حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

فضائل ماه مبارک رمضان

سخنران: دکتر محمد هادی قندهاری

شب بیست و یکم

موضوع: قضا و قدر در شب قدر

فایل تصویری

فایل صوتی
متن پیاده شده فارسی

السلام علیک یا امیرالمومنین یا وصی رسول رب العالمین و رحمه الله و برکاته
با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به محضر مقدس امام زمان ارواحنا له الفداء ، بحث بسیار پر اهمیت قضا و قدر را در لیالی قدر گفتگو می کنیم:
مباحث ما در این قسمت در چهار عنوان می باشد که به ترتیب خدمت شما عرض می کنم :
1. قضا و قدر یعنی چه؟
مادر فارسی قضا و قدر می گویم ،اما اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم باید بگوییم : قدر و قضا ، زیرا قدر بر غذا مقدم است.
یک مهندس وقتی می‌خواهد برای ساختمانی برنامه‌ریزی کند ، ابتدا نقشه ی محاسباتی آن ساختمان را رسم می کند این مرحله را در کار ساختمان قدر می گویند. آن زمانی که کارگر و ابزار کار ، شروع به کار می‌کنند آغاز اجرایی آن برنامه و آن محاسبه می باشد که به آن قضا می گویند. پس قدر و قضا یعنی برنامه ای که خداوند برای نظام آفرینش در نظر گرفته و چگونگی اجرای آن.
قرآن در سوره قمر آیه 49 می فرماید : إِنَّا كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْناهُ‏ بِقَدَرٍ
هرچه ما آفریدیم بر اساس مقدرات است یعنی قبل از آفرینش مرحله قدر برای آن باید باشد .
خدا به حضرت موسی علیه السلام می فرماید: ثُمَ‏ جِئْتَ‏ عَلى‏ قَدَرٍ يا مُوسى‏ ( طه ، 40)
اگر اینجا آمدی با برنامه‌ریزی اینجا آمدی.
ما در دین تصادف نداریم، ما در دین شانس نداریم ، آنچه ما در دین داریم قضا و قدر الهی است. پس اگر من کسی را در خیابان بدون برنامه ریزی دیدم و خیلی هم برایم مفید بود و کارهای زیادی با او داشتم این شانس نیست این قدر و قضای الهی است . شب قدر شب تعیین مقدرات است، معین شدن محاسبات الهی نسبت به کل جهان آفرینش است . برنامه طبیعت حیوانات گیاهان دریا ها خورشید و ماه و کهکشان ها و خانواده ها ، زندگی جمعی، زندگی فردی ، زندگی مادی و زندگی معنوی همه در این شب مشخص می شود .
خدا در سوره قدر می فرماید : تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ( قدر /4 )
ملائکه و حضرت روح از آسمان های بالا به آسمان زمین و آسمان دنیا به اجازه پروردگارشان فرود می آیند و مقدرات همه امور را به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عرضه و به امضای ایشان می رسانند .
امام باقر علیه السلام در جواب سوال راوی که از شب قدر می پرسد می فرمایند : يُقَدَّرُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَكُونُ فِي تِلْكَ السَّنَةِ إِلى‏ مِثْلِهَا مِنْ قَابِلٍ‏ خَيْرٍ وَ شَرٍّ وَ طَاعَةٍ وَ مَعْصِيَةٍ وَ مَوْلُودٍ وَ أَجَلٍ‏ ، أَوْ رِزْقٍ‏ فَمَا قُدِّرَ فِي تِلْكَ السَّنَةِ وَ قُضِيَ، فَهُوَ الْمَحْتُومُ‏ وَ لِلَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- فِيهِ الْمَشِيئَةُ
الكافي (ط – دارالحديث) ؛ ج‏7 ؛ ص625
در شب قدر تقدیر می‌شود هر چه که در آن سال می خواهد واقع شود تا مثل همان تا سال بعد ، هر خیری که می‌خواهد رخ بدهد ، هر شری که می خواهد اتفاق بیفتد، هر طاعتی که من می خواهم انجام دهم، هر معصیتی که ممکن است مرتکب شوم، هر فرزندی که بخواهد به دنیا بیاید ، هر اجلی که قرار است اتفاق بیفتد، این ها همه در شب قدر نوشته می شود ، رزق و روزی که خداوند بخواهد در امسال به من بدهد، همه این ها برنامه ریزی می شود، اما در این حکم خدا امکان تغییر وجود دارد .
2. آنچه که در شب قدر نگاشته می شود تمامش امکان تغییر دارد، توجه داشته باشید که قضا و قدر را با جبر اشتباه نگیرید، بعضی از مکتب های انحرافی ، قضا و قدر را به معنای نفی آزادی و اختیار می دانند اما این طور نیست، هر کاری که من می خواهم انجام ‌دهم ،آن را خدا مقدر کرده است ولی این هرگز به معنای جبر نیست . من عروسک خیمه شب بازی یا ربات نیستم .
مثلا اگر در تقدیرات سال قبل من نبود من الان این مطالب را از سر اختیار و آزادی خودم گفتگو نمی کردم ، بنابراین باید به تقدیر و قضای الهی ایمان داشته باشیم و به برنامه خدا باید مطمئن باشیم در عین این که اختیار و آزادی انسان را هم باور داشته باشیم.

