حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

ای مردم!
خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پیروى ‏اش را بر مهاجران و انصار و تابعین واجب نموده است. اجراى گفتار و فرمانش بر صحرانشینان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و هر یکتاپرست لازم است. امرش نافذ است و مخالف او از درگاه خداوند رانده می شود. و رحمت خدا بر کسی است که او را تصدیق و از او تبعیت نماید. البتّه که خداوند، او و شنوایان سخنش و پیروان راهش را آمرزیده است .

ای مردم!  
علی(ع) پس از خدا و رسول(ص) صاحب اختیار شماست و خداوند تبارک و تعالى آیه ‏اى بر من نازل فرموده که: «همانا تنها ولى و سرپرست و صاحب اختیار شما، خداوند و پیامبرش و مؤمنانى‏ اند که نماز به ‏پا مى ‏دارند و در رکوع زکات مى‏ پردازند» . (مائده / ۵۵) و قطعاً علىّ‏ بن ابى‏طالب، نماز به‏ پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
ای مردم!  
من در تبلیغ آن‏چه خداوند بر من نازل فرموده، کوتاهى نکرده‏  و اکنون سبب نزول آیه را بیان مى‏ کنم: همانا جبرئیل از سوى سلام (نام خداوند) سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد که در این مکان به ‏پا خیزم و به هر سفید و سیاهى اعلام کنم که علىّ ‏بن ابى‏طالب، برادر و وصىّ و جانشین من در میان امّت و امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، مانند  جایگاه هارون است نسبت به موسى(ع) ؛ جز این‏که پیامبرى پس از من نخواهد بود.

ای مردم!
او را فراموش نکنید و از امامتش برنتابید و از سرپرستى‏ اش نگریزید. چرا که شما را به درستى و راستى هدایت می کند و خود نیز بدان عمل مى ‏کند . او باطل را نابود کرده و شما را از آن بازدارد و هرگز نکوهشِ نکوهش‏گران او را از کار خدا باز ندارد. او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و هیچ کس در ایمان به من از او سبقت نجسته است. او جان خود را فداى رسول‏ خدا کرده و با او همراه بوده است. تنها او همراه رسول‏ خدا عبادت مى ‏کرد و جز او از مردان کسى چنین نبود. على اوّلین نمازگزار و پرستش ‏کننده‏ ى همراه من است .از جانب خدا به ‏او دستوردادم تا (در شب هجرت) در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده، پذیرفت که جان خود را فداى من کند .

ای مردم!  
حلالی نیست مگر آن‏چه خدا و رسول(ص) او و امامان(ع) حلال بدانند و  حرامی مگر آن‏چه آنان حرام بدانند. خداوند عزّوجلّ حلال و حرام را به من شناسانده و من آموخته ‏هایم را از کتاب خدا و حلال و حرام در اختیار على گذاشته ‏ام . هیچ دانشى نیست مگر این‏که خداوند آن را  در قلب من جای داده  و من تمامى آن را در جان على، امام پرهیزکاران، ضبط کرده‏ ام و دانشى نبوده مگر آن‏که به على آموخته ‏ام .

ای مردم!
براى آخرین بار در این اجتماع به پا ایستاده، (با شما سخن مى ‏گویم) سخنم را شنیده، پیروى کنید و فرمان پروردگارتان را گردن گذارید که خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و سرپرست و معبود شماست و سپس فرستاده و پیامبر او سرپرست شماست که اکنون با شما سخن مى‏ گوید و سپس به فرمان خداوند على ولى و امام شماست و پس از علی(ع) امامت در فرزندان من از نسل على خواهد بود تا برپایى رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید .

