حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

در مورد معنای توکّل، شخصی از امام علی بن موسی الرضا )علیه السلام( پرسید: “حدّ توکّل چیست؟” ایشان فرمودند: “اینکه با اتکای به خدا از هیچکس نترسی!”(۱)

آیات مختلف قرآن نیز، مؤمنین را به توکّل به خدا توصیه می‌کنند. برای مثال قرآن می‌فرماید: “و هر کس بر خدا توکل کند، (پس او) کفایت امرش را مى‏‌کند.”(۲)

اما معنی و مفهوم توکّل به خدا چیست؟

“توکّل” در اصل از ماده “وکالت” به معنی انتخاب‌کردن وکیل است. انتخاب وکیل مدافع، در جایی معنی پیدا میکند که انسان شخصاً قادر به دفاع مؤثر از خود نباشد؛ در این موقع از نیروی دیگری استفاده می‌کند و با کمک او به حل مشکل خویش می‌پردازد. حتّی در آنجا که انسان خود را بر کاری توانا می‌بیند، باز عامل مؤثّر را خدا بداند، زیرا از دریچه‌ی چشم یک موحد، سرچشمه‌ی تمام قدرت‌ها و نیروها، او (خدا) است.

بنابراین، توکّل‌کردن بر خدا مفهومی جز این ندارد که انسان در برابر مشکلات و حوادث زندگی و دشمنی‌ها و سرسختی‌های مخالفان و پیچیدگی‌ها و احیانا بن‌بست‌هایی که در مسیر خود به سوی هدف دارد و در جایی‌که توانایی گشودن آن‌ها ندارد، خدا را وکیل خود سازد و به او تکیه کند و البته از تلاش و کوشش باز نایستد. پس توکّل بر خدا آدمی را از وابستگی‌ها و ترس‌ها نجات می‌دهد و به او آزادگی و اعتمادبه‌نفس می‌بخشد.

(برگرفته از کتاب “تفسیر نمونه” تالیف “آیت الله مکارم شیرازی” (با اندکی تغییرات))

 

پایگاه اسلامی – شیعی رشد


پاورقی‌ها:

۱- “ما حد التوکّل؟ فقال ان لا تخاف مع اللّٰه احدا” سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۶۸۲٫

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام): اسلام خالص

۲- سوره طلاق آیه ۳٫

مطالب مرتبط

آسایش دو گیتی
10 ماه قبل
حصار دل
10 ماه قبل
هویت من
10 ماه قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.