3. تغییراتی که در شب قدر در برنامه انجام می‌شود این تغییرات به علت جهل خدا نیست، به علت پشیمانی خدا نیست ، خدا از کاری پشیمان نمی شود، به علت تردید خدای عز وجل هم نیست .
این تغییرات بسیاری از موارد یا به لطف خدا بر می گردد ، مثلا فرد برای سیدالشهدا عزاداری می کند، خدا رحمت خود را بر او نازل می کند ، یا به علت دعا و توبه و مناجات فرد می باشد .
قرآن می فرماید: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ الرعد : 11
تا افراد خودشان عوض نشوند تا خودشان تغییر نکنند خدا برنامه خودش را درباره این ها تغییر نخواهد داد، لذا در شب قدر انسان باید خودش را عوض کند .
داستان ارزشمندی در این موضوع در قرآن هست: خدای متعال در آیه ۹۸ سوره یونس می‌فرماید:
لَمَّا ءَامَنُواْ كَشَفْنَا عَنهْمْ عَذَابَ الْخِزْىِ فىِ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ مَتَّعْنَاهُمْ إِلىَ‏ حِينٍ
قوم یونس که به علت مسخره کردن و آزار پیغمبر و نفرین پیغمبرشان خداوند عذاب را بر آنها مقدر کرد ، وقتی که نشانه‌های عذاب را دیدند و فهمیدند که حرف پیامبر دارد تحقق پیدا می‌کند، بزرگ و کوچک و مرد و زن دور هم جمع شدند و شروع به تقاضای از خدا و عذرخواهی کردند . قرآن می فرماید : آنها زمانی که ایمان آوردند یعنی از روش قبلشان برگشتند ، ما عذاب خوار کننده را از آنها برداشتیم و به آنها امکان بهره مندی از زندگانی را دادیم. به این می‌گویند تغییر و برنامه و تغییر قدر و قضا .پس بدانید که دست خدا باز است و خدا می تواند تمام بلاها را از شما دور کند می تواند تمام بدیها را از زندگی شما بردارد و آن شب شب تعیین‌کننده است
4. عوامل تغییر در مقدرات الهی چیست؟
اول دعا و عبادت است. اگر شما دعا کنید خدا مستجاب می کند .
امام صادق علیه السلام فرمودند: ادْعُ‏ وَ لَا تَقُلْ إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ‏ مِنْه‏
كافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص466
دعا کن و نگو که کار تمام شده است ، جبری مباش امکان تغییر مقدرات الهی هست.
در روایات متعدد حتی روایات اهل سنت هم داریم که: الدعا یرد القضاء و لو ابرم ابراما
دعا برنامه خدا و قضای خدا را عوض می‌کند و لو این که آنها قطعی و استوار شده باشند.
عامل تغییر قضا و قدر خداست .
دوم استغفار و توبه ، چرا که گناه، معصیت و نافرمانی ما باعث بعضی تقدیر ها شده و استغفار می تواند آن را تغییر دهد. در شب قدر باید یکی از برنامه‌های اصلی ما باید این باشد که به سوی خدا برویم از گذشته‌ها استغفار کنیم، استغفار هم موجب بخشیده شدن گناه و هم تغییر برنامه الهی و رویکرد جدید خدا در برنامه زندگی ما می شود. انسان شب قدر باید برای زندگی خودش برنامه جدید بنویسد و تصمیم بر ترک گناهان بگیرد
سوم توسل است. برنامه الهی با توسل و شفاعت به محضر مقدس اهل بیت علیهم السلام قابل تغییر است. برادران یوسف قصد قتل برادر کردند ،در حق او خیانت کردند و او را در چاه انداختند، پدر و مادر را حدود ۲۰ سال گریان کردند تا جایی که قرآن می فرماید هر دو چشم حضرت یعقوب نابینا شد ، اما زمانی که دستشان رو شد، آمدند و به پیامبر خدا گفتند:
قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئينَ، قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ ( یوسف/97و98)
ای پدر ما برای ما استغفار کن ، حضرت یعقوب برایشان استغفار کرد. لذا در شب قدر ما باید به روش برادران یوسف ، مطلب آمرزش کنیم، قطعا امام زمان هم خواهند گفت : برای شما طلب بخشش می کنم.
قرآن می فرماید: برای استجابت دعا از وسیله استفاده کنید، بالاترین وسیله ها توسل به حجت الهی است . همان طور که جد ما حضرت آدم انجام داد: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ ( البقرة : 37 )
حضرت آدم نام پنج تن را از خدا آموخت و خدا را به حق پنج تن قسم داد و خدا از ترک اولای او گذشت و حضرت آدم را به مقام بلند نبوت رسانید.
بنابراین شب قدر شب توسل به محضر مبارک اهل بیت علیهم السلام است که تغییرات را عوض میکند. خدا با نام صاحب الزمان همه مقدرات ما را اصلاح می کند پس به این ترتیب روش تغییر مقدرات الهی دعا، استغفار و توسل است.
خدایا در این شب قدر امر فرج امام زمان علیه السلام را مقدر بگردان و موانع ظهور آن حضرت را برطرف و دعای خیر امام زمان

