حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

روز نیمه‌ی ماه رجب و اعمال امّ داود

اعمال اُمّ داود یکی از عبادات و ادعیه‌ی معروف است که در ایام البیض ماه رجب به انجام آن تأکید شده است. دعای_استفتاح را امّ‌داود، مادر داود بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب علیهم‌السلام، که مادر رضاعی امام صادق علیه‌السلام هم بود، از ایشان برای خلاصی فرزندش داود از زندان منصور دوانیقی لعنة‌الله‌علیه آموخت و روایت کرد. حضرت به او فرمودند: «چرا تاکنون از دعای إستفتاح غفلت کرده‌ای؟ مگر نمی‌دانی که به ‌وسیله این دعا، درهای آسمان گشوده می‌شود و فرشتگان الهی، دعاکننده را مژده‌ی اجابت می‌دهند و هیچ حاجتمند و دردمند و دعاکننده‌ای مأیوس نمی‌شود و خداوند هم پاداش خواننده‌ی این دعا را بهشت قرار داده است.» پس از انجام اعمال توسط امّ‌داود در نیمه‌ی رجب، چيزی نگذشت كه فرزندش از حبس منصور ملعون در عراق رهایی يافت و نزد مادرش در مدينه حاضر گشت.

محدث قمی رحمة‌الله‌علیه در مفاتیح‌الجنان ذیل اعمال نیمه رجب، این دعا را به عنوان پنجمین عمل آورده و می‌نویسد:

🌿 «عمده‌ی اعمال این روز است و برای برآمدن حاجات و رفع گرفتاری‌ها و دفع ظلم ظالمان، مؤثر است و کیفیت آن بنا بر آنچه در مصباح المتهجّد شیخ طوسی آمده، آن است که چون خواست این عمل را به جا آورد، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب را روزه بگیرد؛ پس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کند و سپس نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو کند و در موضع خلوتی باشد که چیزی او را مشغول نسازد و انسانی با او تکلّم ننماید. پس چون از نماز فارغ شود، رو به قبله کند و این اعمال را به جا آورد:

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
اعمال شب اوّل ماه شوال (شب عید فطر)

➕ صد مرتبه سوره حمد؛
➕ صد مرتبه سوره توحید؛
➕ ده مرتبه آیة الکرسی؛
➕ قرائت سوره‌های مبارکه‌ی انعام، اسراء، کهف، لقمان، یس، صافّات، فصّلت، شوری، دخان، فتح، واقعه، مُلک، قلم، انشقاق و سوره‌های بعد از آن تا آخر قرآن؛
➕ دعای إستفتاح مشهور به دعای امّ‌داود.»

📚 بحارالانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۷، ص۳۰۷
📚 مفاتیح‌الجنان (محدث‌قمی)، ص۲۱۰ (اعمال نیمه رجب

📝 انجام اعمال امّ‌داود در برآورده شدن حاجات، بسیار مجرّب است؛ حتی برای کسی که این سه روز یا روز نیمه‌ی رجب را هم موفق نشده روزه بگیرد، ظهر به نیّت رجاء، غسل کند و پس از خواندن نماز ظهر و عصر، مشغول به این اعمال و اذکار شود.

🍃 رمزی برای گشایش مشکلات…

مولایمان صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در توقیع شریف به اسحاق بن یعقوب مرقوم فرمودند: «برای تعجیل در امر فرج زیاد دعا کنید، چرا که گشایش کار خودتان نیز در همین دعاست.»

💠 «وأكثروا الدعاء بتعجيل الفرج، فان ذلك فرجكم.»

📚 بحار الانوار، ج۵۲، ص۹۲، ح۷

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.