حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

کشتزار دنیا

ولادت امام حسن عسکری علیه السلاماصولا این دنیا، دنیای پرورش است و همۀ‌ انسان‌ها در حال پرورش یافتن هستند. جالب این است که گویی دنیا یک محیط مساعد کشاورزی است و هرگونه بذری در آن پاشیده شود، پرورش می‌یابد. در این عالم نه تنها انسان‌های نیک تکامل می‌یابند، بلکه گمراهان -یعنی کسانی که تخم بد می‌کارند- نیز در نظام این جهان مراحل خود را طی می‌کنند.

با وجود تفاوت‌هایی که بین نظام این دنیا و نظام جهان آخرت وجود دارد، شکی نیست که بین دنیا و آخرت ارتباطی تنگاتنگ برقرار است. ارتباط دنیا و آخرت، مانند دو بخش از یک عُمر یا دو فصل از یک سال هست. در یک فصل باید کاشت و در فصل دیگر باید درو کرد: اساسا یکی موعد کشت محصول است و دیگری موعد برداشت محصول، یکی هسته است و دیگری میوه، یکی انجام عمل است و دیگری نتیجۀ عمل و این‌گونه بهشت و جهنم آخرت پدید می‌آیند.

در همین رابطه امام یازدهم شیعیان، حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرمایند: “…مرگ؛ ناگاه و بى‏خبر سر رسد. هر کس خوبى و خیر بیفشاند، خوشى و سعادت درو کند، و هر کس بدى و شر افشاند، پشیمانى و ندامت درو کند، زارع و کشاورز را همان باشد که افشانده است …”(۱)

(برگرفته از مجموعه آثار استاد مطهری (با تلخیص و اضافات))

پایگاه اسلامی – شیعی رشد


پاورقی‌:

۱- “… المَوتُ یَأْتِی بَغتَه مَن یَزرَع خَیرا یَحصُد غِبطَه وَ مَن یَزرَعْ شَرا یَحصُد نَدَامَه لِکُلّ زارِع ما زَرَع ‏…” (تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله و سلم)، صفحه ۴۸۹)

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.