حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

سوالات مسابقه اول  

سوالات مسابقه اول/ مسابقه/ نیمه شعبان

دسته الف

1– چه كسانی به تولد حضرت مهدی علیه السلام گواهی داده‌اند؟

       1-  ابو غانم خادم امام عسكری علیه السلام – حكیمه خاتون عمه‌ی امام عسكری علیه السلام

       2-  نسیم خادم – كامل بن ابراهیم از شیعیان مدینه – قابله‌ی محل امام عسكری علیه السلام

       3-  امام حسن عسكری علیه السلام و بیش از 40 نفر از شیعیان  – چند تن از بزرگان اهل سنت مانند  بلاذری و ابن خلكان   

       4-  همه‌ی موارد

پاسخصحیح گزینه 4 است.

– نسیم و ابو غانم دو تن از خدمتكاران خانه‌ی امام عسكری علیه السلام بوده‌اند و ماجرا‌هایی از آن حضرت در دوران كودكی مطرح كرده اند. ( روزگار رهایی ج 1 ص 157 و 158)

– یكی از ماجراهایی كه ابوغانم نقل كرده چنین است :

\”برای امام عسكری علیه السلام فرزندی به دنیا آمد. ایشان آن فرزند را در سومین روز ولادت به جمعی از یاران خویش نشان دادند و فرمودند: این پسر امام شما پس از من و جانشین من در میان شماست. این همان قائمی است كه مردم به منتظر و چشم به راه او خواهند بود.\” روزگار رهایی ج 1 ص 157 و کمال الدین باب 42 ح 8

– حكیمه عمه‌ی امام عسكری علیه السلام و خواهر امام هادی علیه السلام است. امام عسكری علیه السلام او را برای افطار در روز 14 شعبان به منزل خود دعوت كرده و از او خواستند كه شب 15 شعبان را در منزل ایشان بمانند و به او فرمودند كه قرار است فرزندی برایشان به دنیا  بیاید. حكیمه خاتون ماجرای شب نیمه شعبان و سحرگاه آن را كه امام زمان علیه السلام در آن به دنیا آمده‌اند برای شیعیان نقل كرده است. روزگار رهایی ج1 ص146-153 امام مهدی از ولادت تا ظهور ص 159-164 کمال الدین باب 42 ح 1و2

– كامل بن ابراهیم مدنی از شیعیانی بوده كه به نمایندگی گروهی از شیعیان برای پرسیدن  سؤالی خدمت امام عسكری در سامرا رسیده بود و امام زمان علیه السلام در حالی كه كودكی خردسال بودند در محضر پدر او را ارشاد و هدایت كردند. كامل بن ابراهیم حدیث بسیار ارزشمندی را از امام زمان علیه السلام نقل كرده است. روزگار رهایی ص 159 و کتاب الغیبه شیخ طوسی ص 246 ح 216

– همچنین پیر زنی كه در همسایگی امام عسكری علیه السلام در خانه یكی از اهل سنت به نام احمد بن بلال كاتب زندگی می‌كرده در شب ولادت امام زمان علیه السلام به خانه‌ی امام عسكری علیه السلام فرا خوانده شد تا در زمان ولادت، همراه حضرت نرجس سلام الله علیها باشد. او در طی سالیان دراز این خبر را از احمد بن بلال كاتب سنی مخفی ‌داشته است، لكن در سال 281 به مناسبتی برای احمد بن بلال كاتب بازگوكرده است. احمد نیز این ماجرا  را برای یکی از دوستان شیعه اش به نام حنظله بن زکریا نقل کرده است . کتاب الغیبه شیخ طوسی ص 240 ح 216

– احمد بن عبدالله هاشمی نیز نقل كرده‌است كه همراه 38 تن دیگر امام زمان علیه السلام را در همان سال‌های نخست زندگی‌اش دیده‌اند. روزگار رهایی ج1 ص 163 164 و کتاب الغیبه شیخ طوسی ص259 ح 226

