حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

دوران صبر

اى بی صبران! خدا به سبب عجله و شتاب زدگی بندگان، در ظهور عجله نمى کند و شتاب زده نمی‌شود …

اصل اعتقاد به منجی و سامان گرفتن امور عالم به دست او، یک اصل پذیرفته شده بین همه ادیان الهی است و سالیان سال است که بشریت منتظر تحقق این آرمان متعالی است.

این برنامه (از بین بردن ستم از روى زمین و برپایى دولت عدل الهى)، پروژه اى سترگ و جزئى اساسى از برنامه ریزى ربانى براى زندگى و آینده تمام جوامع بشری و همه انسان هاست. اما براى به وقوع پیوستن آن، نیاز به رشد فکرى و عقلى است. همچنین پذیرش آن، نیازمند نفوذ ایمان و توانمندى روح و روان آدمیان است.

مشکل مردم در ادیان آن است که براى یارى خدا و کیفر ستمکاران، عجله مى کنند؛ حال آن که خدا کارهاى خود را بر اساس قوانین و حکمت استوار کرده است. از این رو پیامبران و جانشینان آنان کوشیدند تا مؤمنان را بر اساس گسترش و تعمیق نگرش عقلى و درک و شعور تربیت کنند و به آنان بیاموزند که وظایف فردی و اجتماعی خود را انجام دهند و در عین انتظار برای فرج و گشایش، خویشتن دار بوده و کار را به خدا واگذارند.

لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) نیز در بیان‌های متعدد به پرهیز از شتاب زدگی در امر ظهور امام زمان (علیه السلام) و تشویق کسانی که در این رابطه صبر می‌کنند و انتظار می‌کشند؛ پرداخته اند که در زیر، نمونه هایی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱ـ امام صادق (علیه السلام) در پرهیز از شتاب زدگی در امر ظهور به مُهزَّم می‌فرماید: “… شتابزدگى به خاطر دستیابى بر امر حکومت، مردم را به هلاکت و نابودى مى افکند. اما خدا به سبب شتاب بندگان، شتابزده نمى شود. بلکه این امر (حکومت مهدى( زمان و سرآمدى دارد که باید فرا برسد. تا آن زمان نرسد، امور مردم، نه یک ساعت جلو مى افتد و نه یک ساعت عقب.”(۱)

۲ـ امیر مؤمنان، علی (علیه السلام) نیز توصیه به انتظار نموده و می‌فرماید: “در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نومید نشوید؛ چون بهترین اعمال نزد خدا انتظار فرج است. تا وقتى عبد مؤمن در انتظار گشایش است و منتظر امر ماست، مانند کسى است که در راه خدا در خون خود بغلطد.”(۲)

همچنین امیرالمؤنین (علیه السلام) به نقل از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: “برترین عبادت، انتظار فرج است.”(۳)

۳ـ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز اجر صابرین در آخر الزمان را این گونه به یاران خویش بیان می‌فرماید: “پس از شما، قومى خواهند آمد که یک نفر از آن ها، پاداش پنجاه نفر از شما را دارد.”

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
امام زمان علیه السّلام چه قدر شما را دوست دارد؟

اصحاب گفتند: یا رسول الله! ما همراه شما در جنگ بدر و احد و حنین بودیم و قرآن درباره ما نازل شد!”

آن حضرت فرمود: “اگر آن چه که بر سر آن‌ها مى آید و صبر مى کنند، بر سر شما بیاید، نمى توانید مانند آنها شکیبایی کنید.”(۴)

آری شتاب زدگی و عجله در هر امری مذموم و ناپسند است و باعث می‌شود کارها به سرانجام و مقصود نرسد. بحث ظهور و تحقق آن نیز از این قاعده جدا نیست که با پشتوانه صبر و انتظار به سرانجام خواهد رسید.

البته یک نکته هم قابل ذکر است که بحث عدم شتاب زدگی در امر ظهور منجی عالم بشریت، منافاتی با بحث دعا برای تعجیل در فرج امام زمان (علیه السلام) ندارد؛ زیرا خداوند حکیم بر اساس حکمت خود برای انجام هر کاری اسباب و عللی را فراهم می‌کند که تا آن اسباب پدید نیاید، آن اتفاق رخ نمی‌دهد. واقعه ظهور نیز از همین دست است که رخ دادن آن بر اساس حکمت الهی شرایط و ضوابطی دارد. این که به ما سفارش شده در این رابطه دعا کنیم تا در امر ظهور تعجیل شود و ظهور جلو بیفتد؛ جلو افتادن و تعجیل در به وجود آمدن شرایط و اسباب و علل است؛ نه این که خداوند امر ظهور را بدون حساب و کتاب و با عجله انجام دهد.(۵)

(برگرفته از کتاب دانشنامه امام مهدى (علیه السلام)”، تألیف: آیت الله شیخ علی کورانی(با تلخیص و اضافات))

__________________________

پاورقی ها:

۱ـ اصول کافی، جلد۱، صفحه ۳۶۹ ـ الغیبه نعمانى، صفحه ۲۹۶

۲ـ خصال، جلد۲، صفحه ۶۱۰

۳ـ کمال الدین، جلد ۲، صفحه ۲۸۷

۴ـ الغیبه طوسى، صفحه ۲۷۵ ـ خرائج، صفحه ۲۸۴

۵ـ به طور مثال یکی از شرایط به وقوع پیوستن ظهور، آمادگی مردم است. مثلا اگر قرار است مردم ۱۰۰۰ سال آینده آماده شوند تا ظهور اتفاق بیفتد، دعای مردم و استغاثه آنان به درگاه خدا این آمادگی را جلوتر می‌اندازد. نمونه تاریخی آن هم دعای قوم موسی و تعجیل در فرجشان است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: بعد از ضجه و گریه و دعای همگانی قوم بنی اسرائیل، ۱۷۰ سال فرجشان جلو افتاد. (بحار الانوار، جلد ۴، صفحه ۱۱۸)

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.