حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

فضائل ماه مبارک رمضان

سخنران: دکتر محمد هادی قندهاری

شب شانزدهم

موضوع: نماز خواندن در ماه مبارک رمضان به شیوه ی امام صادق علیه السلام (بخش اول)

فایل تصویری

فایل صوتی
متن پیاده شده فارسی

نماز خواندن در ماه مبارک رمضان به شیوه ی امام صادق علیه السلام

در ماه رمضان بسیار تاکید شده که انسان نماز واجبش را در وقت خودش و با سجده های طولانی تر و با کیفیت بهتر بخواند و به خواندن نمازهای نافله و نمازهای مستحبی هم رغبت داشته باشد.
ابو حمزه ثمالی بیان میکند که امام سجاد علیه السلام از سر شب تا نزدیکی‌های سحر مرتب نماز می خواندند و نزدیک سحر که میشد مشغول خواندن دعای ابوحمزه می‌شدند .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه فرمودند: هر نماز در ماه مبارک رمضان معادل ۷۰ نماز است، لذا از کثرت نماز در ماه مبارک رمضان غافل نباشیم. در روایتی از حضرت رضا علیه السلام به نقل از خطبه های پیغمبر اکرم آمده است :
من تطوّع فيه بصلاة كتب‏ اللّه له برائة من النّار
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج‏7 ؛ ص429
کسی که در ماه مبارک رمضان یک نماز مستحبی بخواند ، نزد خداوند برای او برائت از آتش جهنم را خواهند نوشت .
همچنین امام صادق علیه السلام می فرمایند:
شَهْرُ رَمَضَانَ لَا يُشْبِهُهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الشُّهُورِ لَهُ‏ حَقٌ‏ وَ حُرْمَةٌ أَكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ مَا اسْتَطَعْتَ.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص619
ماه های دیگر شباهتی با این ماه ندارد، این ماه به گردن شما حقی دارد و حرمتی دارد لذا تا می توانی در این ماه نماز بخوان.
اما نحوه خواندن نماز به چه صورت است. روایت بسیار ارزشمند و تکان دهنده ای در کتاب فروع کافی از امام صادق علیه السلام آمده است که حماد بن عیسی روش نماز خواندن امام صادق علیه السلام را دقیق گزارش می دهد .چقدر خوب است که لااقل در ماه مبارک رمضان به شیوه امام صادق علیه السلام نماز بخوانیم.
حماد می گوید : حضرت به من فرمودند که بلند شو و دو رکعت نماز بخوان . من بلند شدم و در حضور امام صادق دو رکعت نماز به جا آوردم. بعد فرمودند: تو خوب نماز خواندن را بلد نیستی ، چقدر بد است که یک مرد به سن ۶۰ و ۷۰ سال برسد اما هنوز نتواند یک نماز را با همه حدودش به طور کامل اجرا کند. حماد می گوید من از این سخن امام احساس حقارت کردم و گفتم اگر ممکن است نماز خواندن را به من بیاموزید .
آنچه که او از نماز امام صادق ای یاد کرده ۲۵ نکته است، البته همه مستحبات نماز در این ۲۵ نکته نیست مستحبات دیگری هم در روایات دیگر هست که باید آنها را هم آموخت . این نکات ناظر به نکات نماز آقایان است و بعضی از آنها با نکات نماز خانم ها تفاوت دارد.

