حدیث
سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1978 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 187×
پ
پ

پاسخ به شبهات مهدویت – دکتر جلال برنجیان – بخش دهم

موضوع شبهه: آقای محسن کدیور در وب سایت خود به تاریخ آذر ۱۳۹۲ در پاسخ به سوالِ: “دلیل عقلی باور شیعه به امام زمان عج چیست ؟ ”می گوید: “ مساله امام زمان عقلی نیست ”.

فایل تصویری

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

پاسخ به شبهات- جناب آقای دکتر برنجیان

دلایل عقلی شیعه برای امام زمان علیه السلام چیست ؟

بنده اشاره ای به تاریخ بشر می کنم . از زمانی که بشر تاریخ مکتوب دارد و آثار علمی منتشر شده است ، از کتاب جمهوریت افلاطون که برای ۲۵۰۰ سال قبل تا به امروز ، اگر در فضای گوگل به عنوان مدینه فاضله سرچ کنیم ، این مطلب متعدد در ادوار گوناگون دنبال شده است . حتّی در عصر حاضر ، در هند ، ایران ، اروپا و بسیاری از بلادهای جهان نه معتقدان به مکتب اسلام و مهدویت اسلام به عنوان یک انسان و آزاده این بحث را دنبال کرده اند .

افلاطون در کتاب جمهوریتش می گوید ، یا باید حکیمان ، حاکمان جامعه شوند و یا حاکمان باید حکیمان شوند و اداره جامعه با  مدیران بی خرد ، جهان را به فنا می برد . توجه داشته باشید این برای ۲۵۰۰ سال قبل است . اساساً نیاز بشر به انسانهای خردمند که از یک خردی بسیار بالا و ویژگی بسیار والائی برخوردار باشند و هوای نفس و خواسته های انسانی و شیطانی در آنها تبلور نداشته باشد ، آرزوی همه بشریت بوده است .

ماهاتما گاندی بودیسم و هندو ، جواهر نعل نهرو در کتاب خودش نامه های یک پدر به دخترش به همین نکته اشاره می کند می گوید که باید جهان را یک حکومت ، عادله ی واحده ی جهانی اداره کند . زندگی اقماری جواب نمی دهد . الان در کشور درگیر یک چنین مسأله ای هستیم که زندگی اقماری مشکلات سنگینی را برای کشورهائی که می خواهند از یک ابعاد آزادی و منش های ویژه ای دنبال کنند ، بار می کند و این مسأله ، مسأله کلانی است که اگر بشریت بخواهد به نجات برسد با یک حکومت واحدعادله جهانی  بر جهان حاکم باشد . و آن هم مطلب مهمترش این است که خرد ورز بسیار بسیار بالا و بدور از هر آلایش و پیرایش های ضد اخلاقی باشد .

این از مسلّمیات تاریخ بشر است . اگر بخواهم برای شما اشاره کنم به عنوان شهر آفتاب در ایتالیا مطالعه کنید، آن دانشمند ایتالیائی وصفی در مورد شهر آفتاب و تصویری از یک مدینه فاضله دارد . یک مدینه فاضله در هندوستان به عنوان یک بانوی آمریکائی از یک کلونی ساخته شده است که همچنان ادامه دارد که نظام عدالت اجتماعی در او رعایت شود و این مطلب وابسته به دیانتی نیست .

هر انسان خردمندی وجود به انسان این چنینی را تأئید می کند و از افتخارات مکتب قرآن و اسلام این است که بهترین و عالی ترین  و متعالی ترین و با دانش ترین و بینش ترین خلق عالم را برای اداره جهان فکر کرده است و اگر این چنین نبود ، دلیل بطلان آئین اسلام بود چرا که ندای فطرت هر انسان صاحب فطرت و خرد را می گوید . شما اصلاً جائی را پیدا نمی کنید که  خردمندان سخن و بحثی داشته باشند و این مطلب را فکر نکرده باشند .

راسل در آن کتاب خودش همین مطلب را اشاره می کند می گوید روزی را که من با شما صحبت می کنم ، بمب های هیدروژنی قادرند که بیست و پنج بار کره زمین را از بین ببرند ، نمی دانم که این کتابی را که می نویسم به اتمام می رسد و یا حیات بشر نابود می شود واگر به اتمام می رسید ، آیا کتاب من به دست خواننده می رسد تا این درد را منتقل کند ؟! که این نظام حاکم بر جهان دنیا را نابود خواهد کرد و ناگزیر از یک جامعه عادله که در زیر اشراف یک انسان خردمند و خردورز با یک جمعیت خردمند و خردورز همراه باشند وبعد هم نمی شود که یک حاکمیت منطقه ای ایجاد کرد .

حاکمیت باید از همه ملت ها باشد و جالب اینجاست که در مهدویت قرآن و اسلام یاران مهدی علیه السلام غیر عرب هستند . عجم هستند . در ادبیات کهن ایران عجم را فقط فارسها تلقّی می کردند . درزبان عرب به غیر عرب ، عجم می گویند . یعنی فرانسوی ، نروژی ، فندلاندی ، سوئدی ، کره ای ، ژاپنی ، چینی ، اینها همه شان عجم هستند و یاران مهدی از عجم هستند و نه از ایرانی ها و این مطلب مهم است .

