حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

معرفی کتاب – معرفت امام عصر علیه السلام

معرفی کتاب - معرفت امام عصر علیه السلام

نام کتاب:معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
نویسنده: دکتر سید محمد بنی هاشمی
ناشر: نیک معارف

السَّلامُ عَلَیکَ  یا سَبیلَ اللهِ الَّذی مَن سَلَکَ غَیرَهُ هَلَکَ.
سلام بر تو ای راه خداوند که هرکس به آن نرود، تباه می شود.
“عبارتی از اذن دخول سرداب مطهر بحار النوار ج ۱۰۲ ص ۱۱۷”

– کتاب معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نوشته دکتر سید محمد بنی هاشمی و از انتشارات نیک معارف است. این کتاب شیرین و پر محتوا که شاید بگویم پلی هست برای شناخت بهتر و علمی تر امام عصر عجل الله کمکی خواهد بود تا بتوانیم بهتر امام خویش را بشناسیم. و معنای واقعی حدیث \” هرکس امام زمانش را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.\” را می توان در این کتاب جستجو کرد و به شناختی که در خور آن امام است را در این کتاب جستجو کرد.
این کتاب یکی از آثار بسیار زیبای عارف دل سوخته جناب دکتر سید محمد بنی هاشمی است ایشان در مقدمه چاپ سوم مطالبی را در باره این کتاب ارزشمند به قلم تحریر درآورده و نوشته اند:
معرفت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نام کتابی است که موضوع اصلی آن نه خود امام عصر علیه السلام بلکه معرفت ایشان است. هر چند به تناسب بحث ، روزنه هایی به سوی شناخت بعضی از صفات و کمالات آن امام عزیز گشوده شده ، اما مقصود اصلی شناخت جایگاه منحصر به فرد\” معرفت امام زمان علیه السلام\” در دین و بیان آثار و لوازم عملی این معرفت می باشد. پس خواننده این کتاب نباید انتظار داشته باشد که با مطالعه آن ، معرفتی شایسته و در خور امام زمان علیه السلام پیدا کند. این موضوع کتابی مستقل با چند برابر حجم این کتاب می طلبد که باید بیش از پیش مورد عنایت و توجه خبرگان قرار گیرد.
و در ادامه ایشان قید کرده اند که برای استفاده بردن بهتر مخاطبین به فصل اول و دوم کتاب \”آفتاب در غربت\” مراجعه کنند و نکاتی که در آن دو فصل تبیین شدهبرای روشن تر شدن مقصود اصلی معرفت امام عصر علیه السلام ضروری است و بخاطر پرهیز از تکرار در این کتاب قید نشده اند.
ایشان این کتاب ارزشمند را اینگون تقدیم می کنند به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف:
امید است این تلاش نا قابل با امضای تأیید  حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام مورد قبول آستان مقدس حضرت بقیت الله ارواحنا فداه قرار گیرد و مایه قوت قلب و مورد استقاده دوستان ایشان گردد.
کتاب معرفت امام عصر عجل الله فرجه الشریف ۱۵سال است که به رشته تحریر در آمده،  ایشان کتابهای بسیاری در زمینه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به قلم نگارش درآورده اند که عبارتند از :
سلوک منتظران،
راز پنهانی و رمز پیدایی ،
پیمان غدیر ؛ بیعت با مهدی عجل الله
یاری آفتاب
نعمت آفتاب
معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
گوهر قدسی معرفت
آفتاب در غربت و بسیاری از مقالات حوزوی و علمی در زمینه های مختلف که هر کدام اثریست ارزشمند.
این کتاب ارزشمند دارای ۴۳۱ صفحه می باشد که در قطعه وزیری چاپ شده که دارای چهار بخش می باشد:

بخش اول این کتاب \”ارزش و چگونگی بندگی خداوند\” است که این بخش از دو فصل مجزا تشکیل شده است در فصل اول \”عبادت با معرفت؛هدف از خلقت بندگان\” است در فصل دوم از بخش اول \”اقسام بندگان در عبادت خداوند\” که هر فصل شامل قسمتهای مختلقی بوده که به توضیح مطالب ذکر شده پرداخته شده اند.