– گزارش یك دیدار چهل نفری با امام زمان علیه السلام نیز توسط محمد بن عثمان، نایب نخست امام زمان علیه السلام نقل شده است. امام عسكری علیه السلام در این دیدار خصوصی، فرزند خود را به انان نشان دادند و فرمودند:

\”این پسر، امام شما بعد از من است و جانشین من در میان شماست. او را اطاعت كنید تا پس از من دچار اختلاف نشوید كه  اگر چنین شود هلاك خواهید شد و بدانید كه او را بعد از این نخواهید دید. [زیرا غیبت خواهد كرد.]\” روزگار رهایی ص 174و 75 و مال الدین باب 43 ح 2   وکتاب الغیبه شیخ طوسی ص 357ح319

 امام عسكری علیه السلام با فرستادن گوشت قربانی به مناسبت ولادت فرزندشان به خانه برخی از شیعیان بسیاری از آنان را از ولادت امام زمان علیه السلام آگاه كرده و مسرور ساختند. روزگار رهایی ص 153

– بلاذری دانشمند بزرگ سنی (متوفای سال 339 قمری) امام زمان علیه السلام را در مكه دیده و از ایشان حدیث نقل كرده است. حدیث مزبور را 15 تن از علمای اهل سنت در كتاب‌های خود آورده‌اند. مهدی موعود و دانشمندان عامه / ویرایش1384/ص 81و82

– ابن خَلِّكان مورخ معروف سنی نیز در كتاب تاریخ خود نوشته است فرزند امام حسن عسكری علیه السلام كه شیعیان او را مهدی منتظر می‌دانند در روز جمعه نیمه‌ی ماه شعبان سال 255 متولد شده است. خورشید مغرب ص 19

2- كدام‌یك از نام‌های زیر از القاب امام عصر علیه السلام می باشد؟

       1- سید الاوصیاء (سرور جانشینان پیامبر)

       2- سید الشّهداء (بزرگ شهیدان)

       3- رحمة للعالمین (رحمت برای جهانیان)

       4- امیر المؤمنین (امیر مؤمنان)

پاسخ: – پاسخ صحیح سؤال گزینه‌ی رحمه للعالمین است. این تعبیر از سوی حق تعالی درباره‌ی حضرت مهدی علیه السلام در حدیث لوح به كار رفته است. – حدیث لوح، تابلویی است که  حاوی نوشته‌ای از خداوند متعال است كه ، روز ولادت امام حسین علیه السلام، به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، عطا فرمود و در آن دوازده جانشین رسول خدا را مشخص فرموده و نام امامان معصوم را نیز ذکر نموده است.خداوند متعال در این  روایت مکتوب برخی از ویژگی‌های امامان معصوم را نیز توصیف نموده است. از جمله‌ی در باره ی وجود مقدّس امام زمان علیه السلام  با عباراتی چون رحمه للعالمین از ایشان یاد شده است و نیز  پر شدن دنیا از عدل و داد توسّط امام زمان نیز در این حدیث شریف  نقل شده  است.کافی  ابواب التاریخ   باب ما جا  فی الاثنی عشر ح 3 و کمال الدین باب28

– لقب سید الاوصیاء اختصاص به امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام دارد زیرا در میان جانشینان همه پیامبران ایشان از همه برتر است.

– لقب سید الشّهداء نیز در جهان اسلام بر دو تن اطلاق می شود، یكی حضرت حمزه عموی پیامبر صلی الله علیه و آله كه در جنگ احد به شهادت رسیدند و دیگری امام حسین علیه السلام شهید كربلا.

– لقب امیر المؤمنین نیز فقط به حضرت علی علیه السلام اختصاص دارد. در مورد این لقب باید دانست كه:

اوّلاً: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله این لقب را به آن حضرت هدیه كردند و در روز غدیر از مردم خواستند كه با این نام به ایشان سلام دهند؛ یعنی بگویند السّلام علیك یا امیر المؤمنین.