پیشنهاد گروه فرهنگی امیدواران
مسابقه "پاسخ به شبهات مهدویت" به مناسبت نیمه شعبان

چه بسا یک مرد و انسان آزاده آمریکائی باشد ، یک مرد آزاده آفریقائی باشد . همچنان که یاران پیغمبر اینگونه بوده اند . بلال حبشی یک مرد حبشی است . آن فردی که برای امیرالمؤمنین علیه السلام کار می کند و زحمت مولا را می کشد ، قنبر حاکم یکی از کشورهای آفریقائی بوده است . اینها مردان خردمندی بودند ، به پیغمبر که برخورد کردند ، بلندای مقام پیغمبر و عظمت آن بزرگوار اینها را به خادمی کشانده است . نه اینکه جوّ سیاسی آن روزگار اینها را خادم کرده است . و اینها وقتی آزاد شدند پیغمبر را رها نکردند .

این مبحث مهم است . مهدی امت از عجم یعنی از تمام مردم جهان که در این کره زمین زندگانی می کنند، ۳۱۳ نفر یار دارد . این استحسان است ولی امروز تاب این مطلب را دارد که در حدود ۲۸۰ کشور در کره زمین داریم . برخی محققان این تعبیر را دارند که جهان در آن دوران ۳۱۳ پارچه آبادی خواهد شد و هر آبادی را یک انسان اداره می کند . به طور طبیعی هم همین است . یک کسی که ادبیات نروژی یا فندلاندی نمی داند که نمی تواند از فردا جامعه فندلاند را اداره کند . باید با فرهنگ آنجا آشنا باشد و نظام زیستی آنجا الفت داشته باشد . به خواب  ، بیداری ، گرما ، سرمای آنجا آگاه باشد و طبیعی است که یاران او ورا قاره ای و ورا ملیتی این چنین باشند و همه انسانهای آزاده این چنین هستند .

تعبیر دارد که یاران او در دوران غیبت او ناشناس هستند . یک مرد آزاده ، جوانمرد ، نیکوصفت و نیکوکردار با عفت و پاکدامنی و  فرانسوی چرا نتواند یار مهدی شود ؟ چرا یک مرد آزاده انگلیسی و یا هندی و پاکستانی چرا نباید یار مهدی باشد ؟ و مهدی علیه السلام از همه ملتها باید یار بگیرد . و خودش هم یک ویژگی اساسی دارد . از چهار ملت بزرگ آدم ، این بزرگوار نسب دارد .

اولاً: از تبار عیسی مسیح است . از اولاد جناب لاوی است .فرزند برادر جناب یوسف که بسیاری از انبیاء بنی اسرائیل از این نسل و این نهاده هستند . حضرت عیسی روح الله و مادرشان و موسی کلیم الله از این نسل است . جناب سن پیتر پتروس وصی حضرت عیسی از این نسل است . و ایشان از نسل اولاد سن پیتر پتروس است . جانشین عیسی مسیح همان بزرگواری که در کتاب اعمال رسولان ، گزارش سن پیتر را به عنوان کتاب بعد از انجیل می دهد و چه بزرگواری ها و عظمت و شکوه مندی ها را این مرد بزرگوار داشته است .

از اولاد اوست و از اولاد و تبار ایرانی است . از فرزندان و پادشاهان ایرانی است یزد گرد سوم بشارت به آمدن او داده است . وقتی که از مدائن بنا بر مدارک دینی ما خارج می شد ، گفت یا من به زودی برمی گردم و یا مردی از نسل خودم برمی گردد . یکی از مردان ایرانی می گوید این سخن را از این شخص شنیدم به امام صادق علیه السلام گفتم آقا این جمله را که یزدگرد گفته است ، چه کسی را گفته است ؟ حضرت فرمودند قیام گر این خاندان را گفته است . گفته است یا خودم می آیم حکومت را از شما اعراب پس می گیرم و یا فرزندم مهدی می آید و آن را پس می گیرد . از اولاد ابراهیم خلیل است و ابراهیم خلیل از نظر نسل و نژادش ، از نسل عرب عراق  است و از بابِل قدیم است .

ایشان از تمام تمدن های دنیای امروز  ، وامدار تمدن هاست . همه تمدن ها و خصوصیات ملت ها را می شناسد . با هر ملتی با آداب خودشان برخورد می کند . باید این چنین باشد والاّ جهان را ، یک جهان فرمایشی خواهد کرد و خرد یک چنین نظامی را صد برابر هر نظام دیگر تأئید دارد و این مبانی زیربنائی خرد گرائی مهدویت است و شما امروز در آینده نگری هائی که می بینید ، حتّی فیلم هائی که هالیوود می سازد و به عنوان آرامش و آسایش در جهان تلّقی می کند ، همین مطلب را دنبال می کند و یک آرمان بشریت است . حالا حاکم کیست ؟ اختلاف نظر در حاکم دارند ولی در اصل این موضوع بین خردمندان بشر هیچ اختلافی نیست .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.