صادق، برائت از دشمنان اهل بیت و مخالفین با اهل بیت و کسانی که حقوق اهل بیت را پایمال و انکار و غصب کردند؛ آن ها و فرزندان آن ها را کشتند، مسموم کردند. نمی‌تواند فرد محب و دوستدار چنین کسانی باشد و در برابر چنین دشمنانی موضع ضدّیت و مخالفت و برائت نداشته باشد.

سوال چهارم: ما چگونه از آیه مودت، امامت اهل بیت علیهم السلام را اثبات کنیم؟
از نظر دانشمندان شیعه قطعی و مسلم است که یکی از نتایج قطعی آیه مودت بیان تلویحی امامت و خلافت اهل بیت علیهم السلام است.
قرآن به کل امت دستور می دهد که باید فاطمه زهرا ، امیرالمومنین و اولاد معصوم آنان علیهم السلام را تا حضرت صاحب الزمان دوست داشته باشند. این ها باید محبوب کل باشند. اینان افضل بر کل بعد از پیغمبر اکرم صلوات الله علیه هستند، پس باید محبوب کل باشند، چون اقتضای محبت، اطاعت و تسلیم است یعنی باید مطاع کل باشند. در نتیجه این ها پیشوای کل و امام کل جامعه اسلامی هستند. بنابراین آیه مودت نه فقط لزوم محبت اهل بیت را به صراحت بیان می کند، بلکه امامت و خلافت اهل بیت و لزوم طاعت از اهل بیت را مطرح می‌کند.
خدایا به حق محمد و آل محمد فرج امام زمان را نزدیک بفرما و محبت و مودت ما را نسبت به خاندان پیغمبر اکرم که اجر رسالت آن حضرت هست بیش از پیش عنایت و ارزانی بفرما.

 

بازگشت به صفحه “اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.