ثانیاً: این لقب مخصوص حضرت علی علیه السلام است و به كار بردن آن حتّی برای دیگر امامان معصوم نیز جایز نیست.

ثالثاً: شایسته است به جای تعبیر امام علی، از لقب امیر المومنین برای آن امام همام استفاده كنیم تا بدین ترتیب ذکر فضایل اختصاصی ان بزرگوار را نیز کرده باشیم. بحارالانوار ج37 باب 54 ص 290-339

***

3– شاخصه‌های حكومت حضرت مهدی علیه السلام چیست؟

       1- عدالت گستری و فقر ستیزی

       2- تكامل عقول

       3- دانایی محوری و شایسته سالاری

       4-  هر سه مورد صحیح است

پاسخ صحیح گزینه 4 است.

– عدالت گستری یكی از مهم‌ترین شاخصه‌های دوران ظهور است. هیچ ویژگی‌ای را نمی‌توان یافت كه مانند عدالت در مورد روزگار مهدی موعود مورد تأكید قرار گرفته باشد.

– بیش از 120روایت با سند معتبر از پیامبر و ائمه علیهم السلام نقل شده که در آن‌ احادیث فرموده‌اند حضرت مهدی علیه السلام زمین را از عدل و داد لبریز می‌كند.

– در برخی روایات آمده است كه عدالت امام زمان علیه السلام در خانه‌های مردم وارد می‌شود، همان طور كه سرما و گرما وارد خانه‌ها تان میگردد. فرهنگ و تمدن جهان در عصر موعود / انتشارات طور تهران ص 200 و کتاب الغیبه نعمانی باب 17 ح 1

– یكی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام عمار ساباطی از ایشان نقل می کند : ثواب كسی كه در روزگار سختی بر بندگی خدا پایدار باشد، بیش‌تر از ثواب كسی است كه در دولت حضرت مهدی علیه السلام پارسایی كند؛ زیرا دین‌داری پیش از ظهور خیلی سخت‌تر خواهد بود.

عمار می پرسد : \” اگر چنین است پس چرا آرزو كنیم كه آن دولت فرا برسد، زیرا در نبود آن بهتر می‌توان ثواب جمع كرد و به خدا تقرب جست؟\”

 امام صادق علیه السلام به او فرمودند: سبحان الله، ای عمار [تو فقط فكر ثواب‌های خودت هستی امّا در فكرگرفتاری  و سختی‌ها، حق‌هایی كه زیر پا گذاشته می‌شود و ترس‌ها و دلهره‌هایی كه در اثر نا امنی برای اهل حق پدید می‌آید نیستی] آیا دوست نداری خداوند با عزت و جلال حق و عدالت را در همه ی زمین بگستراند و وضعیت عموم مردم بهبود یابد و اتحاد و دوستی میان مردم پدید اید ؟ دلها به هم نزدیک گردد و دیگر کسی معصیت نکند ؟ احکام الاهی اجرا شود و خداوند حق را به اهلش باز گرداند .

از این روایت و دیگر روایات نتیجه می گیریم که از ویژگی‌های دولت مهدی علیه السلام ، بهبود وضعیت عموم‌ مردم است واین موضوع شامل همه ی مردم اعم  از مؤمنان بسیار پارسا و مردمان  معمولی می باشد. کمال الدین باب 55 ح 7

دولت امام زمان علیه السلام فقط دولت اولیاء الله نیست. بلكه حاکمیتی  است كه اولیای خدا در آن عدالت و امنیت را به  عموم مردم هدیه  می‌دهند.

