حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

امام حسن عسکرى(ع)، امام یازدهم شیعیان، در هشتم ربیع الاوّل سال ۲۶۰ هجرى قمرى در شهر سامرا به شهادت رسید.

نام مبارکش حسن بن على، لقبش عسکرى و کنیه‏اش ابومحمد بود.

مادرش، بانویى پاکیزه و عبادت پیشه و در سرزمین خویش پیش از اسارت، پادشاه زاده بود و پس از اسارت و انتقال به مدینه، به همسرى امام دهم شیعیان حضرت امام على النقى (ع) افتخار یافت. نامش ” حُدیث ” و در روایات و عبارات دیگر، نام هایى چون جدّه، سلیل و سوسن نیز براى وى گفته شد.

این بانوى پاکدامن و پاکیزه سرشت، در ربیع الثانى سال ۲۳۲ هجرى قمرى، فرزند گرامى‏اش حضرت امام حسن عسکرى (ع) را به دنیا آورد و سراسر جهان هستى را با نور رخسارش جلوه گر ساخت.

امام حسن عسکری (ع) پس از پدر بزرگوارش، از جهت دانش و معارف دینى، فقیه‏ترین و داناترین مردم و از جهت اخلاق و رفتار، برترین انسان‏هاى روى زمین بود و از تمام جهات، داراى کمالات عالیه و ویژگى‏هاى منحصر به فرد بود.

وجود مبارک آثار وى در میان مسلمانان، استوانه محکم و پایدارى بود که اسلام عزیز و مکتب حیات بخش اهل بیت (ع) را بر پا نگه مى‏داشت و از گزند دشمنان خارجى و کینه توزان و بدخواهان داخلى، محفوظ و مصون نگه مى‏داشت.

امام حسن عسکری (ع) در چهار سالگى، بنا به درخواست متوکل عباسى (دهمین خلیفه عباسیان)، به همراه پدر بزرگوارش امام هادى(ع) و سایر خانواده‏اش راهى سامرا (مرکز خلافت عباسیان، در شمال غربى عراق) گردید (۱) و پس از شهادت پدرش در سال ۲۵۴ هجرى قمرى به امامت شیعیان نایل آمد. آن حضرت و خانواده و خاندان پدرش، در ظاهر به دعوت متوکل عباسى در سامرا سکونت داشتند ولى در حقیقت حضورشان در سامرا اجبارى و تبعید گونه بود، تا آن حضرت را از نزدیک در مراقبت و نظارت خویش داشته باشند.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
نصایحی گهربار برای رهروان و منتظران ...

زمامداران معاصر آن حضرت عبارت بودند از:

۱- متوکل عباسى (۲۴۷ – ۲۳۲ ق)

۲- منتصر عباسى (۲۴۸ – ۲۴۷ ق)

۳- مستعین عباسى (۲۵۲ – ۲۴۸ ق)

۴- معتز عباسى (۲۵۵ – ۲۵۲ ق)

۵- مهتدى عباسى (۲۵۶ – ۲۵۵ ق)

۶- معتمد عباسى (۲۷۹ – ۲۵۶ ق)

از میان خلفاى مذکور، تنها از سوى منتصر عباسى، فرزند متوکل، نسبت به امام هادى(ع)، امام حسن عسکری (ع) و علویان و شیعیان آزارى نرسید و در ایام خلافت کوتاه مدت وى، احسان و خدمات شایانى به آنان شد، که در مقایسه با نامهربانى‏ها و ستم کارى‏هاى سایر خلفاى عباسى چیز مهمى به شمار نمى‏آمد.

امام حسن عسکری (ع) از آنان، فشارها و سختى‏هاى زیادى متحمل گردید و سرانجام به وسیله زهرى که معتمد عباسى به آن حضرت خورانید، مسموم و پس از چند روز تحمل بیمارى، روح ملکوتى‏اش به لقاءالله پیوست.

———————————————–

۱- منتهى الآمال، ج ۲، ص ۳۹۳

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.