نکات نماز به روایت حماد:
۱. امام صادق علیه السلام رو به قبله ایستادند، کاملاً صاف و بی حرکت و به قول نظامی ها “خبردار”.
۲. هر دو دست حضرت بر روی ران هایشان بود و انگشت های حضرت بسته بود.
۳. بین دو پای حضرت در حال ایستاده به مقدار سه انگشت باز فاصله بود.
۴. انگشتهای دو پای حضرت رو به قبله بود یعنی بین دو پای مبارک زاویه نبود.
۵. امام صادق علیه السلام با خشوع کامل “الله اکبر” گفتند.
۶. سوره حمد و سپس سوره توحید را با ترتیل تلاوت کردند. ترتیل یعنی با آرامش نه روشی که مصری ها با صوت می خوانند.
۷. به مقدار یک تنفس بعد از توحید تامل کردند.
۸. در حالی که ایستاده بودند دستشان را تا حدود صورت بالا بردند و “الله اکبر” گفتند. بعد از پایین آمدن دستها و استقرار بدن به رکوع رفتند.
۹. در رکوع، هر دو دست را بر روی زانوها گذاشته، انگشت دستها باز بود و زانوها کف دستها را پر کرده بود.
۱۰. پاها مستقیم بود، یعنی ساق و ران پا در ادامه یکدیگر بوده و زاویه درست نمی کرد.
۱۱. پشت آن حضرت آنقدر صاف بود که اگر یک قطره آب یا روغن در پشت آن حضرت می چکاندی از پشت حضرت پایین نمی آمد.
۱۲. گردن مبارک کشیده و در ادامه بدن بود و با بدن زاویه نمی ساخت و دو چشم آن حضرت بسوی پایین بود.
۱۳. حضرت در رکوع سه بار “سبحان الله” گفته سپس “سبحان ربی العظیم و بحمده” فرمودند.
۱۴. هنگامی که کاملا ایستادند و بدن آرام گرفت “سمع الله لمن حمده” گفتند، یعنی این ذکر را در حال حرکت نفرمودند.
۱۵. سپس در حال ایستاده تکبیر گفتند و دستشان را تا حدود صورت بالا آوردند. آنگاه به سجده رفتند.
۱۶. در سجده انگشت های حضرت بسته و در دو طرف صورتشان قرار داشت.
۱۷. در هنگام سجده هیچ قسمتی از بدن با قسمت دیگر مماس نبود، یعنی در هنگام سجده بدن فشرده نبوده کشیده بود.
۱۸. در سجده، دست حضرت چسبیده به بدن نبود بلکه مثل بال پرندگان بیرون از بدن بود.
۱۹. به هنگام سجده ساعد دست بر روی زمین نبود.
۲۰. آن حضرت بر ۸ استخوان سجده کردند: دو کف دست، دو زانو، دو تا انگشت پا ، پیشانی و بینی. که گذاشتن بینی بر خاک در سجده مستحب است.
۲۱. آنگاه در سجد سه بار فرمودند “سبحان ربی الاعلی و بحمده” فرمودند.
۲۲. هنگامی که آن حضرت از سجده برخاستند در استراحت بین دو سجده بر ران چپ نشستند. به گونه ای که روی پای راست مماس با کف پای چپ بود.
۲۳. هنگامی که بدنشان مستقر شد دستشان را بالا آورده و “الله اکبر” گفتند.
۲۴. بعد از “الله اکبر” ذکر استغفار گفتند و دوباره در حال سکون بدن “الله اکبر” گفته به سجده دوم رفتند.
۲۵. آن حضرت رکعت دوم را هم به همین شیوه انجام دادند و در حالی که انگشتهای حضرت بسته و روی پا بود تشهد و سلام را خوانده و نماز را به اتمام رساندند.
سپس به حماد فرمودند: اینگونه نماز بخوان.
و شایسته است که شیعیان اهل بیت علیهم السلام در نماز خواندن از شیوه امام صادق علیه السلام پیروی کنند

خدایا به حق امام صادق علیه السلام امر فرج امام زمان ارواحنافداه را نزدیک بفرما و به همه ما توفیق نماز خواندن با شیوه امام صادق علیه السلام را عنایت بفرما.

ترجمه انگلیسی

Reciting namaz in Mahe Ramazan like Imam Sadiq (as)

Many traditions have emphasised the fact that in the Holy month of Ramazan, a person should recite more and better namaz. He should try to recite it at Awwal Waqt (earliest time) with concentration and prolonged prostrations. He should also try to recite the nafilah prayers much as possible.

Abu Hamza Sumali says that Imam Sajjad (as) would be engrossed in prayers right from maghrib till the early hours of sehr. Then near the time of sehr he would recite Dua Abu Hamza.