– از ویژگی‌های دوران ظهور تكامل عقول است. در روایتی آمده  است كه آن حضرت، دست عنایت بر سر مردم می‌كشد و عقل‌های آن‌ها تكامل می‌یابد. فرهنگ و تمدن جهان در عصر موعود / انتشارات طور تهران ص155 و بحار الانوار ج 52 ص 336 ح71

– گسترش عقل، زمینه ساز گسترش اخلاق و همدلی و عزت نفس و برچیده شدن حرص و آز و طمع و تكبر و فریبكاری می‌شود. كه به این امور هم در روایات تأكید شده است.

– بر گسترش دانش هم در دوران ظهور مهدوی تأكید بسیار شده است. در برخی روایات به این مضمون اشاره شده كه از پازل 27 خانه‌ای علم، تا پیش از ظهور آن بزرگوار تنها دو خانه‌اش در سر جایش قرار می‌گیرد و 25 خانه‌ی دیگر آن پس از ظهور امام عصر علیه السلام آشكار می‌شود.

– پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم هم در بخشی از سخنرانی خود در روز غدیر خم كه به حضرت مهدی علیه السلام اختصاص دادند، از ویژگی‌های آن حضرت، فرمودند كه ایشان از عمیق‌ترین نقطه‌های اقیانوس علم [كه در دسترس دیگران نیست] آب علم را بر می‌گیرد. (الا انّه الغرّاف من بحر عمیق)

– هم‌چنین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در همان خطبه فرمودند كه آن حضرت به هر كس بر مبنای زیادی علم یا جهلش سِمت و نشان می‌دهد. (الا انّه یسم كلَّ ذی فضل‌ٍ بفضله و كلَّ ذی جهلٍ بجهله) این همان معنای شایسته سالاری است، یعنی درجه‌ی افراد بر اساس شایستگی‌هایشان خواهد بود و از مهم‌ترین شاخصه‌ها، دانش فرد است.

– آنچه كه امام زمان علیه السلام از مقوله‌ی دانایی و اخلاق و مدیریت و عدالت‌ورزی از همان ابتدای ظهور خود نشان می‌دهند، خود عامل گرایش بسیاری از مردم جهان به ایشان خواهد بود.

4- دیدار آن حضرت در دوران غیبت كبری،

       1- محال است.

       2- بر اثر تقوی و پاكی حتماً حاصل خواهد شد.

       3- هیچ‌كس موفّق به دیدار آن بزرگوار نمی‌گردد.

       4- با اذن و اجازه‌ی آن امام ممكن می‌باشد.

پاسخ: صحیح گزینه 4 است

در روایات، دوران غیبت امام عصر علیه السلام به دوران آزمون و امتحان شیعیان توصیف شده است.

بالاترین دلیل بر هر چیزی وجود آن چیز یا حادثه است، كه در تاریخ ثبت شده است.

آیا كسی حضرتش را دیده است؟ در طول تاریخ بسیار كسانی بوده‌اند كه به خدمت حضرت، شرف‌یاب شده‌اند.

آیا فقط برای پاكانِ روزگار میسّر است؟ خیر، بسیاری از مستمندان و افراد عادی جامعه نیز به این توفیق دست یافته‌اند. البتّه پاكیزگی اعمال در دیدن آن نیكو‌كردار بی‌تأثیر نبوده و نخواهد بود امّا این‌كه هر كس كه بخواهد، بتواند با پاك بودن خدمتش برسد، در روایات، نفی شده است. البتّه این عنایات باید از طرف آن امام شامل حال زائر شود. امام در خدمت كسی نیست، كه كسی ادّعای ارتباط با حضرت را داشته باشد. و اگر در بعضی از روایات مدّعیان ارتباط با امام زمان علیه السلام دروغ‌گو دانسته شده‌اند، مقصود كسانی نیست كه می‌گویند در شرایطی خاص امام عصر علیه السلام به آن‌ها اذن دیدار داده است، بلكه مقصود كسانی است، كه مدّعی ارتباط با آن حضرت‌اند طوری كه هر وقت خودشان بخواهند خدمت ایشان برسند.