بخش دوم کتاب : معرفت امام؛ تنها راه بندگی است. که دارای پنج فصل می باشد.
فصل اول :جایگاه رفیع امامان علیهم السلام و معرفت ایشان
فصل دوم: ارتباط ایمان با معرفت امام علیه السلام
فصل سوم: نقش تولّ و تبرّی  در دینداری
فصل چهارم: سعادت اهل ایمان به سبب ولایت
فصل پنجم: رابطه ایمان و عمل
که این فصلها خود در برگیرنده مطالبی هستند که کامل  کننده مباحث مطرح شده هر فصل هستند.
بخش سوم کتاب : معرفت  امام عصر  علیه السلام در زمان غیبت پرداخته که خود دارای سه فصا می باشد.
فصل اول: عصاره دین ، معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
فصل دوم : دینداری در زمان غیبت
فصل سوم: معرفت تنها راه حفظ دین در زمان غیبت
که این فصلها در موضوعات متعدد به توصیف مطالب مطرح شده پرداخته است
و در بخش پایانی  کتاب که آثار و لوازم معرفت ا مام عصر عجل الله تعالی فرجه الشر یف  را در ده فصل به توضیح مفصل پرداخته است.
فصل اول : صحت معرفت
فصل دوم: تسلیم به  امر الهی در مورد اما علیه السلام
فصل سوم: محبت نسبت به اهلبیت علیهم السلام
فصل چهارم: یاد کردن پیوسته از امام علیه السلام
فصل پنچم:یاد گرفتن و یاد دادن علوم ائمه علیهم السلام
فصل ششم: انتظار فرج امام عصر عجل الله فرج الشریف
فصل هفتم: دعا برای تعجیل فرج امام عصر عجل الله فرجه الشریف
فصل هشتم: نصرت  امام عصر عجل الله فرجه الشریف
فصل نهم: احساس حضور امام عصر عجل الله فرجه ا لشریف
فصل دهم : ورع دوستان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
آلبوم صوتی ماه در حصار

این کتاب را با دعای بسیار زیبای  نایب اول امام زمان عجل الله فرجه الشریف جناب ابو عَمر و عثمان بن سعید عَمری املا فرموده و دستور خواندن آن درزمان غیبت امام علیه السلام داده شده است به پایان رسانیده اند.این دعا سید ابن طاووس در اعمال روز جمعه ضمن دعاهای وارده بعد از نماز عصر آورده  و مضامین آن ، وظایف منتظران ظهور حضرت را تاحد زیادی مشخص می کند:
اَللَّهُمَّ وَلا تَسْلُبْنَا الیَقِینَ لِطُولِ الأَمَدِ فِی غَیْبَتِهِ وَانْقِطاعِ خَبْرِهِ عَنَّتْ وَلا تُنْسِنا ذِکْرَهُ وَانْتِظارَهُ وَالإِیمانَ بِهِ وَقُوَّهَ الیَقِینِ فِی ظُهُورِهِ وَالدُّعآءَ لَهُ وَالصَّلوهَ عَلَیْهِ حَتّی لا یُقَنِّطَنا طُولُ غَیْبَتِهِ مِنْ ظُهُورِهِ وَقِیامِهِ وَیَکُونَ یَقِینُنا فِی ذلِکَ کیَقِینِنا فِی قِیامِ رَسُولِکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَما جآءَ بِهِ مِنْ وَحْیِکَ وَتَنْزِیلِکَ، وَقَوِّ قُلُوبَنا عَلَی الإِیمانِ بِهِ حَتّی تَسْلُکَ بِنا عَلی یَدِهِ [یَدَیْهِ] مِنْهاجَ الهُدی وَالَمحَجَّهَ العُظْمی وَالطَّرِیقَهَ الوُسْطی، وَقَوِّنا عَلی طاعَتِهِ وَثَبِّتْنا عَلی مُتابَعَتِهِ [مُشایَعَتِهِ] وَاجْعَلْنا فِی حِزْبِهِ وَأَعْوانِهِ وَأَنْصارِهِ وَالرّاضِینَ بِفِعْلِهِ وَلا تَسْلُبْنا ذلِکَ فِی حَیاتِنا وَلا عِنْدَ وَفاتِنا حَتّی تَتَوَفّانا وَنَحْنُ ذلِکَ غَیْرَ شاکِّینَ وَلا ناکِثِینَ وَلا مُرْتابِینَ وَلا مُکَذِّبِینَ.
خداوندا، به خاطر طولانی شدن زمان غیبت حضرت و بی خبر بودنِ ما از ایشان ، یقین را از ما سلب مکن و عنایتی فرما تا از یاد  مبریم یاد کردنِ از او و انتظار او را داشتن و ایمان ( به او)  و قوت یقین نسبت به ظهور او و دعا کردن در حق او و درود فستادن بر  او را؛ تا انیکه طولانی شدنِ غیبتِ او  ، ما را از قیامش نا امید نکند و تا انکه یقین ما نسبت به آن ( قیام حضرت) همچون یقین ما نسبت به قیام رسول خدا صلی الله علیه  و آله  و وحی و قرآنی که او آورده ، باشد.
و دلهای ما را در ایمان به آن حضرت قوی بدار تا آنکه به دست ( پر برکت) او ما را در شاهراه هدایت و بزرگراه روشن و صراط مستقیم حرکت بدهی . و ما را در اطاعت از او نیرومند کن و در پیروی از او ثابت قدم بدار. و ما را داخل در جزب ا و و جزء یاران او و کسانی از کارهای او خشنود هستند ، قرار بده . و این  توفیقات را در طول زندگی و هنگامِ مردن از ما سلب مکن ؛  تا اینکه ما را درحالی  از دنیا ببری که جزء شک کننده ها و پیمان شکننان و تردید آورندگان و تکذیب کنندگان نباشیم.
\”آمین یا رب العالمین\”

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “معرفی کتاب – معرفت امام عصر علیه السلام”
  1. سلام
    این کتاب در بازار نیست از کجامی توانم تهیه کنم؟

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.