ترجمه انگلیسی

Qaza & Qadr in Shab Qadr

Salutations to you O Chief of the believers & the Wasi of Holy Prophet (s.a.w.a)!

After offering our condolences on the martyrdom of Ameerul Momeneen (a.s) to Imam Zamana (may our souls be sacrificed for him), we commence our discussion on a very important topic i.e. Qaza & Qadr in the nights of Qadr
We present to you the discussions on this topic in four parts

📌 1. Meaning of Qaza & Qadr
In Persian, we say “Qaza & Qadr”. However, if we wish to be accurate, then we should say “Qadr & Qaza” since Qadr (Destiny) precedes Qaza (Decree).
An engineer, before he commences the construction of a building, makes an outline and plan for the building. He makes the drawings and plans other related things. This stage – in the field of construction – is called Qadr. Later, when the workers and labourers begin the construction of the building based on the drawings of the engineer, then this is called Qaza. Then, Qadr & Qaza means the plan that Allah makes for each of His creations and how it will be implemented.

The Holy Quran, in Surah Qamar, v 49 says, We have created everything with a destiny It means before the creation of everything, it’s destiny was decided.
Allah told to H Moosa, If you have come here, then it is per (your) destiny (Surah Taha, v 40)
We don’t have a religion of “chance” and “randomness”. Our religion is of Divine Destiny and Decree. So if we meet someone on the road unintentionally, and with whom we had some very important work, then it is not “coincidence”. It is as per Qaza & Qadr.
The Night of Qadr is the night of Divine Destiny and Allocation for every creation. The plan for every thing in this world – animals, plants, oceans, sun, moon, galaxies, our social as well as our individual lives, our material as well as our spiritual life… Each and every thing is destined in this night. According to Surah Qadr, angels and H Ruh descend in this night from the sky of the Heavens to the sky of this world with the permission of Allah and present the destiny of every creation to Imam Zamana (as).
In reply to a question that a person asked Imam Baqir (as) concerning Shab Qadr, he (as) said, In Shab Qadr, the destiny of every thing that will occur from now till the next year is finalised. Every good, every evil , every obedience, every disobedience, every child that shall be born, every person who shall die. Even the sustenance that will be received during the year is destined and decreed in this night. However, in this Decree, Allah has kept the possibility of change (during the year). (Kafi, 7/625)

📌 2 It is important to note that when all the things that are destined in Shab Qadr, it does not take away the freewill of man and it does not mean that man is compelled. Such an interpretation has been given by some deviated sects and people. No doubt whatever actions we perform are as per destiny, yet it does not mean that we are forced to do it. We are not puppets or robots.
For instance, if it was not destined last year, then I would not have voluntarily discussed with you on various topics in Mahe Ramazan. Thus, we should believe and accept the Qaza and Qadr of Allah and be satisfied with it. At the same time we should know that freewill and choice has not been taken away from us.