5- امام زمان علیه السلام دردوران غیبت مانند،

       1- معلمی هستند كه در كلاس درس حضور ندارد.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
مسابقه "پاسخ به شبهات مهدویت" به مناسبت نیمه شعبان

       2- باغبانی هستند كه باغ را رها كرده است.

       3- خورشیدی كه در پس ابر قرار دارد.

       4- هیچ یك از مثال‌های ذكر شده صحیح نیست.

پاسخ: صحیح گزینه 3 است

دركلمات گوهربار معصومین علیهم السلام، غیبت حضرتش را به مانند خورشیدِ در پس ابر، تشبیه نموده‌اند كه به نمونه‌هایی از آن توجه می‌كنیم:

جابر ابن عبد الله انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسید: \”آیا شیعیان در عصر غیبت، از قائم علیه السلام بهره می‌برند؟\” فرمود: « اَی و الذّی بعثنی بالنبوّه، انّهم لینتفعون به، و یستفیئون بنور ولایته فی غیبته كإنتفاع الناسِ بالشمسِ و إن جلّلها الصحاب» (روزگار رهایی، ج1 ص221)

آری، سوگند به خداوندی كه مرا به پیامبری برانگیخت، مردمان از او بهره‌مند می‌شوند و از نور ولایتش كسب نور می كنند، آن‌چنان كه مردمان از خورشید استفاده می‌كنند، اگر چه در پشت ابر‌ها نهان باشد.

و جالب و قابل ذكر است كه خود امام عصر علیه السلام نیز بیانی به مانند كلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دارند، كه: بهره‌وری از من در دوران غیبتم، به مانند بهره‌وری از خورشید است آن‌گاه كه در پشت ابر غایب شود.

در این تشبیه به نكات زیر توجه می‌كنید:

1- مثال امام علیه السلام به مانند خورشید است، یعنی در این دنیای تاریك و وادی ظلمانی، زمین تا به نور و ضیاء امام علیه السلام روشن است، راه صحیح و سعادت را می‌یابیم؛ لذا در دعای ندبه می‌خوانیم: «أین الشّموس الطالعه» و یا در زیارت روز جمعه می‌خوانیم: «السلام علی نور الله الّذی یهتدی به المهتدون و یفرَّجُ به عن المؤمنین».

2- از خورشید و آفتابِ آن هم‌چنانكه آسمان ابری می‌باشد، زمین و اهل زمین و آسمان بهره می‌برند؛ از وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز به همین شكل است و تمامی اهل زمین از نبات، جماد، حیوان، انسان و … از آن بهره می‌برند.

3- ندیدن خورشید در پس ابر، دلیل بر نبودن روز و وجود آن نمی‌شود، و این به همین شكل در وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز صادق است.

4- خورشید وجود آن برای زمین و ساكنانش ضروری است و در صورت از بین رفتنش، ساكنان آن نیز از بین می‌روند. وجود امام علیه السلام برای جهان و ساكنانش همین گونه است.

5- همان‌گونه كه ابر‌های تیره، خورشید را می‌پوشانند و به واسطه‌ی باران رحمت، این ابرها به كناری می‌روند و طبیعت، بویی تازه و حیاتی دیگر می‌گیرد و خورشید به همراه رنگین كمان، زیبایی خاصی به زمین می‌بخشد، اگر ما نیز، با استغفار و توبه و دعا از درگاه الهی، بخواهیم كه ابرِ تاریكِ معصیت و غیبت را كنار زند، امید آن داریم كه ابر غیبت از روح و چشمِ غیبِ قلبمان برطرف شود و سپس ابرِ مادی را از وجود محجوب آن امام همام برطرف سازد. به امید آن روز!

