حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

وفات مظلومانه و غريبانه ام‏المصائب حضرت فاطمه صغرى عقيله بنى‏هاشم زينب كبرى‏ عليها السلام در شب يكشنبه 15 رجب سال 62 هجري به وقوع پيوسته است.(1)

در مدت يك سال بعد از واقعه كربلا، زندگانى آن حضرت همراه با اشك و آه و خاطرات اسارت و كربلا سپرى گشت. در عظمت آن مخدره همين بس كه به فرموده صدوق ‏رحمه الله، از جانب امام حسين‏ عليه السلام نيابت خاصه داشته است، و تا هنگامى كه بيمارى امام زين‏العابدين‏ عليه السلام تمام نشده بود، اين نيابت ادامه داشت.(2)

 نام گذارى حضرت
 هنگام ولادت جبرئيل از جانب خداوند متعال بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و عرض كرد: «يا رسول اللَّه، اسم اين دختر را زينب بگذار». آنگاه جبرئيل گريست. پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: سبب اين گريه چيست؟ عرض كرد: همانا اين دختر از آغاز زندگانى تا پايان روزگار در اين سراى ناپايدار با رنج و درد و بلا خواهد زيست. گاهى به درد مصيبت شما يا رسول اللَّه مبتلا مى‏شود، و گاهى در ماتم مادرش و گاهى در مصيبت پدر و گاهى به درد فراق برادرش حسن مجتبى‏ عليه السلام دچار خواهد شد. از همه بالاتر به مصائب كربلا و نوائب دشت نينوا گرفتار مى‏شود چنانكه مويش سفيد و قامتش خميده خواهد گرديد.

اين خبر را اهل بيت‏ عليهم السلام شنيدند و اندوهناك و گريان شدند. پيامبر صلى الله عليه و آله صورت بر صورت حضرت زينب‏ عليها السلام نهاد و گريست. حضرت صديقه طاهره ‏عليها السلام فرمود: يا ابَتا، اين گريه براى چيست؟ خداوند ديده‏هاى تو را نگرياند. فرمود: اى فاطمه، بعد از من و تو اين دختر دچار بلاها و مصائبى مى‏شود. حضرت صديقه ‏عليها السلام فرمود: چه ثواب دارد آن كسى كه بر دخترم زينب‏ عليها السلام گريه كند؟ آن حضرت فرمود: «اى پاره تنم و اى نور چشمم، ثواب كسى كه بر او و مصائب او گريه كند مانند ثواب كسى است كه بر برادرش حسين گريه كند». سپس نام آن حضرت را «زينب» نهاد.(3)

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها

آن حضرت يك سال و چند ماه بعد از واقعه كربلا با قلبى پر از اندوه از مصائب كربلا در خانه خود رحلت فرمودند و در همان خانه دفن شدند. در وفات آن مخدره مظلومه روزهاى 14 رجب و دهم ماه رمضان را هم گفته‏اند.(4)

————————————————————
1) زينب الكبرى‏ عليها السلام (نقدى): ص 114. معالى السبطين: ج 2 ص 225.
2) شجره طوبى: ج 2 ص 392.
3) رياحين الشريعة: ج 3 ص 39 – 38.
4) الوقايع و الحوادث: ج 1 ص 113.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.