📌 3 The changes that take place in the things that are destined in Shab Qadr are not (god forbid) due to Allah’s ignorance, regret or hesitation. These changes (in destiny) take place is either due to the Benevolence of Allah – for example, a person does azaadari of Sayyedush Shodah (as) and hence Allah bestows His Mercy upon him; or due to his duas and munajaat Allah changes his destiny. As the Holy Quran says, Allah does not change the condition of a nation until they change their own condition (Surah Raad, v11)

A valuable incident in this regard is found in Holy Quran. In Surah Yunus v 91, Allah says
… When they believed, We removed from them the chastisement of disgrace in this world’s life and We gave them provision till a time
Allah had destined a severe chastisement on the people of H Yunus since they used to make fun of him and used to harass him. When the signs of Divine chastisement became visible, the people realised that the words of H Yunus – about Divine punishment – are about to come true. They gathered all the people – men and women, young and old – and sincerely prayed for forgiveness. Quran says that when they brought faith – meaning they apologised for their past actions – We took back the punishment that was already destined for them and gave them a goodly provision

This is the meaning of change in destiny. The hands of Allah are open. It is possible for Allah to dispel all evils and misfortunes from us. And this is the night to change what is already destined.

4. What are the factors that change the destiny?

(a) Duas & Worship
If a person prays in this night, Allah will accept. Imam Sadiq (as) says, Pray. And don’t say that things are unchangeable (Kafi 2/466) (Meaning don’t subscribe to compulsion Change is always possible)
In traditions – even of the Ahle Sunnah – it has come that Dua can change the destiny even if it finalised and certain Allah is the One who changes the Destiny.

(b) Seeking forgiveness (istegfaar)
Many times our sins and disobediences have an affect on our destiny. Then istegfaar will change that (bad) destiny. In these nights, we should make a special plan to present ourselves before Allah and seek forgiveness for our past sins. This way, not only will our sins be forgiven, but also our destiny will change for the better. In Shab Qadr, a person can make a new destiny for himself and decide to keep away from sins.

(c) Doing Tawassul
In this night we should have a plan to do tawassul to Allah through the medium of Ahle Bait (a.s) in order to change our destiny. The brothers of Yusuf planned to kill him and pushed him in the well. By this action, they caused immense pain to H Yaqub (as). So much so that he cried incessantly for almost 20 years and his eyes become white. Finally, the brothers of Yusuf realised their mistake and approached their father and said, O dear father! Forgive us for our sin. Surely we have been among the wrong doers To which H Yaqub replied, Soon I shall forgiveness for you from my Lord. Surely, He is the Most Forgiving and Most Merciful (Surah Yusuf, v 97,98)
Hence, in this night – like the brothers of H Yusuf, we too should approach Imam Zamana (as) with our needs. Surely, he too will say Soon I will pray to Allah for your forgiveness
The Holy Quran says to seek a “medium” for the fulfilment of our prayers. The best medium of Tawassul with Allah is Imam Zamana (as).
Like our ancestor – H Adam – who sought forgiveness from Allah by the medium (wasilah) of the Panjetan (Surah Baqarah, v 37) for his Tark Ula. Allah accepted his apology and forgave him and bestowed him with the rank of Nabuwat.
Then, Shab Qadr is the night of doing Tawassul with the Ahle Bait (as) that our destiny should change. For the sake of Imam Zamana (as), Allah can rectify all our affairs. Thus, Duas, Istegfaar and Tawassul are the means to change our destiny.

O Allah! In this Shab Qadr, destine the Zuhoor of Imam Zamana (as). Remove all the obstacles in his reappearance. And include us in his prayers.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.