هم‌چو خورشید تا به كی تنها

هم‌چو مهتاب تا به كی شبگرد

ای همایون سحاب پرده نشین

جــان زهـــرا به آشیان برگرد

– مثال معلمی كه از كلاس بیرون رفته، مثال غلطی برای امام زمان علیه السلام است زیرا ما شیعیان معتقدیم كه جامعه‌ی بشری از ابتدای خلقت هیچ‌گاه از نمایندگان معصوم الهی خالی نمی‌شود. علت اینكه، وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف حتی قبل از ظهورشان هم لازم است، این است كه، زمینه‌ی تعلیم و تربیت برای كسانی كه طالب دانش‌اند باز باشد. پس بدانیم توسل به امام زمان علیه السلام و بهره‌مند شدن از نورانیت علمی ایشان حتی در دوران غیبت نیز بسته نیست و میزان استفاده از ایشان، بسته به شدت ذوق و طلب ما دارد. معلّم ما از كلاس بیرون نرفته این ما هستیم كه به حضورش در كلاس و نقش او در تعلیم و تربیت توجه نداریم. پس توسلات به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را در زمینه‌ی استفاده از علم و هدایت ایشان جدی بگیریم. همه‌ی توسلات ما نباید درباره‌ی شفا گرفتنِ جسمی و مسایلی از این قبیل باشد.

– مثال باغبانی كه باغ را رها كرده نیز درست نیست. گزارش‌های فراوانی كه در طول دوران غیبت، از رسیدگی امام زمان علیه السلام به شیعیان وجود دارد، نشان‌گر این است كه این باغبان باغ را رها نكرده است.

– اگر كسی با شدت حملات اجتماعی و فكری به شیعه، در طول تاریخ آشنا باشد، به خوبی می‌فهمد كه اگر حمایت باغبان نبود، از باغ تشیع چیزی باغی نمی‌ماند.

6- معنای صحیح غیبت امام زمان علیه السلام چیست؟

       1- ایشان در روی زمین زندگی نمی‌كنند و در آسمان‌ها هستند.

       2- ایشان وجود نورانی دارند و وجود جسمانی ندارند.

       3- همیشه در بیابان‌ها به دور از مردم زندگی می‌كنند.

       4- به صورت ناشناس زندگی می‌كنند. (ایشان را می‌بینیم ولی نمی‌شناسیم)

  پاسخ: صحیح گزینه 4 است

– غیبت امام زمان علیه السلام به معنی عدم حضور نیست؛ امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: مَثَل غیبت امام زمان علیه السلام مَثل غیبت حضرت یوسف علیه السلام از برادرانش می‌باشد؛ وقتی بعد از سال‌ها برادران حضرت یوسف علیه السلام او را در مسند عزیز مصر ملاقات كردند، آن حضرت برادرانش را شناخت ولی آن‌ها او را دیدند و نشناختند تا زمانی كه حضرت یوسف علیه السلام خودش را معرفّی كرد (فعرفهم وهم له منكرون). بدین ترتیب غیبت امام زمان علیه السلام به معنای ناشناس زندگی كردن ایشان است.

– این اعتقاد كه امام زمان علیه السلام در روی زمین حضور ندارند و در آسمان‌ها زندگی می‌كنند و یا در عالمی دیگر هستند، عقیده‌ای غلط و انحرافی است.

در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است كه، ایشان در دوران غیبت در بازار‌هایتان رفت و آمد خواهد داشت و روی فرش‌های خانه‌هاتان قدم خواهد گذاشت، بدون این‌كه او را بشناسید. (روزگار رهایی، جلد اوّل، صفحه 223)

– ایشان همه ساله، در مراسم حج شركت می‌كنند، مردم ایشان را می‌بینند ولی نمی‌شناسند. (یرونه و لا یعرفونه)

– حضرت امیر علیه السلام می‌فرمایند: مردم او را می‌بینند ولی او را نمی‌شناسند. (روزگار رهایی، جلد اوّل، صفحه 224)

–  یكی از دلایلی كه خداوند امام زمان علیه السلام را از دیده‌ها پنهان داشته‌است این است كه  از خطرات مختلف دشمنان و مخالفان محفوظ بمانند.

