حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

امامت و مهدویت در مکتب خلفا

نویسنده: علامه سید مرتضی عسکری
ناشر: دارالصادقین
تلفن: ۲۲۶۷۴۵۴۰
جهت مطالعه قسمتی از کتاب روی ادامه متن کلیک کنید.

مقدمه

دو مورد از شبهاتی که برخی از پیروان مکتب خلفا (اهل تسنن) مطرح می کنند عبارتند از:
چرا نام حضرت علی در قرآن نیست؟
چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نیست؟
در پاسخ به این شبهات، ابتدا معنی امامت را بررسی می نماییم، سپس به مدد پروردگار پاسخ به این دو سؤال را بیان می کنیم.
امام در لغت عرب به معنی پیشوا می باشد و هیچ جامعه بشری نمی تواند بی پیشوا باشد. بنابراین، باید درباره این بحث شود که پیشوایان جامعه های بشری را چه کسی باید تعیین کند؟ خداوند باری تعالی یا افراد جامعه های بشری؟!
در این باره خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید:
وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ بقره/ ۱۲۴
و آن هنگامی که پروردگار، ابراهیم را به کلماتی آزمود حضرت ابراهیم از عهده آن آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را پیشه و امام مردم قرار دادم. ابراهیم عرض کرد: از آن به فرزندان و دودمان من از این پیمان (پیشوایی) بهره ای می رسد؟
خداوند در پاسخ به حضرت ابراهیم چنین فرمود: پیمان من به ظالمان و ستمکاران نمی رسد.
بنابراین آیه شریفه خداوند برای مردم امام معین فرموده است و آن امام باید از گناه معصوم باشد. البته امامی که خداوند برای مردم تعیین می کند، گاه رسول صاحب شریعت است؛ مانند حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد صلوات الله علیهم و گاه وصی آن پیامبران صاحب شریعت می باشند؛ مانند سام فرزند نوح و یسع وصی حضرت موسی و قبل از آن ها، هبه الله یا شیث، وصی حضرت آدم، که نام بعضی از آن ها در قرآن آمده و بعضی نیامده است. پس ذکر نشدن نام وصی در قرآن، دلالت بر وصی نبودن او نیست. آنچه لازم است، این است که هر پیامبری وصی بعد از خود را به پیروان خود معرفی کند، که به روشنی وصی پیامبر خاتم در قرآن کریم و سنت پیامبر بیان شده است.
شایان ذکر است روایاتی که در این کتب مورد استناد و استدلال قرار گرفته است، روایات صحیح (۱) مکتب خلفا می باشد.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
اهمّیّت امانت‌داری در مکتب معصومین علیهم السّلام

________________________________________________________

۱٫ روایات صحیح در مکتب خلفا به آن روایتی گفته می شود که سلسله راویان حدیث، متصل بوده و به یکی از صحابی رسول خدا صلی الله علیه و آله منتهی می گردد. لیکن محدثین مکتب اهل بین علیها السلام روایت صحیح را به روایتی اطلاق می کنند که علاوه بر اطمینان از صحت گفتار سلسله راویان حدیث و متصل بودن آنان، روایت فقط از یکی از چهارده معصوم نقل شده باشد. رجوع شود به اسدالعابه تهذیب التهذیب، الاصابه، میزان الاعتدال.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.