ای مردم!
در قرآن اندیشه کنید و ژرفاى آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهات آن پیروى ننمایید . به خداوند سوگند که باطن‏ها و تفسیر آن را روشن نمى‏ کند مگر همین‏که دست و بازوى او را گرفته و بالا آورده ‏ام و اعلام مى ‏دارم:هر آن‏کس که من سرپرست اویم، این على سرپرست اوست و او على، فرزند ابى‏طالب، برادر و وصىّ من است ؛ ولایت و سرپرستى او حکمى از سوى خداست که بر من فروفرستاده است .
ای مردم! 
به خدا قسم پیامبران پیشین به ظهورم بشارت داده ‏اند و همانا من آخرین پیامبر و حجت خدا بر همه آفریدگانِ آسمانها و زمینم. هر ‏کس در این موضوع تردید کند به کفر جاهلىت درآمده و هر کس در چیزی از سخنان امروزم تردید کند، در تمامى محتواى رسالت من شک کرده است. و هر کس در امامت یکى از امامان (ع) شک کند در همه آنان شک کرده است و جایگاه ناباوران امامت ما، آتش دوزخ خواهد بود.
ای مردم!
او رابرتر بدانید که خداوند او را برترى داده و پیشوایى او را پذیرا باشید که خداوند او را (به امامت) نصب کرده است .او امام از جانب خداست و خداوند هرگز توبه ‏ى منکر او را نپذیرد و چنین کسى را نیامرزد قطعاً خداوند مخالف او را به عذاب دردناک جاودانه کیفر خواهد کرد . پس، بترسید از مخالفت کردن با او و گرنه در آتشى خواهید افتاد که آتش‏گیره ‏ى آن مردمان‏اند و سنگ ها هستند و براى کافران مهیا شده است.
ای مردم!
کیست سزاوارتر از شمایان به شما؟ گفتند: خداوند و رسول او . آن‏گاه فرمود: آن‏که من سرپرست اویم، پس این على ولى و سرپرست اوست . خداوندا! پذیراى ولایت او را دوست بدار و دشمن او را دشمن دار و یار او را یارى کن و رهاکننده‏ ى او را تنها گذار . ای مردم!  این على است برادر و وصى و نگاهبان دانش من و جاى‏نشین من در میان امّت و ایمان آورندگان به من و بر تفسیر کتاب خدا . او مردمان را به سوى خدا بخواند و به آن‏چه موجب خشنودى اوست، عمل کند و با دشمنان او ستیز نماید.
ای مردم!  
همانا على و پاکان از فرزندانم از نسل او امانت‏داران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او، در زمین ‏اند . هشدار که من وظیفه‏ ى خود را ادا کردم . وظیفه ‏ام را ابلاغ کردم و به گوش شما رساندم . هشدار که روشن نمودم . بدانید که این سخن خدا بود و من از سوى او سخن گفتم. بدانید که هرگز به جز این برادرم، کسى نباید «امیرالمؤمنین» خوانده شود . هشدار که پس از من، امارت مؤمنان براى کسى جز او روا نباشد .
ای مردم!
همانا على و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران‏سنگ کوچک‏ترند و قرآن، یادگار ارزشمند بزرگ‏تر . هر یک از این دو از دیگر همراه خود حکایت مى‏ کند و با آن سازگار است . آن دو هرگز از هم جدا نمى ‏شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .
ای مردم!
به ‏راستى که شیطانِ اغواگر، آدم را بخاطر حسد از بهشت راند. مباد شما به على حسد ورزید که آن‏گاه کرده‏هایتان نابود و گام‏هایتان لغزان خواهد شد. آدم (ع) که برگزیده‏ ى خداى عزّوجلّ بود به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد. پس حال شما که برگزیده خدا نیستید- و دشمنان خدا نیز از میان شمایند چگونه خواهد بود؟
ای مردم!  
على یاور دین خدا و دفاع ‏کننده ‏ى از رسول اوست. و او پرهیزکار، پاکیزه و هدایتگر و هدایت شده است. پیامبرتان برترین پیامبران، جانشینش در میان شما برترین جانشینان و فرزندانش برترین اوصیایند .فرزندان پیامبران از نسل آنان‏اند و فرزندان من از نسل امیرالمؤمنین على (ع) است.
ای مردم!
این على (ع) است. یاورترین، سزاوارترین، نزدیک‏ترین و گران‏قدرترین شما است نسبت به من. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم. آیه‏ ى رضایتى در قرآن نیست مگر درباره‏ ى او و هرگاه خداوند مؤمنان را خطاب نموده، به او آغاز کرده است و آیه‏ ى ستایشى نازل نگشته مگر درباره‏ ى او و در سوره‏ ى «هل أتى على الإنسان» گواهى بر بهشت نداده مگر براى او و آن را در حقّ غیر او فرو نیاورده و به ‏وسیله‏ ى آن جز او را نستوده است .