– امام زمان علیه السلام فرزند امام حسن عسكری علیه السلام است و مانند پدرانشان وجود جسمانی مادّی دارند و اگر چه می توانند با استفاده از بعضی قدرت‌های اسرار آیات قرآن، برای لحظاتی از دیده‌ی مردم مخفی شوند، ولی سنخ وجود ایشان روح بدون جسم نیست.

– از خداوند بخواهیم كه در دوران غیبت، دچار غیبت و فراق قلبی نسبت به ولی نعمتمان و اماممان و راهنمایمان نباشیم.

– توجّه داشته باشیم كه در زمان‌های مختلف ائمّه علیهم السلام از برخی از شیعیان خود جدا بوده‌اند. یعنی مثلاً شیعیان دوره‌ی امام رضا علیه السلام كه در مدینه زندگی می‌كردند، امام را مشاهده نمی‌كردند، امّا حضور ایشان را جسماً در طوس و قلباً در همه جا احساس می‌كردند.

و در دوره‌ای كه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در زندان هارون بودند، ایشان از شیعیان خود دور بودند ولی بارها و بارها از آن‌ها دست‌گیری می‌نمودند. ما نیز اینك می‌توانیم امام زمان علیه السلام را كه با چشم مشاهده نمی‌كنیم، حضورش را در میان خود احساس كنیم و به استمرار مقام امامت آن حضرت و پناه بودن ایشان، برای شیعیان را، باور داشته باشیم و در اثر توسّلات به آن حضرت از بركات ایشان بهره‌مند گردیم.

7- كدام دعاست كه هر كس  چهل صبح آن را بخواند، از یاوران حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود؟

       1- زیارت آل یاسین

       2- دعای فرج

       3- دعای عهد

       4- دعای ندبه

پاسخ: صحیح گزینه 3 است

         پاسخ صحیح دعای عهد است. این دعا در حدود سه صفحه است و در اواخر كتاب مفاتیح الجنان به صورت كامل ذكر شده است.

         امام صادق علیه السلام، این دعا را تعلیم داده‌اند و فرموده‌اند، هر كس چهل روز صبح این عهد را به زبان آورد از یاوران حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود و حتی اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خداوند در هنگام ظهور او را زنده می‌گرداند تا در خدمت آن حضرت قرار گیرد و حق تعالی به واسطه‌ی هر كلمه از این دعا، ثواب هزار كار نیكو به او دهد و هزار گناه او را محو نماید.

         علت این‌كه این دعا به دعای عهد مشهور است و در صبح‌گاهان باید خوانده شود، آن است كه در بخشی از آن خطاب به خدای متعال می‌گوییم كه خداوندا من در ابتدای این روز جدید، عهد و بیعت خود را با آن امام عزیز تجدید می‌كنم و بر آن پای می‌فشارم. این عهدی است كه تا قیامت بر گردن من است. از آن بر نمی‌گردم و از آن كناره نمی‌گیرم.

         در بخش دیگری از این دعا، از خدا می‌خواهیم كه به ما توفیق دهد تا از یاران آن حضرت باشیم.

         در بخشی دیگر هم آرزو می‌كنیم كه حتّی اگر عمر ما به ظهورِ سرورانگیز آن گرامی نرسید، خداوند ما را در آن هنگام از قبر بیرون آورد و توفیق یاری آن حضرت را به ما بدهد.

 

 

8-  به نظر شما از چه راه‌های مالی می‌توانیم محبت خود را به امام زمان علیه السلام ابراز کنیم؟

       1- پرداخت صدقه برای سلامتی و دفع بلا از ایشان.

       2- اطعام و رسیدگی به شیعیان و دوستان امام زمان علیه السلام.

       3- مشارکت و فعالیت در برپایی جشنهای نیمه شعبان.