In the Sermon of Shabaniyyah, Holy Prophet (s.a.w.a) has said that every namaz in the month of Ramazan is equivalent to 70 prayers. Then do not neglect to pray more namaz in this month.
In a tradition from Imam Reza (a.s) – who quotes from the sermon of Holy Prophet (s.a.w.a), it is mentioned, The one who recites more mustahab (recommended) prayers in Mahe Ramazan, Allah will keep him away from the fire of Hell (Minhajul Bar’aat fi Sharh Nahjul Balagha, vol 7 pg 329)

Imam Sadiq (a.s) says, “The month of Ramazan is incomparable to other months. It has a right and sanctity upon you. Pray as much namaz in this month as possible” (Kafi, 2/619)

But what is the ideal manner of reciting namaz? An invaluable and enlightening tradition has been noted in the book of Furu Kafi from Hamad bin Isa. He came in the presence of Imam Sadiq (a.s) and asked him in detail about the proper manner of reciting namaz. At least in this month of Ramazan we can try to inculcate those aspects while reciting namaz.
Hamad says, “Imam Sadiq (a.s) asked me to get up and recite two rakat namaz in front of him. I recited a two rakat namaz before him. After my namaz, he (a.s) said, “How bad it is that you are a man of 60 – 70 years, yet you are unable to recite a ‘proper’ namaz!!” Hearing this I felt ashamed and I requested Imam (a.s) to show me the way to recite namaz in a correct manner. Then Imam Sadiq (a.s) told him the correct way of reciting namaz and it includes 25 points. But all the mustahabbat of namaz are not listed in these 25 points. Other traditions have mentioned other recommended acts. We should try to learn them. These points are related to the prayers of men. Some of them are related to prayers that are recited in the house.

Points of Namaz of Imam Sadiq (a.s), from the tradition of Hamad
1 Imam Sadiq (a.s) stood clearly facing the Qibla – completely motionless and in the words of military – at “Attention”
2 Both his hands were on his thighs and the fingers of the hands were together and not spread out.
3 While standing the gap between both his feet was around three fingers
4 While standing, the big toes of both his (a.s) legs faced the Qibla. Meaning his blessed feet were not crooked/inclined.
5 He (a.s) would say Allaho Akbar with utmost humility
6 He would recite Surah Hamd & then Surah Tauheed with Tarteel. It means he used to recite the surah slowly and nicely.
7 After completing Surah Tauheed, he would pause slightly
8 While standing, he would raise his hands till his ears and say takbir. Only after he brought back his hands to his thighs would he bow down for ruku
9 While in ruku he would place both his hands on the thighs. His fingers would be open and the knees filled the palms of his hands.
10 Both his legs would be steady in the ruku. Meaning there was no crookedness between the thighs and the legs below the knee.
11 His back was absolutely straight in ruku. So much so that if a drop of water or oil would be kept on his back, it would not roll down.
12 His neck was stretched and the head would be in front of the body. And it would not be inclined with the body. His eyes would be focussed on his legs.
13 In ruku, thrice he (a.s) would say Subahanallah and then he would say Subhan rabbiyal Azeem wa be hamdehi
14 Then he would stand up and when his body was rest, he would say samey Allahho le man hamedah.
15 After saying this zikr and while standing, Imam (a.s) would raise his hands till his ears and say the takbir
16 While in prostration, the fingers of each hand of Imam (a.s) would be near each other (not separated).
17 While in prostration none of the parts/limbs of the body would touch each other. Meaning his body would not be compressed and squashed. Rather it would be stretched.
He would keep his palms on the floor on either side of his face
18 In prostration, the hands of Imam (a.s) were spread out like the wings of birds and were not stuck to his body.
Thrice he would say suhana rabbiyal a’ala wa be hamdehi
19 While in prostration, his (a.s) forearms would not touch the ground.
20 Imam (a.s) would prostration using 8 things – two palms, two knees, two big toes of the feet, forehead and nose. It is mustahab to touch the nose of khake shifa
21 Thrice he would say suhana rabbiyal a’ala wa be hamdehi while in prostration.
22 When he (a.s) would rise from prostration, then while resting between the two prostrations, he (a.s) would sit on his left thigh.
23 When his (a.s) body would be steady, he would raise his hands and say Allaho Akbar
24 After takbir he would say the zikr of Istegfaar and once again while he was at rest he would say Allaho Akbar (takbir) and then go into the second prostration.
25 The second rakat too Imam (a.s) performed in a similar manner and when his fingers were together and upon his thighs, he would recite the tashhud & salam and complete the prayers.
He (a.s) said to Hamad, “This is the way to recite the namaz”
The Shias of Ahle Bait (a.s) should perform the prayers as per the method shown by Imam Sadiq (a.s)

O Allah! For the sake of Imam Sadiq (a.s) hasten the reappearance of Imam Zamana (a.s). And grant us the taufeeq to perform our namaz in a manner described by Imam Sadiq (a.s)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.