حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
درس چهارم: آشنايي
۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۷:۲۲
پ
پ

درس چهارم: (کتاب آفتاب زندگانی)

آشنايي

بَقِیَّةُ اللهِ خَیْرُ لَکُم إنْ کُنْتُمْ مُومِنینَ…1

اندوخته ی خدا برای شما بهتر است اگر ایمان داشته باشید.

بخشی از مشخصات حضرت مهدی علیه السلام به بیان ائمه ی معصوم علیهم السلام چنین است:

1. نام: نام مبارک آن حضرت، مشابه نام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است.2

2. القاب: آن حضرت القاب بسیاری دارد که هریک از آن ها به یکی از کمالات و ابعاد وجودی آن حضرت اشاره می کند. مشهورترین آن ها، مهدی است که به معنای هدایت یافته است. از دیگر القاب آن حضرت، بقیه الله و صاحب الزمان و صاحب الامر و قائم است. لقب قائم به معنای قیام کننده، لفظی است که شیعه به پیروی از امام رضا علیه السلام به هنگام نام بردن آن، به پا می خیزد، دست بر سر می نهد و برای ظهور آن حضرت دعا می کند. 3

3. کنیه4 : آن حضرت چند کنیه دارد: مشهورترین آن ابوالقاسم (همان کنیه ی رسول خدا صلی الله علیه و آله) می باشد. یکی دیگر از کنیه های آن حضرت ابوصالح است.

4. پدر: پدر بزرگوار آن حضرت، امام یازدهم، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است. 5 حضرت مهدی علیه السلام از طریق پدر، نهمین فرزند امام حسین علیه السلام 6 و از طریق فاطمه (دختر امام مجتبی و مادر حضرت باقر علیه السلام) از نسل امام حسن علیه السلام است.

5. مادر: مادر بزرگوار آن حضرت، جناب نرجس خاتون علیها السلام است.7 ایشان از طرف پدر، دختر یشوعا (فرزند قیصر روم) و از طریق مادر، از نسل حضرت شمعون8 (وصی و حواری حضرت عیسی علیه السلام) بوده است.
حضرت نرجس اسامی دیگری چون سوسن و ملیکه نیز داشته است. هنگامی که آن بانوی بزرگوار در دربار قیصر روم به سر می برد، در خواب دید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ایشان را براي امام عسکری علیه السلام از حضرت مسیح و حضرت شمعون، خواستگاری فرمود. حضرت عیسی علیه السلام از این وصلت بسیار خشنود شد و پیامبر اکرم با موافقت جناب شمعون، خطبه ی عقد را خواند و او را به همسری امام عسکری علیه السلام درآورد. حضرت نرجس در رویاهای دیگری به امر حضرت زهرا علیها السلام مسلمان می شود.
ایشان در خواب از امام عسکری علیه السلام دستور می گیرد در جنگی که میان رومیان و مسلمانان در پیش بوده است با لباس مبدل به عنوان خدمت گزار شرکت کند به این ترتیب این بانوی بزرگوار به سرزمین مسلمانان آمد و با شکست رومی ها اسیر شد و در جمع دیگر اسیران به بغداد منتقل گردید.
امام هادی علیه السلام که به علم الاهی از همه ی این ماجراها آگاه بود- دوست و همسایه خویش بُشر بن سلیمان را مامور کرد تا برای خرید جناب نرجس خاتون به ساحل رودخانه ی دجله در بغداد برود. امام علیه السلام به بشر آموخته بود که چگونه او را با خصوصیت عفت، وقار و شخصیت تشخیص دهد و از بازاری که اسرای جنگی را به فروش می رساندند خریداری نماید. امام به همین منظور کیسه ای حاوی دویست و بیست دینار (سکه ی طلا) و نامه ای به خط رومی به بشر سپرد تا اگر او را نپذیرفت با خواندن نامه راضی شود. بشر به بازار رفت. آن بانو را در بین اسرا پیدا کرد و با دادن نامه ی امام علیه السلام به او و کیسه ی پول به برده فروش، حضرت نرجس را به همراه خویش به سامرا آورد.
امام هادی علیه السلام خواهر خویش، حضرت حکیمه خاتون را طلبید و به او فرمود:

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
شناخت امام زمان علیه السلام، تنها راه سعادت - بخش دوم

ای دختر رسول خدا! نرجس را به منزل خویش ببر و به او فرائض و سنن اسلامی را بیاموز که او همسر فرزندم حسن و مادر مهدی علیه السلام خواهد بود.9

به این ترتیب ، امام زمان علیه السلام از نسل آخرین پیامبر خدا (حضرت محمد صلی الله علیه و آله) و وصی حضرت عیسی (جناب شمعون علیها السلام) و دو پادشاه یزدگرد سوم (پدربزرگ امام سجاد علیه السلام10) و قیصر روم (پدربزرگ حضرت نرجس) می باشند.11
خداوند متعال معرفت ما را نسبت به آن حضرت افزایش داده، ما را مشمول دعاهای خیر آن حضرت قرار دهد.

______________________

1. هود/86
2. در روایات بسیاری ما را از نام بردن آن حضرت در ایام غیبت باز داشته اند لذا برخی نویسندگان این نام را به صورت مقطّع نوشته، به جای آن از القاب آن حضرت استفاده می کنند. فتاوای مراجع در این زمینه بین حرمت و جواز در نوسان است.
3. منتخب الاثر/506/ح3: در ضمن درباره ی القاب و نام های آن حضرت می توان به کتاب نام محبوب نوشته سید حسین حسینی مراجعه کرد.
4. لقبی که با (اب) یا (ام) آغاز می شود کنیه می نامند. مثل ابوعبدالله، ام سلمه. کنیه نهادن برای فرزندان از سنت های عربی است.
5. در کتاب منتخب الاثر صد و چهل و شش حدیث در این زمینه نقل شده است.
6. در کتاب منتخب الاثر صد و چهل و هشت حدیث در این زمینه نقل شده است.
7. نجم ثاقب باب اول ص17 (انتشارات مسجد جمکران)
8. نام مشهور این بزرگوار در ادبیات مسحی پطرس مقدس است.
9. رک بحارالانوار 51/10-6/ح12 تفصیل این ماجرا در كتاب آخرین سفیر سید جمال الدین حجازی آمده است.
10. نجم الثاقب انتشارات مسجد جمکران باب اول ص17
11. مدفن امام هادی علیه السلام امام عسکری علیه السلام حضرت نرجس و حضرت حکمیه در کنار یکدیگر در سامرا زیر یک ضریح قرار دارد که زمانی منزل مسکونی امام هادی بوده وامروزه زیارتگاه مسلمانان است.

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.