       4- همه موارد

پاسخ: صحیح گزینه 4 است

– صدقه، پرداخت مبلغی است که ما برای کمک به نیازمندان می‌پردازیم و نتیجه اش آن است که خدا بلایا و آفت‌هایی را از جان و جسم خود و فرزندانمان بر طرف می‌سازد، چقدر زیبا و بجاست که ما برای سلامتی امام زمان علیه السلام نیز هر روز چنین کاری را انجام دهیم وبگوییم ما شما را حداقل به اندازه خودمان و فرزندانمان دوست داریم و برای ما سلامتی شما از سلامتی خودمان مهم‌تر است.

– نکته‌ی دیگر درباره‌ی صدقه آن است که، اگر کسی در بضاعت کمِ خود برای ما، وگرفتاری‌های زندگی صدقه‌ای بدهد، برای همیشه خود را وام‌دار خواهیم دید و تا می‌توانیم برای جبران محبتِ او کوشا خواهیم بود. حال که ما با تمام کم‌مایگی خود، بی توجه به دیگران نیستیم، پس چگونه ممکن است که امام زمان علیه السلام با تمام توانایی‌اش و جوان‌مردی‌اش نسبت به ما بی توجه باشد؟! از جوان‌مردیِ او به دور است که برای سلامتی حضرتش با دعا وانفاق و… به کوشیم، ولی او به فکر سلامت و آسایش ما نباشد! دانستن این مطلب نیز به ما انگیزه‌ی بیشتری در برقراری پیوند با امام عصر می‌دهد.

– رسیدگی به فقرا و دوستان امام زمان علیه السلام نیز یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم به وسیله‌اش به آن حضرت اظهار محبت کنیم. این عمل یکی از اموری است که، فراوان مورد توجه پیامبرصلی الله علیه و آله و ائمه‌ی طاهرین علیهم السلام بوده و دوستان و شیعیان خود را به آن امر می‌کردند. لذا شایسته است که با رسیدگی و اطعام به فقرا و دوستان امام عصر علیه السلام، راهی برای  اظهار محبت به ایشان برای خودمان باز کنیم.

– در فرهنگ اسلامی، هر یک از مردم بخشی از خانواده‌ی امام معصوم به شمار می آیند، وکمک به مردم یاری و رسیدگی به خانواده‌ی آن حضرت به حساب می‌آید. ائمه علیهم السلام فرموده‌اند که کمک به خانواده‌ی معنوی ائمه، در حکم کمک به خود ائمه است و ثواب یاری خود آن‌ها را دارد و از ابواب امتحان الهی، و مایه‌ی سعادت ابدی کسانی است که به وابستگان معنوی حضرت کمک ورسیدگی کنند.

– یکی دیگر از راه‌های اظهار محبت به امام زمان علیه السلام، مشارکت و هزینه کردن در بر پا بودن جشن‌های نیمه‌ی شعبان است. این‌گونه جشن‌ها موجب میشود تا ما هرچه بیشتر با امام زمان علیه السلام آشنا شویم و آتش محبت امام زمان علیه السلام در دل‌هامان افروخته‌تر گردد. در بر پایی این جشن‌ها در واقع ما متوجه وجود مقدسی می‌شویم که خواهد آمد و دنیا را پراز عدل و داد خواهد کرد و نه تنها درآینده بلکه در همین حال حاضر خدا او را به عنوان پناه ما قرار داده است.

– یکی از مزایای برپایی مجالس برای حضرت، افزایش آشناییِ عمومی با آن بزرگوار است. اگر همه‌ی ما با او آشنا باشیم، هم در دعا برای او و هم در رسیدگی به یک دیگر به جهت ابراز محبت به او، کوشاتر خواهیم شد و هم در عمق یافتن ایام ظهور حضرتش شریک خوایم گشت.

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “سوالات مسابقه اول/ مسابقه/ نیمه شعبان”
  1. عالی بود ممنون متشکرم……………………..

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.