حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

«مردان پاکیزه، زنان پاک‌دامن»

زنان بنی‌اسرائیل از عفت و پاکی دست کشیدند، و این مسئله هیچ علّتی نداشت جز اینکه شوهران آنها خود را نمی‌آراستند” (امام رضا (علیه السلام))

عده‌ای از زوج‌های جوان در ابتدای زندگی از توجه به نظافت و بهداشت در امور مختلف مثل بهداشت بدن و خانه و لباس و … غافلند، و تنها به خورد و خوراک و بهره‌گیری از لذات ظاهری قناعت می‌کنند. این بی‌خبری از پاکی و پاکیزگی را فطرت سلیم، عقل فعال، و آیین الهی تحت هیچ عنوانی نمی‌پذیرد؛ بلکه از آن هم نفرت شدید دارد. علاوه بر این ممکن است خانه و اهل خانه را از نظر سلامت ظاهری و باطنی تهدید نماید، و حتی بر وضع فرزندان اثر نامطلوبی بگذارد.

خداوندِ خالق زیبایی در قرآن مجید، نسبت به آنان که طهارت ظاهر و باطن را رعایت می‌کنند، اعلام محبت نموده‌است: “همانا خداوند اهل توبه و اهل پاکی را دوست دارد”(۱). مکتب اسلام در توجه به پاکیزگی و طهارت و بهداشت در میان تمام مکتب‌ها کم‌نظیر است. قوانین بهداشتی این مدرسۀ آسمانی که بیش از پنج هزار قانون است و در کتاب‌های مرجع نظیر جلد اول و دوم کتاب وسائل الشیعه آمده، از نظر ظرافت و تشویق به رعایت آنها، فوق‌العاده است. توصیه‌های متعددی در این روایات در خصوص جزئیات بهداشت بدن، دهان و دندان، لباس، منزل، خوراک و … مطرح شده‌است.

یکی از جنبه‌های تأکید بر نظافت و آراستگی ظاهر در منابع اسلامى، ایجاد جذبۀ متقابل، خصوصا در مسائل خانواده است. البته عموما بانوان به این مسئله توجه بیشتری دارند، اما از منظر اسلام کوتاهی در این مسئله چه از جانب زن و چه از طرف مرد مورد قبول نمى‏باشد. حضرت امام رضا (علیه السلام) تأکید فرموده‏اند: “پاکیزگى از خلق و خوى انبیاست”(۲) و از این جهت تفاوتی بین زن و مرد نیست.

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
نحوه شهادت امام رضا عليه السّلام

همانطور که مرد، دوست دارد همسر خود را زیبا، پاکیزه، خوش‌لباس و معطر ببیند، زن هم از مرد خود همین توقع را دارد. نظافت، حمام کردن منظم، مسواک زدن، شانه زدن، ناخن گرفتن، عطر زدن، لباس منظم و پاکیزه پوشیدن و سایر زینت‌های حلال بر مرد، زن را خوش‌دل و راضی می‌کند، به عفت و پاکدامنی او می‌افزاید و از چشم‌دوختن به دیگران و درخیال‌گذراندنِ غیرشوهر حفظ می‌کند .

در همین رابطه، از امام رضا (علیه السلام) نقل شده‌است که فرمودند:”چه بسا که بى‌توجهى مرد به آراستگى ظاهر سبب گردد که زن از پاکدامنى فاصله بگیرد.”(۳) همچنین ایشان از پدران بزرگوارشان روایت می‌کنند که: “زنان بنی‌اسرائیل از عفت و پاکی دست کشیدند، و این مسئله هیچ علّتی نداشت جز اینکه شوهران آنها خود را نمی آراستند”. سپس ادامه فرمود: “زن هم از مرد همان انتظار را دارد که مرد از او دارد.”(۴)

آیا این انصاف است که بعضی ازمردان به ظاهر خود نرسند و آراستگی نداشته باشند، اما توقع رسیدگی به سر و وضع و ایجاد جذبه را از همسران خود دارند؟

(برگرفته از کتاب “نظام خانواده در اسلام”، اثر “حجۀ الاسلام حسین انصاریان” (با تغییرات و اضافات جزئی))

منبع: پایگاه اسلامی – شیعی رشد

پاورقی‌ها:

_________________________________________________________

۱- “… إن الله یحب التوابین ویحب المتطهرین” (سوره بقره، آیه ۲۲۲)

۲- “من اخلاق الانبیاء التنظف” (تحف العقول، صفحه ۴۴۲)

۳- ” …لقد خرجن نساء من العفاف إِلى الفجور ما أخرجهنّ إِلّا قلّه تهیّؤ أزواجهن‏…” (مکارم الاخلاق، صفحه ۸۱)

۴- ” ان نساءَ بنی اسرائیل خرجن من العفاف الی الفجور ، ما اخرجهن الا قِلَّه نعمیه ازواجِهِنَّ و قال انها تشتهی منک مثلَ الذی تشتهی منها” (مکارم الاخلاق، صفحه ۸۱)

 

مطالب مرتبط

آسایش دو گیتی
10 ماه قبل
حصار دل
10 ماه قبل
هویت من
10 ماه قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.