ای مردم!
به‏ زودى پس از من امامانى خواهند آمد و شما را به آتش خواهند خواند. آنان در روز رستاخیز، تنها و بى ‏یاور خواهند بود. آگاه باشید که خداوند و من از آنان بی زاریم و حتماً آنان و یاران و پیروان و تابعانشان در پست‏ ترین جایگاه آتش خواهند بودچه جایگاه بدى است منزل گاه متکبران.
ای مردم!
هشدارتان مى‏ دهم: همانا من رسول خدایم . پیش از من نیز رسولانى آمده و سپرى شده ‏اند. پس آیا اگر بمیرم یا کشته شوم، به جاهلیت برمى ‏گردید؟ «و آن‏که به قهقرا برگردد، هرگز خدا را زیانى نخواهد رسانید و او سپاس‏گزاران را پاداش خواهد داد» . (آل‏ عمران / ۱۴۴) بدانید على و فرزندان من از نسل او سپاس‏گزار‏ان هستند.
ای مردم
آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذى أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ؛ ایمان آورید به خدا و رسول او و نورى که همراهش فرود آمده پیش از آن‏که چهره‏ ها را تباه و واژگونه کنیم، یا چونان اصحاب روز شنبه (یهودیانى که بر خدا نیرنگ آوردند) رانده شوید». (نساء / ۴۷)
به خدا سوگند که مقصود خدا از این آیه، گروهى از صحابه ‏اند که آنان را با نام و نَسَب مى ‏شناسم لیکن به پرده‏پوشى کارشان مأمورم . پس هر کس پایه ‏ى کار خویش را محبت یا خشم على در دل قرار دهد و بداند که ارزش عمل او، وابسته به آن است. نور از سوى خداوند عزّوجلّ در جان من، سپس در جان علىّ ‏بن ابى‏طالب و آن‏گاه در نسل‏او تا قائم مهدى – که حقّ خدا وتمامى حقّ ما را مى ‏ستاند – جاى گرفته است.
ای مردم!
صراط مستقیم خداوند که فرمان به پیروى از آن داده منم. سپس على و آن‏گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان هدایت ‏اند که به راستى و درستى راه مى‏ برند و به حق دادگرى مى ‏کنند.
ای مردم!
همانا خداوند مرا امر و نهی فرموده و من نیز به دستور او به على امر و نهى کرده‏ ام؛ پس دانش امر و نهى در نزد على است . فرمان او را بشنوید تا سلامت مانید و اطاعتش کنید تا هدایت شوید و از آن‏چه باز مى‏ دارد، خوددارى کنید تا راه یابید و به سوى مقصد او حرکت کنید«و هرگز راه‏هاى پراکنده، شما را از راه او بازندارد» . (انعام / ۱۵۳)
ای مردم!
اینک جانشینى خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت در نسل خود تا برپایى روز رستاخیز به جاى مى‏ گذارم. اکنون، مأموریت تبلیغى خود را انجام دادم تا حجت بر هر شاهد و غایب باشد و نیز بر همه‏ ى آنان که زاده شده یا نشده ‏اند. پس بایسته است، این سخن را حاضران به غایبان و فرزنداران به فرزندان تا برپایى رستاخیز ابلاغ کنند»
ای مردم!  
همانا من انذارگرم و على بشار ت‏دهنده است
من بیم   ‏دهنده ‏ا م و على راهنماست.
من پیامبرم و على وصىّ من است.
من رسول‏ام و على، امام و وصىّ پس از من است و پس از او امامان، فرزندان اویند.
آگاه باشید! من والد آنان و ایشان از صلب اویند.
ای مردم!
هشدار! که خداوند درباره‏ى دشمنان امامان فرماید: «هر گروه از آنان که در جهنّم انداخته شوند، نگاهبانان از آنان مى‏ پرسند: مگر بر شما ترساننده ‏اى نیامد؟ گفتند: چرا! لیکن تکذیب کرده، گفتیم: خداوند خبرى نداده و شمایان نیستید مگر در گمراهى بزرگ و نیز مى‏ گویند: اگر سخن خدا را مى‏ شنیدیم یا اندیشه مى‏ کردیم، اکنون در میان اهل آتش نبودیم . پس اینان به گناه خود اعتراف نمودند، پس دور باد دوزخیان از رحمت خدا» (ملک / ۱۱ – ۸)
ای مردم
خداوند در کتاب خود از دوستان امامان چنین یاد کرده:
« هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمى‏ یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ آنان کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحه دلهایشان نوشته و با روحى از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهایى از بهشت وارد مى‏ کند که نهرها از زیر (درختانش) جارى است، جاودانه در آن مى ‏مانند؛ خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند؛ آنها «حزب اللَّه» اند؛ بدانید «حزب اللَّه» پیروزان و رستگارانند » . (مجادله/ ۲۲)
ای مردم!
من پیام خدا را برایتان آشکار کرده، تفهیم نموده ‏ام و این على است که پس از من، شما را آگاه مى‏ کند. اینک شما را مى‏ خوانم که پس از پایان خطبه، براى انجام بیعت با او و اقرار به امامتش، با من و سپس با او دست دهید .من با خدا بیعت کرده ‏ام و على با من پیمان بسته است و اکنون از سوى خداى عزّوجلّ بر امامت او از شمایان پیمان مى‏ گیرم.
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدى، از ماست… او از پروردگارش خبر دهد و نشانه‏ هاى او را برپا کند و استحکام بخشد. اوست بالیده و استوار. هموست که اختیار امور جهانیان به او سپرده شده. پیشینیان از قرن‏ها ظهور او را پیش‏گویى کرده ‏اند. اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتى نخواهد بود. راستى و روشنایى جز با او نیست. کسى بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده‏ى او، یارى نخواهد گشت .او ولىّ خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانت‏دار امور آشکار و نهان است
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدى، از ماست. او بر تمامى ادیان، چیره خواهد بود. اوست انتقام‏ گیرنده‏ ى از ستمکاران. اوست فتح‏ کننده‏ ى دژها و منهدم‏ کننده‏ ى آن‏ها.اوست چیره بر تمامى قبایل مشرکان و رهنماى آنان.اوست خون‏خواه تمامى اولیاى خدا .همانا او یاور دین خداست.او از دریایى ژرف، پیمانه‏ هایى افزون گیرد.او هر ارزشمندى را به اندازه‏ ى ارزش او و هر نادان و بى‏ارزشى را به اندازه‏ى نادانى‏اش نشان‏دار کند.او نیکو و برگزیده‏ى خداست. اوست میراث‏ دار دانش‏ها و احاطه‏ دار بر اِدراک‏ها .
ای مردم!
نماز به پا دارید و زکات بپردازید و به معروف فرمان دهید و از منکر بازدارید . برترین بخش امر به معروف این است که به گفته‏ى من – درباره‏ى امامت و ولایت على و فرزندان او – برسید و سخنم را به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگارى با من بازدارید که این سخنان، فرمان خدا و من است. هیچ امر به معروف و نهى از منکرى جز با امام معصوم تحقّق و کمال نمى‏ یابد .
ای مردم!
حلال و حرام بیش از آن است که به شماره آورم و یک‏جا بیان کنم و به حلال فرمان دهم و از حرام باز دارم. از این روى مأمورم که از شما پیمان بگیرم که دست دردست من نهید در پذیرش آن‏چه از سوى خداوند عزّوجلّ درباره ‏ى على امیرمؤمنان و اوصیاى پس از او که از من و اویند آورده ام. این امامت در میان آنان پایدار است و آخرین آنها، مهدى است…
ای مردم!
نماز را به‏ پا دارید و زکات پردازید ؛ همان‏سان که خداوند عزّوجلّ امر فرموده است. پس اگر زمان طولانی بر شما گذشت و کوتاهى کردید و یا از یاد بردید، على صاحب اختیار و تبیین‏ کننده‏ ى بر شماست. همو که خداوند عزّوجلّ پس از من، او را امانت‏دار خویش در میان آفریدگان نهاده است. او از من و من از اویم . همانا او و جانشینانش که از فرزندان من هستند به پرسش‏هایتان پاسخ داده و آن‏چه را نمى ‏دانید، به شما مى ‏آموزند .
پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
کلیپ عزیز فاطمه

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “بخشهایی از خطبه غدیر (عکس نوشته)”
  1. سلام در مورد اسرای کربلا از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام –چگونگی حرکت آنان از کربلا تا شام -افشاگری حضرت زینب و امام سجاد -تسلیم شدن یزید در مقابل امام سجاد–چند فایل روی سایت بگذارید.متشکرم

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.